Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-01, 03:04
  #1
Medlem
rr6rrs avatar
Tjena!

Är nyflyttad och ska köpa mig en tv till sovrummet nu i dagarna är det tänkt. Avståndet mellan där jag har huvudet i sängen och väggen där jag tänkte ha TVn är tre meter. Tror ni en 27" är lagom storlek? Har nämligen spanat in en i den storleken. Känns lite klent med tanke på att jag har en 24" till vanligt datorsurfande, men den nya kommer och andra sidan mest användas till film och serier, och på datorskärmen är det sällan jag använder fullscreen vid seriekollande. Vad tror ni?

Självklart är det upp till var och en vad som anses "lagom" storlek, men jag tänkte om ni har några riktlinjer eller tips att dela med er av, "så många tum per meters avstånd" eller liknande.
Citera
2011-07-01, 03:15
  #2
Medlem
Köp en 32". Du kommer ångra dig om du köper mindre. Setill så den är riktigt platt ocksä så den sitter nära väggen så att säga. 3cm tjock ungefär.
Citera
2011-07-01, 03:20
  #3
Medlem
Inte alls insatt i sådant, men har hört att en bra "guideline" är att helt enkelt köra meter vs tum, t.ex. för 3 meter avstånd bör du ha ca. 30", 4 meter = 40" osv...

Som sagt inte säker, men har soffan 2 meter ifrån min 37", och det är alldeles för nära (Hade flyttat den längre bort, men brist på utrymme tillåter inte det).

Kör på 32" så bör det bli bra
Citera
2011-07-01, 03:26
  #4
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederic
Inte alls insatt i sådant, men har hört att en bra "guideline" är att helt enkelt köra meter vs tum, t.ex. för 3 meter avstånd bör du ha ca. 30", 4 meter = 40" osv...

Som sagt inte säker, men har soffan 2 meter ifrån min 37", och det är alldeles för nära (Hade flyttat den längre bort, men brist på utrymme tillåter inte det).

Kör på 32" så bör det bli bra
32 låter för lite. Jag har en 40", sitter ungefär 2 meter från TVn. Det fungerar heltbra och jag skulle absolut inte vilja ha en mindre TV.
Citera
2011-07-01, 03:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
32 låter för lite. Jag har en 40", sitter ungefär 2 meter från TVn. Det fungerar heltbra och jag skulle absolut inte vilja ha en mindre TV.

Måste väl vara individuellt då antar jag då jag, som jag skrev, själv sitter 2 meter ifrån en 37a och tycker det är alldeles för stort för ett sånt avstånd.

Som sagt, är nog mycket individuellt vad som passar, min post var bara tips jag har hört.
Citera
2011-07-01, 05:12
  #6
Medlem
Zielfelts avatar
Sitter 3 m ifrån en 40":are. känns ALLDELES för litet tycker jag... När pengar finnes blir det in med skiten i sovrummet och en 50 eller 60 istället.
Citera
2011-07-01, 05:16
  #7
Medlem
Köp inte för liten TV ! ! ! !
På 3 meter hade jag minst köpt 40".
Just nu har jag en 50" på ca 3-3,5 meters avstånd och det är ganska lagom. Hade dock inte tackat nej till en större. Men som sagt köp ABSOLUT inte för liten tv, man ska inte behöva anstränga ögonen för att se detaljer, text mm.
Citera
2011-07-01, 06:43
  #8
Medlem
bullet^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten88
Köp inte för liten TV ! ! ! !
På 3 meter hade jag minst köpt 40".
Just nu har jag en 50" på ca 3-3,5 meters avstånd och det är ganska lagom. Hade dock inte tackat nej till en större. Men som sagt köp ABSOLUT inte för liten tv, man ska inte behöva anstränga ögonen för att se detaljer, text mm.

Sug röv.
Bilden blir sämre ju närmre du sitter en stor teve..
Citera
2011-07-01, 12:41
  #9
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Sug röv.
Bilden blir sämre ju närmre du sitter en stor teve..
Jag kör 52" och har kanske 2,5 meter mellan soffan och tvn. Funkar ypperligt. Dålig bild blir det ju bara om man har dålig tv (upplösning) eller kör VHS (finns det fortfarande?) typ.

52" är dessutom perfekt när man vill spela wii, det blir lite känsla i spelet när det tar upp lite yta.
Citera
2011-07-01, 13:01
  #10
Medlem
macknus avatar
Är det full hd du ska se så har jag för mig man ska ha ungefär 55-60" på 3-3,5m avstånd för att få full effekt av bilden, är du längre ifrån tappar du kvalité. Så skulle satsat på minst 40" men gärna runt 50" om du ska se högupplöst.
Citera
2011-07-01, 15:14
  #11
Medlem
Dreass avatar
1m per 10tum är ju så förlegat. Jag har 3-4m till min 47a och fan, det är på gränsen. Större hade inte skadat.

Tre meter och sovrum = minst 42 tum skulle jag säga.
Citera
2011-07-01, 16:51
  #12
Medlem
Zielfelts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Sug röv.
Bilden blir sämre ju närmre du sitter en stor teve..

Köper du en BRA tv och inte en för 2999 på Lidl behöver du nog inte oroa dig för det....snarare tvärtom
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback