• 1
  • 2
2011-06-30, 23:07
Medlem
jag har länge funderat på en sak, det är om man ska köpa en gitarr med eller utan floyd rose stall så att säga. kan ni ge tips på fördelar och nackdelar? det jag vet är bara nackdelar och det är att det är jobbigt att stämma och byta strängar..... hjälp mig någon snälla.... funderar på att köpa en ibanez eller jackson, men med eller utan floyd rose ?
Citera
2011-06-30, 23:15
Medlem
En positiv sak med Floyd rose är att de håller stämningen bra när man väl fått den korrekt inställt. Sen kan man använda Whammybaren i båda riktningarna.
Citera
2011-06-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laichzeit
En positiv sak med Floyd rose är att de håller stämningen bra när man väl fått den korrekt inställt. Sen kan man använda Whammybaren i båda riktningarna.

okej, vad tycker du är bäst ? med eller utan?
Citera
2011-06-30, 23:16
Medlem
Kör du bara metal så är väl floyd rose lite kul, annars skulle jag skippa det. Problemen är fler än fördelarna. Å andra sidan kan man blockera floyden även om man har en sån så det är inte hela världen.

En negativ sak man inte kommer undan är att du får mindre resonans i kroppen och följaktligen ett lite mer metalliskt ljud i guran eftersom floyden mer eller mindre är helt avskiljd.
Citera
2011-06-30, 23:18
Medlem
Marcuyss avatar
Tycker mest att det är till besvär när man ska stämma. Dock är det flexibelt så att man kan trixa med svajarmen på många sätt och få ut olika effekter som man inte får med vanligt svajstall!
Citera
2011-06-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guztavos
okej, vad tycker du är bäst ? med eller utan?

Hmm. Har du brist på gitarrer skulle jag köpa en utan Floyd rose, en sådan gitarr är "mångsidigare" eftersom den går snabbare att stämma om. Om du däremot har flera gitarrer från förr kan det vara roligt med en gitarr med Floyd Rose stall!
Citera
2011-06-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Kör du bara metal så är väl floyd rose lite kul, annars skulle jag skippa det. Problemen är fler än fördelarna. Å andra sidan kan man blockera floyden även om man har en sån så det är inte hela världen.

En negativ sak man inte kommer undan är att du får mindre resonans i kroppen och följaktligen ett lite mer metalliskt ljud i guran eftersom floyden mer eller mindre är helt avskiljd.

jag spelar i ett punk band men har nog inte tänkt att använda en sådan gitarr där.... annars kör jag bara metal i princip... men iblan brukar jag stämma ned osv men har också en annan gitarr som går enkelt att göra det med... håller det stämningen bra om man kör vanligt stämt ?
Citera
2011-06-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laichzeit
Hmm. Har du brist på gitarrer skulle jag köpa en utan Floyd rose, en sådan gitarr är "mångsidigare" eftersom den går snabbare att stämma om. Om du däremot har flera gitarrer från förr kan det vara roligt med en gitarr med Floyd Rose stall!

jag har tre stycken men bara en som håller bra klass... de andra två är typ nybörjar gitarrer
Citera
2011-07-01, 00:06
Medlem
har du åtminstone en annan bra elgura så kan floyd rose vara skoj... Jag har en ibanez prestige och den är jävligt bra för shredding och sånt, men nu när man inte gillar metal längre så känns den lite generisk ibland. Men den är jävligt bra ändå, kostar visserligen 10 lakan men har du det så är den en grym gitarr.
Citera
2011-07-01, 07:38
Bannlyst
Handlar det om en gitarr med strata-kropp tycker jag man måste ha ett svajstall. Bara för syns skull. Personligen tycker jag inte den har något musikaliskt värde.

Det som är bäst är att man kan finstämma genom skruvar på stallet. Det är väldigt praktiskt!
Citera
2011-07-01, 12:24
Medlem
när man köper en gitarr med floyd rose får man verktyg med det?
Citera
2011-07-01, 14:10
Medlem
Min första elgura va en Ibanez RG -nånting med floyd och jag säger bara: Aldrig mer. Visst så kunde man få guran att låta som en bil som kör iväg, men det va liksom bara kul en gång, sen tog problemen över.

Det är väldigt mycket jobb med floyd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in