2011-07-04, 21:10
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Moses
Men hade du blivit förvånad om SAAB tog bort kommentarer som sa att Audi gjorde bättre bilar eller att SAAB gjorde dåliga motorer. Självklart kommer SAAB endast pusha för kommentarer som älskar SAAB.

Kan även tänka mig att det slukar en del tid att gå igenom flödet av kommentarer, men visst hade det varit önskvärt med högre i tak men ingen självklarhet.

Bra poäng - men det innebär att man först bör definiera ett medias roll, samt politiken bakom. Jag anser inte att en tidning skall censurera sina läsares åsikter. Visst, man kan sätta ett regelverk som föder ett debattklimat man vill ha, men total /godtycklig censur tycker jag inte hör hemma på en nyhetssite 2011 i en demokrati.

Nu är Aftonbladet långt ifrån den enda boven här, de flesta tidningar är lika dåliga. Fast märks ofta mest på bladet eftersom de kör en väldigt tydlig agenda, dvs. skapa och driva egna sakfrågor.

Och det är det här som jag tycker är den brinnande punkten. Om Aftonbladet bara rapporterade händelser och sedan visade källan, skulle jag kunna vara utan kommentarsmöjligheten. Nu driver de teser, och det tycker jag att man skall få debattera.
Citera
2011-07-04, 21:41
Medlem
DavidStHubbinss avatar
Jag har i alla fall tröttnat på Aftonbladet, väljer att hämta mina nyheter från andra ställen. Båda de stora kvällstidningarna har blivit skvallertidningar. Jag har inget förtroende för deras journalister, (förutom ett fåtal musik- och sportjournalister), och jag tycker de vinklar alltför många nyheter för att kunna kallas objektiva. Visst kan man säga att det inte finns objektiva nyheter men jag tycker ändå att det finns gradskillnader.
Citera
2011-07-04, 23:21
Medlem
St.Mosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
AB har ingen skyldighet att låta kommentarer stå som de inte håller med, men det är pinsamt att Sveriges största nättidning som har "vi gillar olika" som banderoll censurerar kritik. Det känns som de vet att de skitit i det blå skåpet, och försöker låtsas att det regnar.

"Vi gillar olika" är ett försvar av multikulti och inget annat, därför kommer inte några åsikter som inte stödjer multikulti fram.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Bra poäng - men det innebär att man först bör definiera ett medias roll, samt politiken bakom. Jag anser inte att en tidning skall censurera sina läsares åsikter. Visst, man kan sätta ett regelverk som föder ett debattklimat man vill ha, men total /godtycklig censur tycker jag inte hör hemma på en nyhetssite 2011 i en demokrati.

Nu är Aftonbladet långt ifrån den enda boven här, de flesta tidningar är lika dåliga. Fast märks ofta mest på bladet eftersom de kör en väldigt tydlig agenda, dvs. skapa och driva egna sakfrågor.

Och det är det här som jag tycker är den brinnande punkten. Om Aftonbladet bara rapporterade händelser och sedan visade källan, skulle jag kunna vara utan kommentarsmöjligheten. Nu driver de teser, och det tycker jag att man skall få debattera.

Definitionen kommer från ägarstrukturen. AB´s ledare och debatt ägs av LO. LO sätter således agendan.
Citera
2011-07-07, 20:29
Medlem
some1incyberspaces avatar
Jan Helin försöker förklara sig i SVT Debatt från Almedalen, blir rejält till tvålad av Maria Abrahamsson nu riksdagsledamot tidigare ledarskribent på SVD (53:45)

http://svtplay.se/v/2474801/debatt/del_2_av_3
Debatten börjar 34min in i sändningen...

Även tidigare AB reporter Daniel Nyhlén framförde även kritik..(38min).

Även Jan Helins svar på att dom inte gjort ngt olagligt, (45min).
Senast redigerad av some1incyberspace 2011-07-07 kl. 20:42.
Citera
2011-07-07, 21:19
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av some1incyberspace
Jan Helin försöker förklara sig i SVT Debatt från Almedalen, blir rejält till tvålad av Maria Abrahamsson nu riksdagsledamot tidigare ledarskribent på SVD (53:45)

http://svtplay.se/v/2474801/debatt/del_2_av_3
Debatten börjar 34min in i sändningen...

Även tidigare AB reporter Daniel Nyhlén framförde även kritik..(38min).

Även Jan Helins svar på att dom inte gjort ngt olagligt, (45min).

Man kan ju bara hoppas att AB gjort samma tabbe som News of the world och går samma öde till mötes.
Citera
2011-07-07, 21:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidStHubbins
Jag har i alla fall tröttnat på Aftonbladet, väljer att hämta mina nyheter från andra ställen. Båda de stora kvällstidningarna har blivit skvallertidningar. Jag har inget förtroende för deras journalister, (förutom ett fåtal musik- och sportjournalister), och jag tycker de vinklar alltför många nyheter för att kunna kallas objektiva. Visst kan man säga att det inte finns objektiva nyheter men jag tycker ändå att det finns gradskillnader.

Kan bara hålla med.
Men jag tittar in för se lögnerna man basunerar ut och drevet mot olika slags människor.
Men några sanningsenliga artiklar det lyser med sin frånvaro.
Har inte journalister yrkesetik?
Det var länge sen jag såg vad sunktidningen håller på med.
AB är lik Se&Hör och väldigt väldigt tråkig.
Vem köper skiten egentligen? Tror verkligen folk på allt som står i AB?
I så fall är det verkligen kris kan jag tycka.
Citera
2011-07-08, 12:06
Medlem
Hur länge dröjer det innan AB döljer alla kommentarer till denna AB artikel
"News of the world-redaktör grips efter skandalerna"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...rticleComments

"flaskis: ... Undrar när SÄPO ska gripa AB:s chefsredaktör? Idag 10:39"
Citera
2011-07-08, 12:27
Medlem
Citat:
Hur länge dröjer det innan AB döljer alla kommentarer till denna AB artikel
"News of the world-redaktör grips efter skandalerna"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...rticleComments

"flaskis: ... Undrar när SÄPO ska gripa AB:s chefsredaktör? Idag 10:39"

svaret blev 15minuter

http://img98.imageshack.us/img98/573...2011070811.png
Citera
2011-07-08, 13:38
Medlem
Chevrons avatar
Har själv påpekat faktafel och hänvisat till korrekt fakta, varav Aftonbladet tagit bort mina kommentarer och uppdaterat artikeln i fråga med precis det jag påpekade.
Citera
2011-07-08, 13:40
Bannlyst
Citat:
svaret blev 15minuter

http://img98.imageshack.us/img98/573...2011070811.png
Fan vad märkligt.
För det är ju en relevant artikelkommentar och ett väl utfört nyttjande av yttrandefriheten att - helt utan grund - påstå att tidningens chefredaktör ska gripas av polis.
Dumma, dumma Aftonbladet.
Nu vill jag ha ryggdunkningar och hö, hö, hö-medhållande av FB-intelligentian.
Citera
2011-07-08, 13:59
Bannlyst
Men jag måste fråga, ni som säger att ni inte har något förtroende för Aftonbladet eller Expressen, och att deras journalister är skräp, vad läser ni?
Eller läser ni ovan nämnda tidningar iaf, eller vet ni redan allt som finns att veta? (utländska tidningar i all ära, dom rapporterar ju väldigt lite om vad som händer i Sverige)
Citera
2011-07-08, 14:03
Medlem
AssCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Men jag måste fråga, ni som säger att ni inte har något förtroende för Aftonbladet eller Expressen, och att deras journalister är skräp, vad läser ni?
Eller läser ni ovan nämnda tidningar iaf, eller vet ni redan allt som finns att veta? (utländska tidningar i all ära, dom rapporterar ju väldigt lite om vad som händer i Sverige)

Tja man kan väl läsa tidningar som har riktiga nyheter istället för skvaller tidningar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in