Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 10:44
  #685
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
Jag har en kompis som fortfarande bor hemma och vi är nära 30 år.
Jag har alltid velat fråga honom om varför han bor hemma men vill inte göra honom obekväm med frågan.
Han lever ju lyxliv kan man säga. Betalar inget hemma, kör en svindyr bil, har världens bästa dator (typ), såna grejer. Alla pojkdrömsprylar man kan tänka sig.
Jag undrar varför och vill gärna veta Är man taskig om man skulle fråga?
Gör det.
Citera
2017-03-16, 11:06
  #686
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
flytta hemifrån när man är 16?vad betalade ni lägenheten och maten med?barnbidraget lol.berätta gärna vad dessa billiga lägenheter finns.



Jag flyttade hemifrån vid 16 (1976) Flyttade till en riksyrkesskola i Gamleby och bodde där i 2 år då jag utbildade mig till Elektriker. Jobbade på sidan om som TV och radio reparatör. Fick bidrag från AMS (Utbildningen var en sk. AMU utbildning) Sista terminen kom det en massa företag och hälsade på och jag fick ett fast jobb Direkt efter utbildningen..Hyrde en 1:a vilken jag senare köpte loss (var en insats)

Så på min tid gick det alldeles utmärkt att flytta då man var 16. Finns nog liknande utbildningar med internat som man kan hoppa på i dagens läge också.
Citera
2017-03-16, 11:15
  #687
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
flytta hemifrån när man är 16?vad betalade ni lägenheten och maten med?barnbidraget lol.berätta gärna vad dessa billiga lägenheter finns.

sen sitter en del fascister här och trycker ner folk med diagnoser eller ekonomiska problem för att dom bor hemma.svenska samhället är numera uppbyggt för att endast rika ska kunna få lägenhet må politikerna brinna långsamt i helvetet.ni som bor hemma i vuxen ålder jag ser inte alls ner på er.

Beror helt på stad, område och storlek, behöver man bo centralt. Som 16åring och student kan man alltid söka ett studentrum eller liten lya. Du har rätt till bostadsbidrag om jobb saknas. En 16åring har rätt till extra ekonomiskt stöd om man bor själv och går i gymnasiet. Det handlar givetvis om att hushålla med pengarna, går inte att leva ett utsvävande liv.
Citera
2017-03-16, 11:19
  #688
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Jag ser ingen större vinst med att flytta hemifrån om man som jag har föräldrar med en bekväm villa och är det enda hemmavarande barnet.

Enda problemet jag upplevt är om man som jag gjorde vid 22 års ålder drog hem en tjej kl 02:00 en lör och farsan låg och glodde på tv. Dock tänkte jag att det löser sig då jag säkert snart träffar en tjej som har eget. Träffade strax därefter en pingla på 24 år och tänkte att va bra, då har hon väl flyttat hemifrån för länge sedan. Bet fick jag då hon flyttat hemifrån vid 18 men fått så stora skulder att hon fick flytta hem igen vid 23. Strax efter vi gjort slut så flyttade hon hemifrån igen så det var taskig timing.

Nu är jag född på 70-talet men jag upplevde att väldigt många som var enda hemmavarande barnet bodde hemma fram till 23-25 medans de som hade småsyskon drog vid 18-20.

Idag kan jag inte fatta att man i tonåren kunde spänna på en brud medans hennes föräldrar satt i soffan en dörr och 5 m därifrån.
Citera
2017-03-16, 11:21
  #689
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Hur ska man göra om man vill flytta hemifrån men inte har en fast anställning då? Jag vet inte hur fan jag ska komma härifrån.
Vill heller inte flytta ifrån min hemstad, då kan jag lika väl lägga mig ner och dö för då är det inte värt att leva vidare. Låter säkert barnsligt, men det är så jag känner och jag kan inte bara vifta bort det.

Ge mig tips tack. Jag har jobb fram tills 31 okt, sen blir det väl den gamla vanliga arbetslösheten igen, alt. studera vidare.

A-kassa? Står du i någon bostadskö? Kolla bland kontakter någon kanske känner någon som känner en som hyr ut i andrahand, ring runt till privata hyresvärdar, sök jobb under fritiden, inneboende.
Citera
2017-03-16, 11:44
  #690
Medlem
Azzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Hur ska man göra om man vill flytta hemifrån men inte har en fast anställning då? Jag vet inte hur fan jag ska komma härifrån.
Vill heller inte flytta ifrån min hemstad, då kan jag lika väl lägga mig ner och dö för då är det inte värt att leva vidare. Låter säkert barnsligt, men det är så jag känner och jag kan inte bara vifta bort det.

Ge mig tips tack. Jag har jobb fram tills 31 okt, sen blir det väl den gamla vanliga arbetslösheten igen, alt. studera vidare.


Det är svårt att få tag i bostad i dag tyvärr Man måste ha kontakter samt bra jobb om man vill typ lyckas med att få bostad Sjukt!
Citera
2017-03-16, 11:46
  #691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
Jag har en kompis som fortfarande bor hemma och vi är nära 30 år.
Jag har alltid velat fråga honom om varför han bor hemma men vill inte göra honom obekväm med frågan.
Han lever ju lyxliv kan man säga. Betalar inget hemma, kör en svindyr bil, har världens bästa dator (typ), såna grejer. Alla pojkdrömsprylar man kan tänka sig.
Jag undrar varför och vill gärna veta Är man taskig om man skulle fråga?

Folk flyttar väl bara hemifrån av egentligen någon av endast tre anledningar:
  • man blir utsparkade av föräldrarna av någon anledning (konflikt, eller för att fågelungarna måste öva sig i att flaxa med vingarna)
  • man vill bli fri, från föräldrarnas inflytande och makt över ens boende och liv
  • man vill bo själv, av andra skäl än ovan (vill bo större, närmare jobbet, ihop med partner)

Din kompis har kanske ingen konflikt med sina föräldrar, tvärt om, de kanske är goda vänner.
De kommer kanske bra överens.
Han trivs där han bor, och är inte intresserad av att dela sitt hem med en sur kärring.

Men fråga absolut, och ge oss svaret här!
Citera
2017-03-16, 11:47
  #692
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Jag hade ren tur, kom hemifrån ett par månader före min 25-årsdag

Det som är var att då flyttade jag in hos min nuvarande sambo, och något år senare utnyttjade vi hennes kö för att flytta till en annan lägenhet, så det är fortfarande hon som står på kontraktet. Skulle vi av *KNACK KNACK TA I TRÄ* någon rackarns anledning separera med barn och allt skulle jag vips bli hemlös (bo hos mor och far) igen

Nog för att jag är the main breadwinner i familjen och står för den mesta försörjningen, men inte fan kommer jag ifrån tanken att jag rent krasst bor på egen adress på nåder.

Till er som kommit upp i dessa gyllene år (och inte fan känns de som det om man drar benen efter sig hemma) gör så mycket ni kan på egna initiativ hemma. Bidra med vad som går, laga mat, fixa trädgården, sköt om fasaden, grovjobb och annat era långsamt åldrandes föräldrar kanske inte klarar lika lätt som förr.
Citera
2017-03-18, 10:58
  #693
Medlem
de.Montforts avatar
Jag har lärt mig vid äldre dar att inte dömma. Bor man hemma vid +25 fullt friskt och inte lyfter ett finger om man bor helt gratis eller betalar sin del är man en förlorare. Till och med människor som bor på gruppboende har dagliga uppgifter. Som JoelSUOMI skriver var en fördel för föräldrarna hjälp till med städning, diskning, matlagning, veckohandel och så vidare.

Jag vet en som förtjänar att bli utdömd. Pappan som har en husvagn flyttar årligen ut i husvagnen när det är tillräckligt varmt, barn på +40 bor hemma. Hon har eget jobb även om hon sjukskriver sig för nonsens. Föräldrarna är less, mamman är för vek och klarar inte av att kasta ut barnet. Om det varit upp till pappan har barnet åkt ut innan 25årsåldern.
Citera
2017-03-18, 14:17
  #694
Medlem
SundaySmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir
Jag är 30 och bor fortfarande hemma hos mina föräldrar.
Detta beror på långtidsarbetslöshet och kraschad ekonomi, tyvärr.
Nog hade jag velat leva ett eget liv med arbete, inkomster och bostad men allt är så jäkla komplicerat nuförtiden. Samhället är en gigantisk shitstorm hela tiden. No mercy.

Det såg væll precis likadant ut før mig, om inte værre (fødd 1990).
Men jag slet mig fram på telemarketing kontor/ diverse skit jobb har arbetat sedan jag var 15 år, flyttade hemifrån nær jag var 16 år.
Visst vissa månader har jag levt på iprincip nudlar och vatten samtidigt som jag sparat pengar før att så småning om kunna flytta utomlands till bættre løner, fler arbetsmøjligheter och en høgre levnandsstandard. Och nu sedan 4 år tillbaka lever jag stabilt, har god ekonomi och planerar att flytta till varmare breddgrader med tjejen.

Om det inte finns jobb dær man bor går det att flytta till en annan stad eller ett annat land, norge danmark? Du kan utbilda dig, stæda toaletter, starta eget... det finns oændliga møjligheter æven om du inte bara "tilldelas" ett jobb helt utan motprestation som under vår førældragenerations guldålder.

Vill inte klanka ner på dig, men du skyller ifrån dig på allt och alla runt omkring dig istællet før att ændra taktik och kriga vidare.
Førsøk att se det så hær, om mamsen och papsen kolade imorgon och SOC/AMF helt slutade betala pengar åt dig, vad skulle du gøra då? Lægga dig ner och bara dø?
(Den hær frågestællningen tycker jag æven ær applicerbar på de fleta typer av mænniskor som lever på a-kassa, soc eller ær førtidspensionerade.

Vi ær en degenererad generation av svaga, sløa och gnælliga skitungar. Men jag antar att det ær resultatet av 200år i fred och curlande førældrar.
Citera
2017-04-10, 13:10
  #695
Medlem
Varför tror vissa i tråden att bara för man bor hemma så betyder det att man inte tvättar, städar, lagar mat eller kanske tom inte jobbar?

Allt är inte så svart eller vitt.

Nu är detta internet och Flashback så man ska alltid ta mycket med nypa salt. Många av er bor tex. inte i Sthlm. Bara det är en grej.

Det är ju inte som de flesta VILL bo hemma hur länge som helst.
Citera
2017-04-10, 13:52
  #696
Medlem
Jag har visserligen inte fyllt 25 år än men snart gör jag det, och jag vet ännu ingenstans att flytta. Har försökt med Arbetsförmedlingen samt de få andra vägar till jobb jag vet om men inte hittat något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback