• 1
  • 2
2011-07-04, 20:53
Medlem
Ralts avatar
Vet inte riktigt vart jag ska vända mig så tänkte fråga här.
Den senaste månaden (drygt?), har jag börjat se över min kost, vilka fel jag gör och skrivit anteckningsbok (för att gå till grunden varför jag hade några kilon för mycket).
Dokumentationen är klar o.s.v. och nu har jag kontroll över min mat o.s.v.

Dock har jag stött på ett problem. Jag ser till att inte äta efter kl 19:00 på kvällen och ser till att ta en halvtimmes promenad innan frukost varje morgon. Då jag har ett duktigt kaffeberoende trycker jag i mig koffeinpiller innan promenaden då jag inte klarar av denna sträcka utan koffein.
Nu är det däremot så att när det gått väldigt lång tid sedan den senaste måltiden (säg, om jag har ett sent skift) och jag stoppar i mig koffeinpiller spyr jag.
Otroligt obehagligt, speciellt då kroppen vill spy men det bara kommer ut vätska (då jag inte ätit något).
Är detta farligt för min kropp? Jag får känslan av att jag misshandlar min kropp även om jag bara gjort det som rekommenderats överallt...
Tacksam för alla svar.
Citera
2011-07-04, 21:00
Medlem
Marcuyss avatar
Koffein är väl rätt starkt för magen överhuvudtaget?
Citera
2011-07-04, 21:04
Medlem
Ralts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcuys
Koffein är väl rätt starkt för magen överhuvudtaget?

Jo men två piller motsvarar en kopp och jag dricker definitivt mer än 1 kopp per dag. Borde inte vara värre än kaffe om man ser det så.
Citera
2011-07-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralt
Jo men två piller motsvarar en kopp och jag dricker definitivt mer än 1 kopp per dag. Borde inte vara värre än kaffe om man ser det så.

1 piller motsvarar en "standard kopp" om du har koffein recip 100mg, däremot är det i mer koncentrerad form och din mage kanske ogillar att bryta ned ett "starkt" piller det första den gör på morgonen. Varför dricker du bara inte en kopp kaffe istället?
Citera
2011-07-04, 21:11
Medlem
Tabletterna i sig, oavsett innehåll, kan irritera en tom mage. Testa med t.ex. vitamintabletter och se om du mår lika illa av dem.
Citera
2011-07-04, 21:22
Medlem
Ralts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
1 piller motsvarar en "standard kopp" om du har koffein recip 100mg, däremot är det i mer koncentrerad form och din mage kanske ogillar att bryta ned ett "starkt" piller det första den gör på morgonen. Varför dricker du bara inte en kopp kaffe istället?

Jo, 2 standardkoppar blir väl en standardkopp.
Lathet antar jag. Ibland blir det lite brådis till jobbet om man ska hinna morgonpromenera innan och då orkar jag inte lägga tid på att få i mig mitt kaffe. Låter dumt nu när jag säger det själv.
I vilket fall som helst så förstår jag ju att det finns alternativ (som att bara dricka mitt kaffe eller stå ut tills jag kommit till jobbet) men koffeinpiller känns så snabbt och smidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
Tabletterna i sig, oavsett innehåll, kan irritera en tom mage. Testa med t.ex. vitamintabletter och se om du mår lika illa av dem.

Vitamintabletter går utmärkt ner! Äter regelbundet, varje morgon.
Citera
2011-07-04, 21:44
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Som sagt, en helt tom mage som får hyfsat starka piller att bryta ner som enda sak direkt på morgonen kan resultera i enorm värk.

Ex 1. Några år sen tänkte jag vara smart när ja började jobba vid 5 på mornen och knaprade i mig lite efedrin och nån koffein tablett. Fick sitta med diarre och magknip på toan i 30 min efter det och hade så jävla ont.

Ex 2. För nån månad sen tog jag en sån lätt tablett som 'lose it' från gymgrossen direkt på morgonen vid 6 typ. Den innehåller ju dock cayennepeppar och det brände så fruktansvärt inne i magen.

Lösning: Ta inte piller på tom mage. Om du måste så gör det med mycket vatten lr nån light läsk så pillret får sällskap.
Citera
2011-07-04, 23:31
Medlem
Bigorexias avatar
Du är inte ensam om att spy av koffeintabletter på tom mage.
personligen klara jag flera koppar kaffe, men spyr av en ensam koffeintablett. Har jag dock vätska i magen när jag tar tabletten är det inga problem. Min (okvalificierade) gissning är att rent koffein i pulverform irriterar magen något otroligt.

Har du testat att dricka mycket både innan och efter att du tar tabletten?
Citera
2011-07-05, 21:58
Medlem
goin-xxxls avatar
Du löser väl problemet genom att ha något i magen när du intar det då?
Intar 400-600 mg koffein oftast vilket motsvarar 2-3 stora koppar kaffe, visst blir jag spyfärdig men så värt det vissa dagar.
Citera
2011-07-08, 10:23
Medlem
Ralts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Har du testat att dricka mycket både innan och efter att du tar tabletten?

Japp, det hjälper inte det minsta, snarare tvärtom...

Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Du löser väl problemet genom att ha något i magen när du intar det då?
Mjo, lilla prolemet där är ju att det är "dietande" på gång, dvs att inte äta efter 19:00 på kvällen och gå en promenad innan frukost. Då jag börjar rätt sent på dagen blir det så att magen blir utan mat.
Och nu sitter jag med en kopp kaffe. Mycket godare.
Citera
2011-07-08, 11:46
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralt
Japp, det hjälper inte det minsta, snarare tvärtom...

Mjo, lilla prolemet där är ju att det är "dietande" på gång, dvs att inte äta efter 19:00 på kvällen och gå en promenad innan frukost. Då jag börjar rätt sent på dagen blir det så att magen blir utan mat.
Och nu sitter jag med en kopp kaffe. Mycket godare.

Ääh, ät torsk 75 kcal/100g!
Citera
2011-07-08, 21:01
Medlem
Slackoffs avatar
Du har känslig mage.
Jag brukar råka ut för samma sak.Jag har prövat med att krossa tabletterna och jag tror att det fungerar ,du kan ju pröva.
(Mitt illamående av koffein tabletter fick rätt konstiga konsekvenser vid ett tillfälle och jag lyckades framstå som en riktig jävla mupp... )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in