Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-07, 17:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har det varit felparkeringsavgifter eller kontrollavgifter? Olika hantering av dessa.

Vad är det för skillnad?

Kontrollavgift, är det något som utgår vid felparkering i en privat parkering, t ex ett köpcentrum?

Felparkering på en gata i tex Borlänge?


Gissar jag rätt?
Citera
2017-05-07, 17:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Vad är det för skillnad?

Kontrollavgift, är det något som utgår vid felparkering i en privat parkering, t ex ett köpcentrum?

Felparkering på en gata i tex Borlänge?


Gissar jag rätt?

Stämmer rätt bra. Allmän mark = felparkeringsavgift. Tomtmark = kontrollavgift.
Det finns alltså centrumparkeringar som är allmän mark likväl som dylika som är anordnade på tomtmark. Olika lagar som reglerar parkering där. Även vägar kan vara tomtmark, om det är en enskild väg eller som rätt ofta en på samfälld mark. Du märker skillnaden på skyltningen.
Citera
2017-05-07, 17:59
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
En begäran till ett inkassobolag i Finland att ta reda på bilägarens adress mm. Innebär detta att det finska bilregistret är offentligt? I ett annat inlägg säger en med bil registrerade i andra länder att han inte fått några krav från Sverige.
Norskreggade bilar åker även de dit på böter. Finns det fler länder i farozonen?

Notera att det jag skrivit om när det gäller begäran om ägaruppgifter endast gäller kontrollavgifter, inte felparkeringsavgifter. Tyvärr används begreppet "böter" frekvent om felparkering, då vet man inte vilken av dessa avgifter som avses. Det finns som bekant inga parkeringsböter i Sverige.
Citera
2017-05-07, 21:52
  #28
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Stämmer rätt bra. Allmän mark = felparkeringsavgift. Tomtmark = kontrollavgift.
Det finns alltså centrumparkeringar som är allmän mark likväl som dylika som är anordnade på tomtmark. Olika lagar som reglerar parkering där. Även vägar kan vara tomtmark, om det är en enskild väg eller som rätt ofta en på samfälld mark. Du märker skillnaden på skyltningen.
Får passa på att tacka för den exemplariska förklaringen.

Jag vet att det är två separata saker men har aldrig lyckats banka in i mitt huvud vilket som är vilket utan "glatt" betalat de tre gånger jag åkt dit (suck!).

Nu har jag dock gett mig den på att hålla rätt på de båda och lovar att sluta kalla det "böter".
Citera
2017-05-07, 22:35
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Får passa på att tacka för den exemplariska förklaringen.

Jag vet att det är två separata saker men har aldrig lyckats banka in i mitt huvud vilket som är vilket utan "glatt" betalat de tre gånger jag åkt dit (suck!).

Nu har jag dock gett mig den på att hålla rätt på de båda och lovar att sluta kalla det "böter".

Kontrollavgift brukar beskrivas som "civilrättslig sanktionsavgift" om det nu låter enklare eller bättre!
Där det är skyltat för kontrollavgift så måste det finnas en tilläggstavla med uppgift om vilket företag som bevakar samt telefonnummer dit. Detta gäller alltså inte på allmän mark, då skall alltid inbetalning ske till Transportstyrelsen och eventuella besvärsskrivelser riktas till Polismyndigheten.

Populärnamn är ju av någon anledning "parkeringsböter" fast sådana inte funnits i Sverige sedan 1976. Det må så vara att kalla det så, men håller man på att diskutera detaljer kring det hela så måste man veta vilken typ avgift det gäller. Exempelvis så skall felparkeringsavgifter betalas även om överklagan sker, för att få pengarna åter om betalningsansvaret undanröjes. Så är det alltså inte med kontrollavgifter, där gäller samma regler som vilken annan faktura som helst.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2017-05-07 kl. 22:39.
Citera
2017-05-07, 22:49
  #30
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kontrollavgift brukar beskrivas som "civilrättslig sanktionsavgift" om det nu låter enklare eller bättre!
Där det är skyltat för kontrollavgift så måste det finnas en tilläggstavla med uppgift om vilket företag som bevakar samt telefonnummer dit. Detta gäller alltså inte på allmän mark, då skall alltid inbetalning ske till Transportstyrelsen och eventuella besvärsskrivelser riktas till Polismyndigheten.

Populärnamn är ju av någon anledning "parkeringsböter" fast sådana inte funnits i Sverige sedan 1976. Det må så vara att kalla det så, men håller man på att diskutera detaljer kring det hela så måste man veta vilken typ avgift det gäller. Exempelvis så skall felparkeringsavgifter betalas även om överklagan sker, för att få pengarna åter om betalningsansvaret undanröjes. Så är det alltså inte med kontrollavgifter, där gäller samma regler som vilken annan faktura som helst.
Trassla nu inte till det mera!
Men hädanefter ska jag använda mig av kontrollavgift och felparkeringsavgift.

*Denna information borde kunna klistras någonstans så att den är lättillgänglig att hänvisa till. Frågeställningen/missförståndet dyker upp alltsom oftast tycker jag.*
Citera
2017-05-07, 22:53
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Trassla nu inte till det mera!
Men hädanefter ska jag använda mig av kontrollavgift och felparkeringsavgift.

*Denna information borde kunna klistras någonstans så att den är lättillgänglig att hänvisa till. Frågeställningen/missförståndet dyker upp alltsom oftast tycker jag.*

Och frågar man någon som fått en lapp så har de ingen aning, "det var en gul remsa" - ja, så långt är det lika!

Det finns en hel del som skiljer, framförallt om du vill gå vidare med ett ärende till domstol.

Jobbar med parkering som kanske har framgått.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback