2011-07-07, 15:33
Medlem
Hej!

Kör en Audi A5 som leasingbil, förmånsvärdet ligger nu på 3475kr/mån.

Kör ca 2500-3000 mil/år i tjänsten. Ca 700 mil privat.

Tankar idag totalt för ca 3500kr/månad.

Har blivit erbjuden bensinkort som en löneförmån. Detta innebär att förmånsvärdet på bilen kommer öka med 20%.

Nytt förmånsvärde: 4170:- (ökad kostnad ca 200kr/mån)

Med bensinkort blir jag tvungen att skriva exakt körjournal. Ange mätarställning varje dag, vid varje tankning osv.

Bensinkortet gör även att jag blir upptaxerad 13 kr/mil för mina privata mil.

Är det några fler regler som gäller kring detta? Får jag göra avdrag på deklaration för mil i tjänsten? (9kr/mil för tjänstebil med bensin)

Jag har kontor i hemmet. Hur kan jag göra för att utnyttja systemet maximalt? Någon där ute som har fri bensin som kan ge mig lite tips?

Hur avancerad körjournal måste jag skriva? Vad ska finnas med?

Slutligen, Borde jag tacka ja till detta erbjudande?
Citera
2011-07-07, 15:54
Medlem
Recores avatar
Tacka ja, om du orkar med körjournalen!

Men om du tjänar rätt OK med pengar och klarar dig NU, skit i det.
Kan ju bli lite stressigt och skit om du glömmer att skriva körjournalen tänkte jag.

Resten kan jag inte svara på.
Citera
2011-07-07, 19:15
Medlem
gör ca 10 kundbesök/dag då jag är fältsäljare. hur detaljerat måste man fylla i körjournalen?

Hur mycket skulle jag tjäna i månaden på att ta bensinkortet? om det är < 1000:- kan man ju lika gärna skita i det. inte värt att fylla i körjournalen då.
Citera
2011-07-08, 08:17
Medlem
Conceptions avatar
Är det någon specialdeal du har då med företaget?

Jag har fri bensin till min tjänstebil och det enda jag beskattas extra är 20% på mina privat körda mil per månad. Säg att jag tankar på företagskortet för 4000kr en månad. 25% av dessa är för privatkörning. Då skattas jag extra för 1000 x 1,2 = 1200kr extra. Ingen uppskattning på själva förmånsvärdet på bilen eller någon sånt.

Körjournal är inget jobbigt då du endast behöver uppge hur många mil du kör privat respektive i tjänst varje månad. Tjänstekörningen behöver du uppge mål och syfte med resan men privat är skitsamma. Varför du ska uppge hur mycket du tankar förstår jag inte då detta står på företagskortet?

Du får heller aldrig dra av några tjänsteresor på deklarationen. Det enda du får dra av är resor till och från jobbet som ligger på 9kr/mil (bensin). Detta är resan till din huvudsakliga arbetsplats från hemmet. Ingen resa till en kund.

För mig är det självklart med fri bensin då jag endast betalar ungefär halva priset på bensinen. Jag skattas för 1200kr extra per månad i mitt fall ovan och då marginalskatten ligger på ca 50% så betalar jag i praktiken bara 600kr för 1000kr privat bensin. De övriga 3000kr per månad som jag kör i tjänsten betalar ju företaget.
Senast redigerad av Conception 2011-07-08 kl. 08:24.
Citera
2011-07-08, 09:02
Medlem
Min chef menar att man, om man har tjänstebil, får 20% rabatt på förmånsvärdet om man betalar bensinen själv. Om företaget står för bensinen är förmånsvärdet alltså 20% högre.

Sen är ju min chef också säljare, detta kanske inte stämmer?

Tack för din beskrivning hur det ser ut hos dig, lät inte alltför jobbigt. Är det fler som har tjänesbil med fri bensin? Förklara gärna hur det funkar hos er!
Citera
2011-07-08, 09:30
Medlem
Conceptions avatar
Jag tycker det låter konstigt att han ska addera 20% på förmånsvärdet på bilen. Enligt skatteverket är det endast den privata kostnaden för drivmedlet som ska beskattas 20% extra.

Jag har en V70 som tjänstebil och företaget står för mitt statoilkort. Jag tjänar helt klart med "fritt drivmedel" till min bil.

Mer information på skatteverket:
http://www.skatteverket.se/skatter/f...800012339.html

EDIT Här är lite mer tydligt information:
http://www.avdragslexikon.se/avdrag/bilforman

Det känns som din chef inte riktigt har läst på alla regler.
Senast redigerad av Conception 2011-07-08 kl. 09:38.
Citera
2011-07-08, 12:27
Medlem
orkar du inte med körjournal finns det bra Gps till detta som sköter det till dig, bara slå in om det är privat eller ej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in