Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-11-01, 19:08
  #1
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag har just köpt ett Firewirekort + tillhörande sladd, min tanke är att jag ska föra över film från DVkameran till datorn jag har även Pinnacle video i datorn, är det någon som har erfarenhet av detta, funkar det bra?, är det något extra man ska tänka på?
Tacksam för svar.
Citera
2004-11-01, 19:28
  #2
Medlem
mi:nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Jag har just köpt ett Firewirekort + tillhörande sladd, min tanke är att jag ska föra över film från DVkameran till datorn jag har även Pinnacle video i datorn, är det någon som har erfarenhet av detta, funkar det bra?, är det något extra man ska tänka på?
Tacksam för svar.
Beroende på vad du har för dator bör du kanske fundera på vilken av hårddiskarna du ska fånga till. Om dom har olika hastighet dvs. Om processorn är lite segare eller om du har lågt med minne bör du kanske avsluta lite onödiga program.
Fånga på en NTFS-disk, då filerna har en tendens att bli ganska stora innan man gör om dom till ett mer hanterbart format.
Själv använder jag Adobe Premiere Pro, och inte Pinnacle, så jag kan inte yttra mig om programvaran.
Citera
2004-11-01, 19:50
  #3
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Beroende på vad du har för dator bör du kanske fundera på vilken av hårddiskarna du ska fånga till. Om dom har olika hastighet dvs. Om processorn är lite segare eller om du har lågt med minne bör du kanske avsluta lite onödiga program.
Fånga på en NTFS-disk, då filerna har en tendens att bli ganska stora innan man gör om dom till ett mer hanterbart format.
Själv använder jag Adobe Premiere Pro, och inte Pinnacle, så jag kan inte yttra mig om programvaran.
Ok, jag kör ju allt på en hårddisk, jag har en 1½ år gammal Dell, kanske jag får dela upp hårdisken, jag ska installera allt imorgon så då får jag se hur det går. Tack för tipsen.
Citera
2004-11-01, 21:16
  #4
Medlem
dr_röf!s avatar
Pinnacle har jag använt. Ett väldigt enkelt program, adobe pro är mer avancerat!

Går bra att lägga in, men tar en jävla tid!
Citera
2004-11-02, 13:13
  #5
Medlem
Har precis samma upplägg som du.
Det fungerar klockrent men hade problem i början med Pinnacle som av någon anledning inte ville rippa längre än typ 45 minuter.

Din dator kommer räcka bra men köp större disk, du kommer alltid att behöva större disk!

Sen tar det smärtsamt lång tid eftersom den överför i realtid.
Citera
2004-11-02, 17:02
  #6
Medlem
mi:nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Det fungerar klockrent men hade problem i början med Pinnacle som av någon anledning inte ville rippa längre än typ 45 minuter.
Anar att det berodde på att FAT32 endast tillåter _så_ stora filer. Om du körde på NTFS-disk istället så hade det nog gått bättre, men det är bara preliminära spekulationer =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback