Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-08, 19:20
Medlem
Behöver råd och tips på hur jag ska klara upp min ekonomi.

För 6 månader sen flyttade jag med en kompis från min hemort till en större stad i södra Sverige, I hopp om att få inspiration för att fortsätta mina studier på komvux.
Detta fick en positiv inverkan och jag gjorde klart en del kurser i slutet av maj.
Jag hade då 2 veckor innan valt att skicka in en ansökan om fortsatta studier och sökte därmed fler kurser.
När jag ej fick svar från "Skolan" valde jag att ringa och fråga vad som händer,
Studievägledaren eller vad hon nu var sa att hon valt avslå min ansökan eftersom jag gjort avbrott i tidigare kurser, jag förklarade för henne att jag gjorde det för att jag i stället ville byta och läsa andra kurser, vilket jag också gjorde (då var det inga problem med ansökningar).
Hon förklarade för mig att jag var tvungen att läsa färdigt dessa tidigare kurser om jag ville söka nya igen "under sommaren", till hösten verkar detta inte vara nåt problem.

Jag förklarade för henne att detta var omöjligt då jag "bytt" tidigt in på dom kurserna och att studera färdigt dessa utan studiebidrag skulle vara en omöjlighet.

Jag gick därmed till Arbetsförmedlingen 7/6-11 och skrev in mig.
Där fick jag förklarat för mig vad som gäller för A-kassa osv, vilket jag inte är berättigad till då jag jobbat för lite.

Jag valde då att skicka in en ansökan om Bostadsbidrag/Socialbidrag 29/6, det har nu tagit över en vecka utan svar och räkningarna skjuter på höjden, räkningar som skulle betalats i juni.
Anledningen till att ansökan skickades så sent var för att jag behövde en handlingsplan från AF som skrevs först den 29/6.

Jag ligger i dagsläget cirka 4000kr minus i räkningar som ska betalas, (hyra, el, bredband, telefoni, gymkort, försäkring).
Jag är rädd för avslag från socialtjänsten, varför vet jag inte men tonen på handläggaren i telefonen gjorde så att jag fick för mig detta.
I dagsläget lever jag på matpengar släktingar skickar.

Finns det någonting jag kan göra för att lösa det här ?, jag vill ej hamna hos inkasso, kronofogden.
Jag har redan ringt socialtjänsten men min "handläggare" väljer att vara på tjänsteärenden 100% av tiden så jag får ej svar därifrån.
Jag har försökt sälja saker för pengar att betala räkningar med men detta är inte lätt för en fattig ex-student utan desto mera saker av värde.

Eftersom jag kommer kunna börja studera igen i september och därmed kunna få bidrag/lån så gäller detta alltså räkningar för juni och juli, totalt cirka 8-9tusen kr.
Om jag nu skulle få avslag från socialtjänsten vad har jag för alternativ?
Till exempel finns det lån man kan ta utan inkomst?
Citera
2011-07-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kladdigpadda
Behöver råd och tips på hur jag ska klara upp min ekonomi.

För 6 månader sen flyttade jag med en kompis från min hemort till en större stad i södra Sverige, I hopp om att få inspiration för att fortsätta mina studier på komvux.
Detta fick en positiv inverkan och jag gjorde klart en del kurser i slutet av maj.
Jag hade då 2 veckor innan valt att skicka in en ansökan om fortsatta studier och sökte därmed fler kurser.
När jag ej fick svar från "Skolan" valde jag att ringa och fråga vad som händer,
Studievägledaren eller vad hon nu var sa att hon valt avslå min ansökan eftersom jag gjort avbrott i tidigare kurser, jag förklarade för henne att jag gjorde det för att jag i stället ville byta och läsa andra kurser, vilket jag också gjorde (då var det inga problem med ansökningar).
Hon förklarade för mig att jag var tvungen att läsa färdigt dessa tidigare kurser om jag ville söka nya igen "under sommaren", till hösten verkar detta inte vara nåt problem.

Jag förklarade för henne att detta var omöjligt då jag "bytt" tidigt in på dom kurserna och att studera färdigt dessa utan studiebidrag skulle vara en omöjlighet.

Jag gick därmed till Arbetsförmedlingen 7/6-11 och skrev in mig.
Där fick jag förklarat för mig vad som gäller för A-kassa osv, vilket jag inte är berättigad till då jag jobbat för lite.

Jag valde då att skicka in en ansökan om Bostadsbidrag/Socialbidrag 29/6, det har nu tagit över en vecka utan svar och räkningarna skjuter på höjden, räkningar som skulle betalats i juni.
Anledningen till att ansökan skickades så sent var för att jag behövde en handlingsplan från AF som skrevs först den 29/6.

Jag ligger i dagsläget cirka 4000kr minus i räkningar som ska betalas, (hyra, el, bredband, telefoni, gymkort, försäkring).
Jag är rädd för avslag från socialtjänsten, varför vet jag inte men tonen på handläggaren i telefonen gjorde så att jag fick för mig detta.
I dagsläget lever jag på matpengar släktingar skickar.

Finns det någonting jag kan göra för att lösa det här ?, jag vill ej hamna hos inkasso, kronofogden.
Jag har redan ringt socialtjänsten men min "handläggare" väljer att vara på tjänsteärenden 100% av tiden så jag får ej svar därifrån.
Jag har försökt sälja saker för pengar att betala räkningar med men detta är inte lätt för en fattig ex-student utan desto mera saker av värde.

Eftersom jag kommer kunna börja studera igen i september och därmed kunna få bidrag/lån så gäller detta alltså räkningar för juni och juli, totalt cirka 8-9tusen kr.
Om jag nu skulle få avslag från socialtjänsten vad har jag för alternativ?
Till exempel finns det lån man kan ta utan inkomst?

Ring och förklara läget för dom som ska ha in pengarna för sina räkningar. Säg som det är och att du ska betala in så fort du kan.

Soc måste handlägga ditt ärende och detta tar minst 3 veckor. Om du har mycket pengar dom tre senaste månaderna kommer dom inte bevilja din ansökan. För då anser dom att du skulle ha sparat.

4000 är inte mycket pengar i dagens samhälle.

tips.

1. Sälj dyra saker billigt.
2. Hade jag varit i din sits hade min dator varit till salu för längesen.
3. Låna av en anhörig tills du kan lämna tillbaka
4. Sälj sex till kvinnor/män
5. Leta upp någon som behöver något gjort för svarta pengar
6. Skicka ett sms lån, låna 4000 tusen betala av dina räkningar och sen har du sms lånet att betala av varje månad med ränta.
Citera
2011-07-08, 19:28
Medlem
Skaffa ett jobb.
Citera
2011-07-08, 19:54
Medlem
Enskilds avatar
Det hondendar skriver är bra tips. Mycket viktigt att ringa de du är skyldig pengar och förklara läget och dina avsikter att betala ASAP. Det hjälper aldrig att bara hålla tyst.
Citera
2011-07-08, 23:13
Medlem
hondendar: Okej visste inte att företag gick med på sånt.

Tack för tipsen, för att svara på vissa saker
1. Har som sagt inte mycket av värde då jag i stort sett levt på studiebidrag och lån sen jag slutade gymnasiet.
2. Datorn tillhör min far och är på avbetalning i hans namn så det går ej.
3. Dom enda jag har någorlunda kontakt med är mina föräldrar så det får bli mitt sista alternativ.
4. Då tar jag hellre personlig konkurs/skuldsanering.
5. Bra ide, ska höra mig för.
6. Finns det sms lån där man kan göra upp en avbetalningsplan? (trodde det var alla cash inom 30 dar typ).

Ang soc, hade en del pengar i slutet av april inte mer än 3500kr kanske på sparkontot (använda nu dock), men situationen blev ju som klar för mig i slutet av maj, tror du dom fortfarande har invändningar emot det ? Annars har jag ju som inte haft pengar inkommande förutom CSN i april som dessutom bara var halva bidraget och lånet pga att studierna slutade 2-3 veckor in på maj.

Wiiner:

Jag är väldigt aktiv i mitt arbetssökande och skulle jag hitta ett jobb så hade jag tagit det direkt,
problemet är att jag saknar slutbetyg och även erfarenhet från det mesta, och även körkort då detta aldrig blev av (ett framtida projekt dock).
Dessutom skulle ju inte ett jobb lösa mina ekonomiska problem direkt, det skulle ev vara lättare för soc då dom ser att det bara blir ett tillfälligt bidrag.

Enskild:

Jag ska ringa upp företagen det gäller ang räkningarna och be om detta, jag trodde inte det var möjligt då jag vet att bla CSN ej skjuter upp eller går med på en avbetalning om man ej har en inkomst/studerar fortfarande.
Senast redigerad av Kladdigpadda 2011-07-08 kl. 23:15.
Citera
2011-07-09, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kladdigpadda
hondendar: Okej visste inte att företag gick med på sånt.

Tack för tipsen, för att svara på vissa saker
1. Har som sagt inte mycket av värde då jag i stort sett levt på studiebidrag och lån sen jag slutade gymnasiet.
2. Datorn tillhör min far och är på avbetalning i hans namn så det går ej.
3. Dom enda jag har någorlunda kontakt med är mina föräldrar så det får bli mitt sista alternativ.
4. Då tar jag hellre personlig konkurs/skuldsanering.
5. Bra ide, ska höra mig för.
6. Finns det sms lån där man kan göra upp en avbetalningsplan? (trodde det var alla cash inom 30 dar typ).

Ang soc, hade en del pengar i slutet av april inte mer än 3500kr kanske på sparkontot (använda nu dock), men situationen blev ju som klar för mig i slutet av maj, tror du dom fortfarande har invändningar emot det ? Annars har jag ju som inte haft pengar inkommande förutom CSN i april som dessutom bara var halva bidraget och lånet pga att studierna slutade 2-3 veckor in på maj.

Wiiner:

Jag är väldigt aktiv i mitt arbetssökande och skulle jag hitta ett jobb så hade jag tagit det direkt,
problemet är att jag saknar slutbetyg och även erfarenhet från det mesta, och även körkort då detta aldrig blev av (ett framtida projekt dock).
Dessutom skulle ju inte ett jobb lösa mina ekonomiska problem direkt, det skulle ev vara lättare för soc då dom ser att det bara blir ett tillfälligt bidrag.

Enskild:

Jag ska ringa upp företagen det gäller ang räkningarna och be om detta, jag trodde inte det var möjligt då jag vet att bla CSN ej skjuter upp eller går med på en avbetalning om man ej har en inkomst/studerar fortfarande.

Jag har också levt på csn en gång i tiden
Då hade jag en tre rums lya + ett barn att ta hand om.

Så jag vet vad det innebar att vara sen med räkningar. Vissa månader tex december när man bara fick ut en liten summa eftersom det skulle bli jullov osv blev det ju knepigt. Men jag fixade allt genom att

Betala av två gånger, alltså ringa och prata med dom förklara sitsen och sen betala av hälften i dec, hälften januari. Eftersom man fick dubbla csn pengar vid varje terminstart.

Samma sak med hyran, jag fick betala dubbla hyror varje år start Det blev lite torrt med pengar varje januarimånaden efter att man skulle betala av alla räkningar från förra månaden + alla räkningar i januari och då hade jag ändå lite ströjobb på sidan om , men det var bara att stå ut och i Februari stabiliseras ekonomin igen.

Grejen med företag är att dom hellre får in sina pengar och är därför villig att förlänga tiden och vänta in dig än att inte får några pengar alls. Men du måste ringa och prata med dom, dom är jävligt bra att ha och göra med om man ringer och är ärlig. Annars får du påminnelse och vissa åker till inkasso omedelbart.

Vad gäller soc så bryr dom sig inte de minsta om du ligger efter med räkningar eller inte. Blir du beviljad bistånd så blir du det från och med den dagen biståndet godkännes. Och då kommer du ändå få den summan du har rätt till vilket inte kommer betala av dina andra räkningar som du reda är sen med. Så jag skulle absolut rekommendera att du lånar pengar på något sätt.

Det finns som sagt inga enkla utvägar, man kan som sagt sälja, låna, jobba.
Citera
2011-07-10, 23:00
Medlem
Anette91s avatar
Jag går i nuläget på socialbidrag och det är inte så lätt som många tror
* Du får inte ha några som helst besparingar varken sparpengar eller fonder.
* Inte äga något spec, bil/mc/lägenhet/hus.
* Dem räknar inkomst ifrån 3mån tillbaka så har du haft inkomst tidigare så kommer det inte bli godkänt.
* Du får söka om varje månad.
* Riksnormen du ska leva på med mat, kläder, aktiviteter är 3720 för ensamstående utan barn.
* + hyra, el, försäkring, läkarbesök upp till högkostnadsskyddet betalas upptill 3720.
* Du kan bli betalningsskyldig tillbaka till soc senare då jag får uppfattningen att du kan vara berättigad till aktivitetsstöd o är under 26? efter 90 dagar hos AF.
* Du kommer troligen även behöva visa att du sökt jobb, vissa handläggare har även krav hur många varje månad du ska redovisa att du har sökt jobb hos t.ex. 20/mån. =/
* Om du är under 21 så är kravet som "ungdom" hos dem då att hyran ska vara max 3100kr m el.
- kan skilja beroende på storstad men det är vad som krävs i den åldern, helsjukt.
* Du måste göra allt i din förfogande att skaffa andra pengar, socbidrag är sista utvägen.
* Sök bostadsbidrag ifrån försäkringskassan.
Citera
2011-07-11, 19:16
Medlem
Ring till socialtjänsten och be att få tala med jouren om din handläggare inte svarar. Där hävdar du nöd, dvs att du svälter. Då kommer du förmodligen åtminstone få matpengar utbetalda. Detta kan de göra samma dag på ett utbetalningskort som du får lösa in på banken. (Detta gäller Stockholm)
Citera
2011-08-14, 16:14
Medlem
Tänkte jag skulle slänga upp en uppdatering ifall ngn skulle vara intresserad.

Blev nekad av soc i juli pga för få sökta jobb och inte tagit nog med åtgärder för att bli fixa min ekonomi blabla, detta fixade jag till och blev beviljad för augusti cirka 5000kr.
En kompis som har lite bättre ekonomi kunde låna mig hyran för juli,
Lyckades få sålt lite saker på tradera och blocket så jag kunde betala bort alla övriga räkningar (Mobil, gymkort, försäkring osv).

Handledaren på socialtjänsten valde att bortse från dessa pengar då jag "levt" på dessa.
Jag är i detta nu helt fri från obetalda räkningar vilket är otroligt skönt.
Man lever inte direkt "fett" på socialbidrag måste jag säga men visst, det går.

Skolan gjorde en enorm miss, det verkar som att utbildningen jag skulle börja redan hade börjat den 1a augusti och dom som håller i intagningarna var på semester fram tills imorgon 15/8.

Arbetssökandet går bättre sökte 14 jobb förra månaden och kommer väl komma upp i något liknande denna månad.
Jag går hos en jobbcoach via arbetsförmedlingen vilket är ett enda stort skämt, men alltid får väl någon betalt av det.
Har haft 3 arbetsintervjuer som jag inväntar resultatet på, har även 2 planerade för kommande vecka.
Jag har en bra känsla att detta snart kommer vara över då jag fått bra respons vid intervjuerna, och jag tror att jag kommer bli erbjuden en tjänst ganska snart.

Dom enda frågorna jag har nu är med Soc/Af, då jag nästa månad kommer hamna i jobbgarantin för unga, och kommer då kunna få aktivitetsstöd.
Då mina kunskaper om aktivitetsstöd är obefintliga vet jag inte vad som väntar.

Kommer hur som helst att skicka in ansökan om bidrag för kommande månad,
När bör jag skicka in dock, skickar jag för tidigt/sent kan det bli problematiskt.
Citera
2011-08-14, 17:07
Medlem
JustZlatans avatar
Måste du verkligen ha ett gymkort? Verkar onödigt dyrt tycker jag. Du kan träna hemma med situps, armhävningar, benböjning, billiga hantlar och ut och spring. Helt gratis.
Citera
2011-08-15, 04:19
Medlem
Självklart kan man träna minst lika bra hemma men jag har ett 12 månaderskort som går på autogiro varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in