• 1
  • 2
2011-07-02, 17:47
Medlem
Läste mängd av trådar där folk är skuldsatt eller håller på att söka lån för konsumtion, ex. bilar, TV eller resor, t.o.m. vardaliga förbrukningar.

Jag kan verkligen inte förstå hur dessa människor tänker. I min tanke är att man spenderar SINA pengar. Man ska inte låna pengar till förbrukning. Exempelvis om man inte har råd med en resa eller en platt TV då får man låta bli det. Om man inte har tillräckliga pengar till nya kläder, restaurangbesök så ska man ha lite gamla kläder och laga enkla mat hemma.

Om man inte har råd med en ny bil så får man njuta sig med en begagnad, och absolut inte låna pengar för att köpa en ny.
Onödiga förbrukningar sker endast när man har sina pengar på kontot. Fattar inte människor som liksom inte ens har råd med mat men ändå vill leva som hollywood fruar/män och då bara lånar och lånar...

Vet ni hur dessa människor tänker?
Senast redigerad av Tommelise 2011-07-02 kl. 18:02.
Citera
2011-07-02, 17:52
Medlem
Sardinbruss avatar
Att det löser sig imorrn och vadå, man skall väl få unna sig lite livskvalitet för helvete. Så tänker de.
Citera
2011-07-02, 17:53
Medlem
Ettan^s avatar
De vill ha belöning före arbete. Dekadens, materialism, kalla det vad du vill. Människor som måste ha sina leksaker så fort som möjligt. Bristande självdisciplin och ekonomisk analfabetism.
Citera
2011-07-02, 17:54
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Fast att köpa hus och bil på avbetalning är väl inte så konstigt, har man bara jobb så...
Men visst, man tjänar ju på att betala av det så fort som möjligt så slipper man stora amorteringsbetalningar.'

Edit: kan du inte länka de där trådarna? Vore intressant att läsa...
Citera
2011-07-02, 17:56
Varför skulle man inte låna till.en bil/hus/whatever?
skulle ta en bra tid att spara ihop de pengarna och dessutom är alternativkostnaden hög för att sitta och spara ihop en massa Cash
Citera
2011-07-02, 17:57
Medlem
QBears avatar
Kan tyvärr inte hjälpa dig med hur dom tänker, men jag håller helt och hållet med dig.
Försöker hålla mig en bit ifrån dessa då det kan vara lite knepigt att umgås (ha ett förhållande) med personer som är så oekonomiska.
Citera
2011-07-02, 18:03
Medlem
Sereenas avatar
Kan förstå lån till bostad, och i viss mån bil om man är beroende av bil för sin försörjninga så vill man nog ha nåt lite nyare istället för en billig skrotis.

Men resor, elektronik mm kan jag inte förstå...
Citera
2011-07-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Att det löser sig imorrn och vadå, man skall väl få unna sig lite livskvalitet för helvete. Så tänker de.

så att njuta idag och skuldsatt imorgon?
Citera
2011-07-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Fast att köpa hus och bil på avbetalning är väl inte så konstigt, har man bara jobb så...
Men visst, man tjänar ju på att betala av det så fort som möjligt så slipper man stora amorteringsbetalningar.'

Edit: kan du inte länka de där trådarna? Vore intressant att läsa...

Bostad får man låta en del och ja, det är inget konstigt eftersom det rör sig ändå jättesumma men bil? om man inte har råd med en ny får man köra en second hand istället...

Trådar finns just i detta forum och Lyxfällan programet..
Citera
2011-07-02, 18:17
Medlem
Perriss avatar
Så länge man är nyktert medveten om konsekvenserna och vad lånet kommer kosta månadsvis, den totala kostnaden m.m. och man inte överskrider sin smärtgräns gällande amortering, de absolut flesta klarar ju uppenbarligen detta, så ser jag överhuvudtaget ingen anledning till varför man skall lägga sig i andras konsumtionsvanor.

/perris
Citera
2011-07-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QBear
Kan tyvärr inte hjälpa dig med hur dom tänker, men jag håller helt och hållet med dig.
Försöker hålla mig en bit ifrån dessa då det kan vara lite knepigt att umgås (ha ett förhållande) med personer som är så oekonomiska.

Ja, precis! det är inte kul när man är skuldfri och den andre partnen är skuldsatt..man kanske är tvungen att hjälpa till och det känns orättvis..
Citera
2011-07-02, 20:27
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kan förstå lån till bostad, och i viss mån bil om man är beroende av bil för sin försörjninga så vill man nog ha nåt lite nyare istället för en billig skrotis.

Men resor, elektronik mm kan jag inte förstå...

Jag kan inte annat än att hålla med dig i ditt resonemang. Dessutom behöver man inte köpa en dyr bil för lånade pengar som 19-åring precis efter studenten. Det går alldeles utmärkt att börja med en begagnad bil i lagom prisklass och sedan" jobba sig uppåt". Börjar man ta lån är risken stor att det fortsätter så resten av livet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in