Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-06, 13:25
  #1
Medlem
Jag har fått ett otroligt irriterande problem med min grafik som jag inte haft innan.
pixlarna flimmrar eller vad man ska säga. Se detta klippet för en beskrivning. http://www.youtube.com/watch?v=lP5PAcp68zM

Lirar oblivion som synes. Det har alltid funkar fint förut, men inte sen i måndags. Uppdaterade drivrutinerna i måndagsmorse för att ett annat spel hade liknande problem, men utan resultat. sen märkte jag att även Oblivion börjar lagga. men vissa andra (äldre) spel funkar fint. Testat att återställa datorn till tidigare datum då allt fungerade fint men utan resultat. Även avinstallerat drivrutiner och ominstallerat de gamla. inget hjälper. Testat olika bildskärmar och allt annat jag kan komma på. Vissa andra spel funkar, även om jag märkt att bildformatet ändrats. Köpte cod mw2 och CnC4 i veckan och har samma problem med dom spelen. Tycker det är konstigt att allt funkade fint förra veckan men inte nu. Att ändra upplösning mm gör ingen skillnad. Hur vet man om det är ett hårdvarufel?

För samtliga spel gäller att grafiken är helt normal i menyerna, och i filmerna i spelet osv. Det är bara när man likson spelar som det är såhär. Annars funkar allt bra.

Grafikkortet är Nvidia geforce gtx 460 oc 1 GB. Köpte från inet i vintras men inte i eget namn så kan ej få hjälp av support

mod får gärna flytta tråden om den är felplacerad.
Citera
2011-07-07, 10:08
  #2
Medlem
majxstros avatar
Testa att ändra grafikinställningarna i nvidia kontrollpanelen, testa både låg och hög. Sen kan du kanske testa att ändra refresh rate/hertzen till 60 eller 75? Har faktist ingen aning om vad som skulle kunna vara felet. Du kan ju alltid skriva till en support tex. Nvidia de kanske har koll på läget vad som kan vara fel? Vänta nu... Ladda hem senaste versionen av PhysX, dx10 eller 11 om ditt kort stödjer det. Vilket operativsystem kör du? Kör du XP och vista så stödjer väl de enbart dx9 på XP och dx9 och 10 på vista tror jag medans windows7 stödjer dem alla. Testa att köra programet som administratör. Du kan även testa att ta bort ett utav dina ramminnen, enbart för test. Testa och se ifall spelet flimrar med bara ett utav dom. Läste runt lite på google och ser fler folk med detta problemet med just det kortet du har och då va det någon diskution om ram-minnena. Men detta är väl allt jag kan komma på för tillfället, hoppas det löser sig!

mvh
__________________
Senast redigerad av majxstro 2011-07-07 kl. 10:15.
Citera
2011-07-07, 12:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majxstro
Testa att ändra grafikinställningarna i nvidia kontrollpanelen, testa både låg och hög. Sen kan du kanske testa att ändra refresh rate/hertzen till 60 eller 75? Har faktist ingen aning om vad som skulle kunna vara felet. Du kan ju alltid skriva till en support tex. Nvidia de kanske har koll på läget vad som kan vara fel? Vänta nu... Ladda hem senaste versionen av PhysX, dx10 eller 11 om ditt kort stödjer det. Vilket operativsystem kör du? Kör du XP och vista så stödjer väl de enbart dx9 på XP och dx9 och 10 på vista tror jag medans windows7 stödjer dem alla. Testa att köra programet som administratör. Du kan även testa att ta bort ett utav dina ramminnen, enbart för test. Testa och se ifall spelet flimrar med bara ett utav dom. Läste runt lite på google och ser fler folk med detta problemet med just det kortet du har och då va det någon diskution om ram-minnena. Men detta är väl allt jag kan komma på för tillfället, hoppas det löser sig!

mvh

Tack för svaret. hz kan endast väljas mellan 59 och 60 och det tycks spela liten roll. Jag kör windows 7 home premium 64 bit och DirectX 11.0. Testat att ändra lite nu på nvidias kontrollpanel, bla PhysX-konfiguration där jag kan välja mellan CPU, grafikkort eller automatisk men utan resultat. Även tittat lite under "hantera 3D-inställningar" då felet är just vid 3D, när man spelar. Men där är en massa saker man kan ändra och jag förstår mig inte på det. Någon som vet vad som kan va värt att testa att ändra? Borde kanske försöka kontakta Nvidia, men antar att deras support är på engelska och jag är så dålig på det att vi aldrig lär förstå varandras mail. Ram-minnerna kanske man kan testa. är det bara att stänga av datorn och plocka ut ett och sen starta som vanligt? Sen likadant med nästa. Har 2*2 gig i ramminne så datorn och spelen borde väl klara sig med bara ett.
__________________
Senast redigerad av lagan 2011-07-07 kl. 12:56.
Citera
2011-07-07, 13:24
  #4
Medlem
majxstros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagan
Tack för svaret. hz kan endast väljas mellan 59 och 60 och det tycks spela liten roll. Jag kör windows 7 home premium 64 bit och DirectX 11.0. Testat att ändra lite nu på nvidias kontrollpanel, bla PhysX-konfiguration där jag kan välja mellan CPU, grafikkort eller automatisk men utan resultat. Även tittat lite under "hantera 3D-inställningar" då felet är just vid 3D, när man spelar. Men där är en massa saker man kan ändra och jag förstår mig inte på det. Någon som vet vad som kan va värt att testa att ändra? Borde kanske försöka kontakta Nvidia, men antar att deras support är på engelska och jag är så dålig på det att vi aldrig lär förstå varandras mail. Ram-minnerna kanske man kan testa. är det bara att stänga av datorn och plocka ut ett och sen starta som vanligt? Sen likadant med nästa. Har 2*2 gig i ramminne så datorn och spelen borde väl klara sig med bara ett.


Jepp det är bara stänga av, ta ut och starta om. Testa att sänka AA(anti antialising) alternativt sätta det så att det är det som används i programmet och inte det som står i nvidias kontrollpanel. Tror det står "Använd applikationens inställningar" eller något. Går det ställa in vilken DirectX du kan köra?
Citera
2011-07-07, 14:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majxstro
Jepp det är bara stänga av, ta ut och starta om. Testa att sänka AA(anti antialising) alternativt sätta det så att det är det som används i programmet och inte det som står i nvidias kontrollpanel. Tror det står "Använd applikationens inställningar" eller något. Går det ställa in vilken DirectX du kan köra?

Okej, ska testa att ta bort ett nu. AA är redan avstängt som jag förstår det, och testat ändra lite inställningar där om kantutjämning på både spelets iställningar och Nvidias kontrollpanel men utan resultat. På kantutjämning finns det tre saker man kan ändra, läge, gammakorrektionsvärden och genomskinlighet. kan välja mellan programkontrollerad, av, förstärka programmets inställning och åsidosätta en programinställning. testat lite olika utan att veta vad det egentligen är men inte sett någon skillnad
Citera
2011-07-07, 14:23
  #6
Medlem
majxstros avatar
Vad har du din maskinvaruacceleration inställd på? Du bör nog köra Prestanda eller hög prestanda. Tror du hittar det under kontrollpanelen
Citera
2011-07-07, 14:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majxstro
Vad har du din maskinvaruacceleration inställd på? Du bör nog köra Prestanda eller hög prestanda. Tror du hittar det under kontrollpanelen

Att starta utan ett ramminne gick inte, en röd lampa började lysa på moderkortet jämte ramminnerna där det stod MemOK. testade visserligen bara med ena. men datorn startade inte och ingen signal skickades till skärmen. Fläktarna gick igång och allt läs som vanligt och så, men inget hände. Blir så trött på detta, önskar jag kunde mer om datorer så man slapp sånthär Blir så trött på allt och varit sur i flera dagar.

Menar du nvidias kontrollpanel eller vanliga? vore väldigt tacksam och du kunde guida mer exakt.
DirectX vet jag inte vart man ändrar. sökt lite men inte hittat
Citera
2011-07-07, 14:50
  #8
Medlem
Vill bara säga att jag är otroligt tacksam att du försöker hjälpa mig! Vill bara att det ska fungera igen

Testade att ta bort det andra ramminnet nu och då gick det att starta datorn (?). men grafiken såg ut som innan. nu har jag båda ramminnerna i som innan och har alltså 4 gig ram enligt den här datorn. Ramminnerna är KINGSTON DDR3 HYPERX BLU XMP 4GB 1600MHZ CL9 DIMM (2X2GB)
Under skrämens egenskaper hittar jag BIOS-information: Version 70.4.1b.0.2
__________________
Senast redigerad av lagan 2011-07-07 kl. 14:57.
Citera
2011-07-07, 15:22
  #9
Medlem
majxstros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagan
Att starta utan ett ramminne gick inte, en röd lampa började lysa på moderkortet jämte ramminnerna där det stod MemOK. testade visserligen bara med ena. men datorn startade inte och ingen signal skickades till skärmen. Fläktarna gick igång och allt läs som vanligt och så, men inget hände. Blir så trött på detta, önskar jag kunde mer om datorer så man slapp sånthär Blir så trött på allt och varit sur i flera dagar.

Menar du nvidias kontrollpanel eller vanliga? vore väldigt tacksam och du kunde guida mer exakt.
DirectX vet jag inte vart man ändrar. sökt lite men inte hittat


Menar den vanliga kontrollpanelen... Tror det står något där under... vänta lite Energialternativ och sen tar du hög prestanda.

Det är lugnt.
Citera
2011-07-07, 15:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majxstro
Menar den vanliga kontrollpanelen... Tror det står något där under... vänta lite Energialternativ och sen tar du hög prestanda.

Det är lugnt.

Oj nu var jag dum ser jag, energialternativ vet jag ju vad det är och hur man ändrar. Har redan det på hög prestanda, haft hela tiden. Har inte ändrat nåt inne på avancerade inställningar. Men hur ska man tolka det att datorn startar men bara det ena ramminnet men inte det andra? Beror det på att de sitter i olika portar eller nåt? (alltså jämte varandra ju)
Citera
2011-07-07, 16:16
  #11
Medlem
majxstros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagan
Oj nu var jag dum ser jag, energialternativ vet jag ju vad det är och hur man ändrar. Har redan det på hög prestanda, haft hela tiden. Har inte ändrat nåt inne på avancerade inställningar. Men hur ska man tolka det att datorn startar men bara det ena ramminnet men inte det andra? Beror det på att de sitter i olika portar eller nåt? (alltså jämte varandra ju)


Antar att det är Port 1 och Port 2 och det måste sitta ett i Port 1 för att det ska fungera. Inte säker men det är vad jag skulle sätta mina pengar på iallafall.

Jadu detta problemet är ju lite knas... Jag har faktist inga andra ideer förutom att du kanske formaterar datorn en gång till och laddar in nya drivrutiner(inte de som du nu har).
Citera
2011-07-10, 11:28
  #12
Medlem
Hur säker kan man vara på att det skulle hjälpa med ett nytt grafikkort?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback