2011-07-07, 08:59
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Ägarna är självklart ansvariga för vad som hänt. Att bara släppa ut en lättstressad innekatt är inte helt riskfritt. Dessutom utan halsband, ett enkelt halsband hade troligtvis räddat livet på katten.

Å andra sidan; hur lyckas man bli biten av en katt? Är väl inte helt otänkbart att tanten sökt kontakt, trängt djuret och djuret bet i rädsla. Vem ringer polisen i det läget? Människor, alltså....

4 poliser, alltså? måste varit ett priofall i Östersund. Kajsa, 1,5kg. Osäkra vapnen.

Hoppas poliserna använde hörselskydd och handskar. Ilskna katter kan vara djävligt ilskna. Kattvännerna tyckte säkert att en polis skulle riskera att bli riven och få stelkramp och annat skit som katter bär på.
Citera
2011-07-07, 09:00
Moderator
v50s avatar
För att undvika att katter råkar illa ut eller försvinner spårlöst så ska man hålla dem inomhus eller gå ut med dem i koppel men det har många kattägare synnerligen svårt att förstå
Citera
2011-07-07, 09:00
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endlos
Fantastisk bildjournalistik där Aftonbladet. Kan möjligtvis vara det mest patetiska som publicerats under 2011.
Den bilden är helt underbar.( I sin kategori och i sammanhanget)

Jag såg nu att jag läst fel, jag trodde att det var en av polismännen som blev biten men så var det inte.

Så min teori om hämnd stämmer nog inte.
Citera
2011-07-07, 09:12
Medlem
brynarns avatar
Och som vanligt snöar folk in på att det var 4 poliser..... Har ni provat att fånga in en stressad katt ensam? Det är klart som fan att man behöver vara flera.

Sedan så tycker i vart fall jag inte att det är så konstigt om man skjuter ihjäl katten. Skulle jag hitta en katt som 1. biter folk och 2. inte har någon märkning. Ja, då skulle jag nog förorda en avlivning.

Artikeln är en klassisk aftonbladsartikel vars enda syfte är att smutskasta polisen. Det tragiska är att folk här köper den med hull och hår. Jag trodde vi kommit längre här på fb.
Citera
2011-07-07, 09:15
Bannlyst
Man kan ju lugnt påstå att aftonbladet har nyhetstorka nu!!. Dom sitter just nu och väntar in båstad veckan och seglarveckan då dom kan skriva skandal artiklar om ungdomars sprit vanor!
Citera
2011-07-07, 09:16
Medlem
endloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Ingenting i händelseförloppet förefaller mig orimligt. Vad är det du menar skulle ha utelämnats/fabricerats?

Nej, orimligt är det absolut inte. Men när det är sommar är det lätt att glömma bort sådant som kan vara viktigt, till exempel att katten varit skadad. Man vill bara få ett gäng artiklar klara och sen softa i solen på terrassen utanför Wendela (eller vad nu personalmatsalen på AB heter i dagsläget).
Senast redigerad av endlos 2011-07-07 kl. 09:22.
Citera
2011-07-07, 09:16
Medlem
zapatistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brynarn
Och som vanligt snöar folk in på att det var 4 poliser..... Har ni provat att fånga in en stressad katt ensam? Det är klart som fan att man behöver vara flera.

Sedan så tycker i vart fall jag inte att det är så konstigt om man skjuter ihjäl katten. Skulle jag hitta en katt som 1. biter folk och 2. inte har någon märkning. Ja, då skulle jag nog förorda en avlivning.

Artikeln är en klassisk aftonbladsartikel vars enda syfte är att smutskasta polisen. Det tragiska är att folk här köper den med hull och hår. Jag trodde vi kommit längre här på fb.

Fortfarande, hur farligt är det egentligen med en katt som biter någon? Det är så fruktansvärt patetiskt att behöva så många poliser för att fånga in och avrätta en katt, för att den sannolikt försvarade sig. Den svenska polisen skämmer ut sig mer och mer för varje dag.
Citera
2011-07-07, 09:20
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapatista
Fortfarande, hur farligt är det egentligen med en katt som biter någon? Det är så fruktansvärt patetiskt att behöva så många poliser för att fånga in och avrätta en katt, för att den sannolikt försvarade sig. Den svenska polisen skämmer ut sig mer och mer för varje dag.

Katter biter och klöser så in i bomben. När vi skojade med grannens katt fick den spel och rev min polare på armen. Den var helt vild och det gick inte att hålla kvar den. Lite vatten borde den väl tåla. Man kan få sjukdomar av kattaklös.
Citera
2011-07-07, 09:21
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapatista

Det kanske inte är livsfarligt, men jag kan lova att många skulle tycka att det var jävligt obehagligt att ha en sån katt i kvarteret. i synnerhet om det finns barn runt omkring.

Någon har ju i vart fall ringt polisen angående katten. Polisen har kommit dit och löst problemet. Bättre att vara flera och kunna fånga in katten fort istället för att vara ensam och springa och jaga katten som en jävla fåne över stock och sten. Jag kan inte se hur det kan vara patetiskt att vara flera om det gör att jobbet går smidigare?

Är du kattägare så se till att katten har ett halsband eller är uppmärkt på annat sätt så lovar jag att polisen kommer att kontakta dig istället för att skjuta den först.

Angående att polisen skämmer ut sig så tycker jag att du har fel. De gör sitt jobb.
Citera
2011-07-07, 09:24
Medlem
SkitAnonyms avatar
Det var rätt att skjuta den för att:
• Katten har ingen märkning (polisen vet inte ens om det ens finns någon ägare)
• Den är aggressiv och har precis bitit en person
• Den verkade förvildad

Det var fel för att:
• Det var bara en "liten" katt (visserligen på 1,5 kilo)

Själv tycker jag att polisen gjorde rätt. Ett aggressivt, förvildat djur utan ägare kan polisen inte bara släppa ut i det fria igen.

Det vitala här är att den inte hade någon märkning enligt mig. Polisen hade ingen aning om det fanns en ägare eller om det var ett lösdrivande djur.
Om det hade funnits en märkning skulle polisen inte bara avliva den rätt av.
Senast redigerad av SkitAnonym 2011-07-07 kl. 09:27.
Citera
2011-07-07, 09:26
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brynarn

Jag har inget emot att katten sköts. Fyra poliser på en katt i kolonistugan är dock grovt resursslöseri. Samhällsfara om katten råkar smita?
Polisen ska/bör ha ett kontaktnät i sådana lägen. Finns säkerligen ett katthem med van personal i trakten. Jag ser ingen bra anledning till att polisen ens åker ut på sådana larm. Ring polis>polis ringer katthem>katthem tar in katt>fallet löst. Skattenota: minimal.
Citera
2011-07-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endlos
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=31535111

Nej, orimligt är det absolut inte. Men när det är sommar är det lätt att glömma bort sådant som kan vara viktigt, till exempel att katten varit skadad. Man vill bara få ett gäng artiklar klara och sen softa i solen på terrassen utanför Wendela (eller vad nu personalmatsalen på AB heter i dagsläget).
Ok, jag fattar vad du menar. Det är klart att sådana små detaljer kan ha "glömts bort" då det knappast hade gagnat deras vinkling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in