2011-07-07, 17:26
Medlem
Revulotion-Vs avatar
Hej, jo det är så att för typ 1.5 år sedan köpte jag en extern hårddisk 1tb.
Och igår slutade den fungera när jag la in ett spel på den, datorn hittar inte disken och när jag drar ut usb sladden ur datorn så står det "formatera" fast jag dragit ut sladden, när jag stoppar tillbaka sladden så kommer det inte upp något!

Jag hittar inte pappren på garnatin, så jag kan inte lämna in den någon stans.

Jag har massor av värdefulla bilder på disken och över 350 filmer hjälp!
Senast redigerad av Revulotion-V 2011-07-07 kl. 17:28.
Citera
2011-07-07, 17:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-07-07, 17:37
Medlem
Villepilots avatar
Har du testat att använda den med en annan dator?
Citera
2011-07-07, 17:39
Medlem
Revulotion-Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villepilot
Har du testat att använda den med en annan dator?
Ja, två stycken.
Citera
2011-07-07, 17:58
Medlem
Villepilots avatar
Finns den med i Enhetshanteraren?
Citera
2011-07-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revulotion-V
Jag har massor av värdefulla bilder på disken och över 350 filmer hjälp!

Ingen fara, du bara köper en ny disk, och sedan fyller du den med data från din off-site backup...

Skämt åsido. Trist att höra. Här finns lite info:
http://eforum.idg.se/topic/113939-kraschad-harddisk/
Det finns företag som jobbar med detta, fast tar saftigt betalt. Fast om det är ovärderlig data så kan man nog betala 5-10 tkr för att få det fixat. Fast då hade man antagligen redan haft backup också.
Citera
2011-07-07, 20:26
Medlem
Revulotion-Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Ingen fara, du bara köper en ny disk, och sedan fyller du den med data från din off-site backup...

Skämt åsido. Trist att höra. Här finns lite info:
http://eforum.idg.se/topic/113939-kraschad-harddisk/
Det finns företag som jobbar med detta, fast tar saftigt betalt. Fast om det är ovärderlig data så kan man nog betala 5-10 tkr för att få det fixat. Fast då hade man antagligen redan haft backup också.
hahah :s
Altså det är bilder som är ganska värdefulla men men hoppas bara nån vet någon lösning
Citera
2011-07-08, 10:29
Medlem
Precis förlorat 2 x 1TB USB-diskar. 5 x 2TB beställt som plåster på såren, men jag vill givetvis rädda datat om möjligt på diskarna. Förutom IBAS och andra tomteföretag som tar betalt därefter, finns det några quickfixes för att få ut datat? Jag tänker någon mysig programvara som inte är lika känslig mot disken som windows, dd:a från *N*X eller något.
Citera
2011-07-08, 11:24
Medlem
bergsturks avatar
Svar till båda av er: det är inte ovanligt att själva USB-SATA-bryggan går sönder, eller nätaggen om det är 3.5"-diskar. Tänk på att det som sitter inuti är en vanlig jäkla hårddisk, som går bra att plocka ut från kabinettet och sätta in i datorn direkt (SATA som sagt). Bryt alltså upp lådorna, ta ur diskarna, och sätt in i datorn samt se om det går bättre.
Citera
2011-07-08, 11:26
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revulotion-V
Jag hittar inte pappren på garnatin, så jag kan inte lämna in den någon stans.

Du kan sluta leta, för garantin gäller inte data på disken eller återställning av data. På sin höjd kommer du få en ny, tom disk.
Citera
2011-07-13, 18:28
Medlem
TestDisk var den typen av programvara jag var ute efter. Problem har än så länge varit skadade partitionstabeller ("This disk isn't formatted..."), vilket programmet har fixat galant. Nu är det bara att föra över all data \;D/
Citera
2011-07-13, 18:44
Medlem
tenstakickerss avatar
Enhetshanteraren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in