Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-03, 02:45
  #1
Medlem
Vad är egentligen verklighet? Vad är verkligt?

Är det verklighet när man drömmer? Du kan känna, smaka, skapa och förstöra. Allt är möjligt och du vet oftast inte själv om att du faktiskt drömmer!

Är det verklighet när man trippar på lsd, eller nån annan hallucinogen? Man upplever ju allting som verkligt, man kan ta och se och känna och höra, använda kroppens alla sinnen. Men är det på riktigt?

För er som har sett Matrix. Är verkligheten den "riktiga" världen, där robotarna har tagit över? Eller är Matrix-världen den riktiga, där alla lever sina liv glatt ovetande om vad som verkligen finns där ute?

Om man ser en film eller spelar tv-spel, och "flyr verkligheten". Vad händer då?

När man dör, förutsatt att vi lever i verkligheten: Kan man omöjligt hamna i en verklig värld då?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar. Vad är det som säger att den världen vi lever i är verklig. Är det dom fysiska lagarna som vi kan bryta när vi drömmer eller trippar eller bor i Matrix eller dör? Eller är det för att vi alltid återgår till just den här världen, och att allt annat bara är temporärt? Det jag mest av allt vill veta, är vad som skiljer verklighet från dröm(verklighet?), då jag ska göra ett grymt arbete om det! Ta en sexdröm till exempel, då känns ju allting jävligt verkligt! Man kan ju till och med fysiskt komma i brallan av den stimulans man får från en "overklig" värld, eller dimension eller vad ni nu vill kalla det. För stunden är det riktigt jävla verkligt, det är då en sak som är säker.

Diskutera!
Citera
2011-07-03, 03:03
  #2
Medlem
Upplevelse är verkligt.
Det man upplever är verklighet.
Citera
2011-07-03, 04:32
  #3
Medlem
Throwdowns avatar
Jag tror i att universum i grund och botten består av ett stort ensamt medvetande. Ett medvetande som sätter grunden för de fysiska lagarna. Medvetandet = energin som finns lagrad i atomerna.

Det stora medvetandet är dock inte en stor hjärna med fria val. Allt det du ser, som trädet utanför fönstret till pennan under datorskärmen är en del av medvetandet. Men dessa två saker har, pga. sin uppbyggnad, en oförmåga att märkbart förändra sin omgivning. Men föremålen har, enligt fysikens lagar, en liten dragningskraft till varandra:


(1) Enligt Newtons gravitationslag så ökar dragningskraften när avståndet mellan kropparnas masscentra minskar.

(2) Talar vi om kroppar talar vi om energi enligt e=mc^2. Energi = Medvetande

Kombinerar jag (1) och (2) märker jag att: ju närmre de medvetande-fyllda kropparna är varandra, desto högre blir dragningskraften.

Slutsats: Medvetande blir starkare då det koncentrerats på mindre yta. Detta är vad medvetandet i grund och botten strävar efter. Vara så starkt och stort som möjligt.



De fysiska lagarna gav förutsättningar för organismer att utvecklas och det var ett väldigt framsteg för det stora medvetandet. Nu är det inte bara den minimala dragningskraften mellan två organismer som förenar dem två. De har nu även möjlighet att se och höra varandra. De kan även röra sig mot varandra vid önskemål. Dessa punkter förutsätter såklart att organisterna är tillräckligt nära varandra för att veta av den andres existens. Människan har dock tänjt lite på de gränserna i och med telefonen och Internet så du nu kan skriva till din bror i USA eller skriva med främmande människor på flashback fast det skiljer er 50 mil emellan.

Jag tror att syftet med allt detta är för att medvetandet i så stor utsträckning som möjligt ska kunna sprida ut sig. Ju större medvetandet är, desto mer känner medvetandet välbehag om nu någonting sådant finns.

Ta en LSD-tripp till exempel. Du är känner samhörighet med allt. Du är ett med universum. Du känner hur det är meningen med livet. Kanske vi hittar facit där till vad människans egentliga begär är. Dock ser jag LSD mer som ett kortvarigt fusk då någon koppling till universum egentligen inte uppstår när man tar drogen, men du fattar nog poängen.

Vad är då verklighet mitt i allt? Kalla det vad du vill. Jag skulle vilja säga att verkligheten är den nivån där så mycket medvetande samlats och lever i så mycket kommunikation till varandra som möjligt. En hög man på LSD befinner sig inte i verkligheten i lika stor utsträckning som en nykter man eftersom LSD-killen mer eller mindre fokuserar på sina hallisar snarare än vad som egentligen händer. En alkoholberusad man har sämre uppfattning om sin omgivning och kan därför inte heller påstå att han lever i mer "verklighet" än vad en nykter gör.

Vem vet? Kanske inte jag heller lever i verklighet i lika stor utsträckning som alla andra. Kanske jag är en gravt autistisk pojke som springer runt i ett vårdshem i vit kjol och tror mig vara helt frisk och skriva i flashback (ett i mitt huvud helt påhittat forum). Det är någonting jag aldrig kommer få reda på och ingenting jag behöver grubbla på heller. Det är det jag uppfattar som är min verklighet. Din verklighet ser kanske helt olika ut.
Citera
2011-07-03, 04:36
  #4
Medlem
impasses avatar
Verklighet är något som sker i realiteten, när du drömmer så sker och ting i fantasin (istället för verkligheten..), när du trippar på LSD så ändras verkligheten som följd av en kemisk reaktion som ändrar din uppfattning av verkligheten.


När man dör, förutsatt att vi lever i verkligheten: Kan man omöjligt hamna i en verklig värld då?

Ingen som kan veta det, då döden är ett absolut tillstånd som man ej kan återkomma ifrån. (Nota bene: Nu finns det fall där folk har varit kliniskt döda och kommit tillbaka och påstått att de har sett både det ena och det andra, men deras påstådda iakttagelser i "efterlivet" är inte precis de mest vetenskapliga av källor.


För er som har sett Matrix. Är verkligheten den "riktiga" världen, där robotarna har tagit över? Eller är Matrix-världen den riktiga, där alla lever sina liv glatt ovetande om vad som verkligen finns där ute?

Kan vi inte veta. Om vår värld är en produkt av någon annans förmåga är väl en ganska så klassisk fråga, som ingen kan svara på.

Om man ser en film eller spelar tv-spel, och "flyr verkligheten". Vad händer då?

Hur menar du? Att man är så inne i spelet/filmen att man inte är medveten om vad som sker runtomkring en? Det handlar väl helt enkelt om att du är så stimulerad av filmen/spelet att du glömmer vad som sker runtomkring dig.


EDIT: Angående ens känslor och biologiska reaktioner när man drömmer. Givetvis kan du känna äkta rädsla, sorg, glädje - valfri känsla - när du drömmer, men det betyder inte att drömmen är verklig, det är fortfarande en illusion i din fantasi.
Citera
2011-07-03, 11:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasse
EDIT: Angående ens känslor och biologiska reaktioner när man drömmer. Givetvis kan du känna äkta rädsla, sorg, glädje - valfri känsla - när du drömmer, men det betyder inte att drömmen är verklig, det är fortfarande en illusion i din fantasi.

Om man, rent hypotetiskt då, hamnar i ett drömtillstånd när man dör. Kan det inte vara så att man är i verkligheten medans man sover då, när man lever?
Citera
2011-07-04, 00:15
  #6
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2cme
Upplevelse är verkligt.
Det man upplever är verklighet.


Njaa?

Ta LSD som exempel.

Är hallucinationerna där på riktigt enbart för att du upplever dom?
Trots att det är något bara just du kan se och som du dessutom bara kan se via drogen?
Citera
2011-07-04, 13:22
  #7
Medlem
Jag ser verklighet som tolkning och uppfattning av olika upplevelser.

Vad som skapar MIN verklighet är ju vad jag tror om saker och ting. Sen kan min vän Göran ha en helt annan uppfattning om samma sak och då är det hans verklighet.

Ett bra exempel är en diskussion vilket färg ett föremål har, jag tycker att huset är svart, men Göran tycker att det är en mycket mörkt blå färg. Min verklighet är att huset är svart, Görans är att det är mörkblått.

Exemplet som togs med LSD blir en verklighet för vad LSD gör, och du får tolka vad som händer under tiden du är i denna värld, eller vad som nu händer under tiden du är påverkad. Det är verklighet för du är ju där? Dock så är det inte någon annans verklighet, utan DIN.

Det är min tolkning av verklighet. Ja, det är flummigt, men det är filosofi, så tolkar jag filosofin och det blir MIN verklighet.

/Perssonarne
Citera
2011-07-04, 13:54
  #8
Medlem
Det vet ingen.
Citera
2011-07-04, 15:37
  #9
Medlem
reallylights avatar
Citat:
Det vet ingen.

Okej då vet vi
Citera
2011-07-04, 17:29
  #10
Medlem
Kheperas avatar
Verkligheten är summan av allt som existerar.
Citera
2011-07-04, 20:14
  #11
Avstängd
ikosaedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasse
Verklighet är något som sker i realiteten, när du drömmer så sker och ting i fantasin (istället för verkligheten..), när du trippar på LSD så ändras verkligheten som följd av en kemisk reaktion som ändrar din uppfattning av verkligheten.
men även fantasier är en del av verkligheten eller hur?

enligt din definition är verklighet det som finns utanför vårat medvetande, som de här bokstäverna och den här skärmen. men allt i världen är bara tolkningar av våran hjärna, och det är inte verklighet eftersom om vi hade en annorlunda hjärna så skulle vi se och uppleva allting annorlunda.

så det som vi ser är inte verklighet, det är bara människornas verklighet, eller våran tolkning av vad som vi tror finns där ute. men ingenting finns utan tolkning, därför är verklighet ingenting.

hälsningar,
den allvetande guden
Citera
2011-07-06, 05:40
  #12
Medlem
Herr.Vakens avatar
we are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream, and we're the imagination of ourselves.

allt är både och.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback