2011-07-05, 01:14
Medlem
Har arbetat svart på olika krogar här i Stockholms innerstad pga. ett digert straffregister (fogden tar hela bunten om jag har en vit inkomst med tanke på mina skulder) och hittills under dessa 5-6 år kunnat spara ihop 250k i kontanter. Nu till det viktiga: hur ska jag kunna övertyga banken om att dessa pengar kommer från en vit källa? Någon av er som satt in en sådan stor svart summa tidigare och har egna erfarenheter?

Kan även tillägga att syftet med att sätta in pengarna på kontot är helt enkelt för att underlätta vid framtida köp t.ex. om jag ska köpa bil elr dylikt, fungerar ju inte direkt att gå till försäljaren med en säck med pengar.

Tacksam för svar!
Citera
2011-07-05, 01:24
Medlem
Billyjoejimbobs avatar
Banken bryr sig inte vad du har för historia. Det är Skatteverket som du skall bekymra dig för. Nu är inte 250 000 kronor någon jättesumma, så det skall nog gå bra utan att de hör av sig. Annars så kan du ju gå till Solvalla och spela 250 000 kronor plats på dagens största favorit. Halvriskabelt, men du får ett par minuters spänning och ett kvitto på att du har vunnit pengarna. (Att köpa ett kvitto av någon annan är förstås mer vettigt.)
Citera
2011-07-05, 01:27
Medlem
[quote=Billyjoejimbob]Banken bryr sig inte vad du har för historia. Det är Skatteverket som du skall bekymra dig för. Nu är inte 250 000 kronor någon jättesumma, så det skall nog gå bra utan att de hör av sig. Annars så kan du ju gå till Solvalla och spela 250 000 kronor plats på dagens största favorit. Halvriskabelt, men du får ett par minuters spänning och ett kvitto på att du har vunnit pengarna. (Att köpa ett kvitto av någon annan är förstås mer vettigt.)[/QUOTE
Men hur stor är chansen att jag får skatteverket efter mig och hur skulle de kunna få reda på transaktionen? Är det så att banken meddelar dem eller?
Citera
2011-07-05, 01:32
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas12
Citat:
Ursprungligen postat av Billyjoejimbob
Banken bryr sig inte vad du har för historia. Det är Skatteverket som du skall bekymra dig för. Nu är inte 250 000 kronor någon jättesumma, så det skall nog gå bra utan att de hör av sig. Annars så kan du ju gå till Solvalla och spela 250 000 kronor plats på dagens största favorit. Halvriskabelt, men du får ett par minuters spänning och ett kvitto på att du har vunnit pengarna. (Att köpa ett kvitto av någon annan är förstås mer vettigt.)
Men hur stor är chansen att jag får skatteverket efter mig och hur skulle de kunna få reda på transaktionen? Är det så att banken meddelar dem eller?

Det är stor chans tyvärr, tvätta pengar är inte helt lätt. Banker, juvelerare etc. rapporterar misstänkta transaktioner. Hade jag varit du hade jag antagligen försökt sätta in lite i taget över en lång period, och ha lite olika anledningar varje gång.
Senast redigerad av fattony 2011-07-05 kl. 01:35.
Citera
2011-07-05, 01:34
Medlem
Ja banken meddelar skatteverket.
Citera
2011-07-05, 01:34
Medlem
Så det är bättre att jag fortfarande har pengarna hemma i garderoben?
Citera
2011-07-05, 01:41
Medlem
Billyjoejimbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas12
Så det är bättre att jag fortfarande har pengarna hemma i garderoben?

Lägg dem i ett bankfack.
Citera
2011-07-05, 01:44
Medlem
MorganGrimess avatar
Citat:
Eller så kan du ju gå till Solvalla och spela 250 000 kronor plats på dagens största favorit. Halvriskabelt, men du får ett par minuters spänning och ett kvitto på att du har vunnit pengarna. (Att köpa ett kvitto av någon annan är förstås mer vettigt.)
Haha. Dummaste jag läst på länge. Spelar du 250k plats på en häst kommer oddset att bli 1.001 högst.
Citera
2011-07-05, 01:47
Medlem
Du kommer troligtvis att bli av med pengarna ändå ifall du väljer att sätta in dem på banken då det görs kontinuerliga kontroller av både inkassobolagen och KFM för att se om det finns möjlighet att få några pengar. Köper du en bil kommer även den att åka.

Sätt in pengarna på någon bekants konto?

Eller ännu bättre, använd dem till att betala av dina skulder?
Citera
2011-07-05, 01:48
Medlem
Billyjoejimbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganGrimes
Haha. Dummaste jag läst på länge. Spelar du 250k plats på en häst kommer oddset att bli 1.001 högst.

Det är klart att det är dumt, för hästen kan ju galoppera bort sig eller vad som helst, men det finns folk som gör så. Självklart så gör man det inte för att vinna pengar, utan för att få ett kvitto. Lite vettigare är det förstås att köpa ett kvitto av någon som har vunnit på riktigt, men det kostar å andra sidan en slant (typ 10%)
Citera
2011-07-05, 01:52
Medlem
Billyjoejimbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Du kommer troligtvis att bli av med pengarna ändå ifall du väljer att sätta in dem på banken då det görs kontinuerliga kontroller av både inkassobolagen och KFM för att se om det finns möjlighet att få några pengar. Köper du en bil kommer även den att åka.

Ett inkassobolag har inga möjligheter att kontrollera vad du har på banken eller att ta din bil. Kronofogden är det förstås en annan sak med.

Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Sätt in pengarna på någon bekants konto?

Då kvarstår problemet med att Skatteverket kan fråga var de kommer ifrån. Banken kommer också att fråga, men det är inte för att de egentligen bryr sig om det, utan för att de måste.
Citera
2011-07-05, 01:54
Bannlyst
Citat:
Lägg dem i ett bankfack.

Bästa rådet i tråden så här långt med tanke på den lilla summan annnar vore ett offshore account bättre,,kräver dock större summor.

Deponering i bankfack ger visserligen ingen ränta men insatt uppdelat på Svenskt bankkonto rapporteras saldot till RSV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in