Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-03, 15:22
  #13
Medlem
Tr0llfans avatar
En bekant till mig nämnde att han drack, vad jag vill minnas, närmare två pannor om dagen. Det borde uppskattningsvis vara drygt 20 koppar om dagen, vilket låter rätt överdrivet nu när jag väl skriver det, men vi kan utgå att det var lika många koppar per dag som du dricker, dvs 12,5.

Han beskrev sitt abstinensbesvär som nästintill outhärdligt, inkluderande bl.a. svår huvudvärk, stress och koncentrationssvårigheter.

Ett (egentligt) koffeinberoende är nog inte att underskatta.
Citera
2011-07-03, 15:53
  #14
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
När du nämner att du får problem när du är långt från en toalett och detta kan få dig att inte vilka göra saker, så har kaffet påverkat ditt liv så pass mycket att du måste trappa ner på det
Citera
2011-07-03, 15:59
  #15
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Har typ samma problem, jag har druckit minst en Redbull i varje dag i 4 år, brukar dricka ca 4st,, har gått igenom en 12 stegsbehandling mlr drog missbruk, och har varit ren i ca 10 månader.. Det som är värst med Redbull är att det är dyrt son fan.. När jag inte dricker,, Så blir jag sjukt trött, huvudvärk osv..

Flytta till Norge, där hade du inte haft råd med Red Bull, haha
Citera
2011-07-03, 16:02
  #16
Medlem
tokens avatar
Jag googlade lite och hittade detta:

"Kaffe kan minska risken för hjärtsjukdomar –undersökningen säger att du skall dricka fyra till fem koppar, dagligen."
Citera
2011-07-03, 16:21
  #17
Medlem
MCVaginas avatar
Koffeinmissbruk är ett helvette att bli av med enligt mig, men det går att minska det.

Jag drack extremt mycket kaffe förut, iaf 8 koppar om dagen. Under samma period drack jag även runt 5 joltcola per dag, samt att jag knaprade koffeinpiller. Allt började med att jag ville vakna till mer på morgonen, men toleransen mot koffein kommer typ på direkten så man måste öka på hela tiden för att orka med dagarna. Detta slutar ju med att man tillslut intar offantliga mängder. Dom största biverkningarna jag märkte var att jag konstant var risig i magen, extrem trötthet när jag inte fick tag på koffein.

Jag började trappa ner suksesivt och minskade med en kopp i veckan och en jolt i veckan. Pillrerna var dock svårare att sluta med. Slutade med att jag kastade bort de jag hade och köpte inga nya, led av extrem trötthet ett tag efter det.
Men nu ett tag senare dricker jag 3-4 koppar kaffe om dagen, är pillerfri och joltfri. Att sluta med koffein rakt av är nog nästan omöjligt men att minska på det fungerar.
Om jag tänker efter var jag fan inte mycket piggare när jag tog som mest koffein än vad jag är nu. Bara att utan koffein då hade jag somnat.

Försök med att minska med en kopp i veckan så kommer det nog fungera =)

PS.
Ursäkta att jag snodde din tråd lite.
Citera
2011-07-03, 16:26
  #18
Medlem
Ogdens avatar
Oj. Jag dricker 1-2 koppar om dagen och om jag skippar kaffet en dag av någon anledning får jag huvudvärk och blir trött och lite nedstämd dagen efter den kaffefria dagen. Och det är ändå av 1-2 koppar, så man blir ju nyfiken på hur brutala abstinensbesvär TS skulle få.

Tycker du borde dra ner lite, TS. 12 koppar om dagen kan ju inte vara bra (hur fan kan du ens få i dig så mycket, undrar jag... tröttnar du inte?) Även om du nu har tillgång till kaffe varje dag så kan du inte räkna med det. Tänk om du åker bort till något ställe där det inte finns kaffe, vad gör du då?

En annan tanke; hur snabbt går det för dig att få abstinens? Med tanke på att du fyller på koffeindepåerna så pass ofta som du gör borde det gå väldigt snabbt för dig att få abstinens, eller har jag fel? För mig tar det ungefär 24 timmar innan jag börjar känna av abstinensbesvär, för dig kanske det tar ungefär 2-3 timmar?

Annars tycker jag som sagt att du ska dra ner. Som någon annan i tråden sa, skippa påtåerna och "nattkaffet". Kanske borde du även fundera på om du kan klara dig utan någon av de tre kopparna du dricker mellan 13.00 och 15.00. Kanske skippa 14.00-koppen eller något i den stilen.

Är dock fortfarande nyfiken på vad som händer om du gör Cold Turkey med kaffet..
__________________
Senast redigerad av Ogden 2011-07-03 kl. 16:28.
Citera
2011-07-03, 16:50
  #19
Avstängd
komputermans avatar
Är också arbetslös och konsumerar en hel del kaffe så att det kan räknas som missbruk dvs att jag tar en kopp sent på kvällen trots att jag e medveten om att de kommer försämra sömnen. Tror du jagar stimulansen från kaffet i din tråkiga vardag. T.ex. så borde du leta efter något annat som kan ge dig stimuli istället för kaffet som t.ex. nån aktivitet som du använder för hela kroppen i ca 1/4 av dygnet eller nåt.

Om du får abs och vägrar sluta med kaffe borde du ta upp en ny hobby som t.ex. laga kaffebröd i köket ^^
Citera
2011-07-03, 17:40
  #20
Avstängd
NEGERRs avatar
Tack för feedbacken! Det uppskattas.

På ett sätt känns det skönt att bajsa 3-4(5-6) gånger om dagen. Man känner sig så ren på något sätt. Det är ganska befriande att vara så tom. Men normalt är det nog inte. Jag har som sagt inte provat vara utan kaffe över huvud taget. Det är nog flera år sedan det skedde.

I skrivande stund sitter jag med en mugg kaffe. Men jag har beslutat mig för att genast halvera mitt intag av kaffe. Till slut vill jag nog landa någonstans kring 2-3 om dagen. En till frukost, lunch och en till efter middagen.

Kaffet förstör inte bara magen. Sömnen har jag stora problem med också. Inte konstigt då jag dricker kaffe så sent som vid kl 22-23 - fullt medveten om att det förstör sömnen. Detta brukar jag lindra med ett gäng sömntabletter innan läggdags. Det slutar dock med att jag vaknar kl 2-3 på natten, när stilnocten slutat verka, och är klarvaken. Det suger. Resultatet är att jag är trött som fan dagen efter. It goes round and round.

Startade den här tråden för att, jag vet inte. Jag har redan bestämt mig för att dra ner på detta. Men det kan vara skönt att vädra lite tankar kring detta och se hur många som är/har varit i samma sits. Det här torde vara ganska lätt eftersom jag har andra beroenden, dvs opioider. Det är nog mitt största problem. Så kaffet borde nog gå ganska bra att sluta med. Det är min förhoppning.
__________________
Senast redigerad av NEGERR 2011-07-03 kl. 17:43.
Citera
2011-07-03, 17:41
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Har typ samma problem, jag har druckit minst en Redbull i varje dag i 4 år, brukar dricka ca 4st,, har gått igenom en 12 stegsbehandling mlr drog missbruk, och har varit ren i ca 10 månader.. Det som är värst med Redbull är att det är dyrt son fan.. När jag inte dricker,, Så blir jag sjukt trött, huvudvärk osv..
En burk Red Bull har 80 mg koffein. En vanlig kopp svart kaffe (15 cl) har 120 mg koffein. Allt enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein
Istället för att dricka fyra RedBull, skulle du kunna dricka fyra koppar kaffe. Den mängden är inte alls farlig under loppet av en dag.
Citera
2011-07-03, 19:06
  #22
Medlem
Andreashers avatar
Jag är också ganska koffeinberoende fast dricker inte så hemskt mycket kaffe dock.
Brukar dricka energidrycker eller äta koffeintabletter istället.
Känner inga abstinensbesvär fast jag blir lätt trött om jag inte får i mig relativt stora mängder koffein dagligen och möjligtvis blir jag enkelt sur och lättretad när jag inte får koffein på ett tag.
Beror även på hur psykiskt stark du är, ifall du vill sluta med kaffemissbruket och är verkligen inställd till det, behöver du ingen rehabilitering eller hjälp överhuvudtaget.
Sluta bara, det är enklast, eller åtminstone trappa ner.
Citera
2011-07-03, 20:16
  #23
Medlem
Verkar alltså bara vara jag som tyckte det var lätt att sluta med kaffe? Antar att man är olika "känslig" för koffein, känner mig inte piggare efter jag druckit en mugg eller två. Har inga problem att dricka just innan jag lägger mig. Slutade förövrigt med kaffe för att jag skulle sluta snusa (blir så grymt snussugen efter kaffe). Sluta snusa gick åt helvete, men koffein är jag inte beroende av längre iaf.
Citera
2011-07-03, 20:27
  #24
Avstängd
komputermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEGERR
Startade den här tråden för att, jag vet inte. Jag har redan bestämt mig för att dra ner på detta. Men det kan vara skönt att vädra lite tankar kring detta och se hur många som är/har varit i samma sits. Det här torde vara ganska lätt eftersom jag har andra beroenden, dvs opioider. Det är nog mitt största problem. Så kaffet borde nog gå ganska bra att sluta med. Det är min förhoppning.
Kaffe & cigg när man e opiatad e dock feting najs

Det som är det farliga med kaffe, det funkar till allt utom alkohol =/

Citat:
Ursprungligen postat av MrMojoRising
Verkar alltså bara vara jag som tyckte det var lätt att sluta med kaffe? Antar att man är olika "känslig" för koffein, känner mig inte piggare efter jag druckit en mugg eller två. Har inga problem att dricka just innan jag lägger mig. Slutade förövrigt med kaffe för att jag skulle sluta snusa (blir så grymt snussugen efter kaffe). Sluta snusa gick åt helvete, men koffein är jag inte beroende av längre iaf.
Det är svårt när man vänjer sig vid kaffe redan i högstadiet/gymnasiet. När man e ungvuxen (20+) märker man hur dysfunktionell man blir utan kaffe. Sen om man som jag tidigare blandmissbrukat droger måste man ersätta den tidigare ovanan med en kaffe och en efter-kaffe-prilla. Nu har jag opererat bort halsmandlarna (och fått skippa varm dryck o mat) och verkligen märkt hur cp jag blir utan kaffe.
__________________
Senast redigerad av komputerman 2011-07-03 kl. 20:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback