Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-30, 19:23
  #1
Medlem
mjohan84s avatar
har skrivit här innan ang hepatit c, det är så att min far har fått reda på att han bär smittan, detta var för två år sedan.

Troligtvis fick han det på 70talet i sin ungdom då han testade tjack ett par gånger, han har nu gått igenom en behandlign och fick till svar att han ej var frisk och blev väldigt nedstämd.

Känner mig själv på liknande sätt pga hans lidande, antar att ni som hänger i det här forumet har mer erfarenhet utav denna sjukdom, vad finns mer att göra?
Citera
2011-06-30, 19:29
  #2
Medlem
heyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
har skrivit här innan ang hepatit c, det är så att min far har fått reda på att han bär smittan, detta var för två år sedan.

Troligtvis fick han det på 70talet i sin ungdom då han testade tjack ett par gånger, han har nu gått igenom en behandlign och fick till svar att han ej var frisk och blev väldigt nedstämd.

Känner mig själv på liknande sätt pga hans lidande, antar att ni som hänger i det här forumet har mer erfarenhet utav denna sjukdom, vad finns mer att göra?

upprepa/fortsätta behandlingen? finns väl inte så pass mycket annat att göra, ifall du är kompatibel 'donor' så kan ni kanske ev operera ut helvetet då den blivit ärrad nog
Citera
2011-07-10, 18:26
  #3
Medlem
Varulvs avatar
Drogakuten --> Medicin

/Mod
Citera
2011-07-10, 19:46
  #4
Medlem
Man kan vid långt gången hep c behandla med interferon. Har din far blivit erbjuden det? Be honom fråga läkare
Citera
2011-07-10, 21:09
  #5
Avstängd
rockdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
han har nu gått igenom en behandlign och fick till svar att han ej var frisk och blev väldigt nedstämd.
Hur menar du? Har han verkligen fått behandlingen, alltså interferonbehandling, vilket är en cellgiftsbehandling som ges under 24-36 veckor genom injektioner av cellgiftet interferon varje vecka. För om han har fått den och inte blivit frisk, brukar dem förlänga 12 veckor och om det verkligen behövs sen göra den igen. Behandlingen är tuff, som alla cellgiftsbehandlingar, men man blir frisk tillslut och man behöver ju bara göra det om man verkligen är sjuk av sin hepatit.

Eller menar du att han genomgått det första steget och lämnat en leverbiopsi, varpå läkaren har fastställt vilken sorts hepatit c han har, och där fastställt att den inte har läkt ut av sig själv? Leverbiopsi är ingen behandling, men det görs för att kolla om hepatiten har läkt av sig själv vilket det gör på många, ca 30 % av de som smittas. Frågar dig eftersom det låter osannolikt att han verkligen har fått behandling och den inte har fungerat och att läkaren inte har pratat vidare om fortsatt behandling!

Interferonbehandling gör man bara om det verkligen behövs, dvs om han stora besvär med sin hepatit och hans lever är mycket ärrig.Hepatit C är alltid dödlig, men saken är att i de flesta fall så bryts levern ner så långsamt att man hinner dö av ålder flera gånger om innan hepatiten hinner bli dödlig... Sen finns det andra sorter som är aggressivare, runt 4% av de som smittas blir dödligt sjuka inom tio år, och då måste man ta bort hepatiten med interferonbehandling. Så det som brukar hända efter att läkaren kollat på leverbiopsin hur ens lever mår är att man får besked om hur det ser ut, hur ärrad ens lever är och om man rekommenderas att göra behandling eller om man kan vänta. Hur ligge det till?

PS. jag har själv hepatit C. Har haft det sen jag var 18, idag 25år och fått det genom iv-missbruk. Har aldrig märkt av någonting av min hepatit och inget har hänt med min lever hittills,så det går inte snabbt precis. Fast jag är ju ung, om 60 år kanske levern har hunnit ta mer stryk!
Citera
2011-07-13, 18:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
har skrivit här innan ang hepatit c, det är så att min far har fått reda på att han bär smittan, detta var för två år sedan.

Troligtvis fick han det på 70talet i sin ungdom då han testade tjack ett par gånger, han har nu gått igenom en behandlign och fick till svar att han ej var frisk och blev väldigt nedstämd.

Känner mig själv på liknande sätt pga hans lidande, antar att ni som hänger i det här forumet har mer erfarenhet utav denna sjukdom, vad finns mer att göra?

Hej min vän.
Jag är en idag vanlig medborgare men var på 80- och 90-talet en tung narkoman.
Självklart blev jag tidigt smittad av Hepatit-C. Jag hade turen att bli smittad av genotyp 3, vilken är en snällare form. Genotyp 1 är svårare. Nu 2011 fick jag äntligen förtroendet från infektionskliniken att få genomgå en behandling med cellgifter och annat. Det tog 28 dagar att bli frisk. Jag är idag helt fri från Hepatit-C och kommer aldrig få det igen. Så ha hopp, kan jag - kan vem som helst. Många kramar från GBG.
Citera
2011-07-13, 23:03
  #7
Medlem
Herregud, har nu inte lyssnat nånting på era infektionsläkare när ni varit på besök?

Dags för lite undervisning:

Interferon är inget cellgift, det stimulerar immunförsvaret att göra sig kvitt hepatit C viruset. Det ges numera aldrig ensamt utan alltid tillsammans med ribavirin. Detta gör att utläkningsfrekvensen för genotyp 1 ligger mellan 40-60% och genotyp 2-3 mellan 70-90%. Det finns ytterligare genotyper, men dessa är sällan av intresse för svenska narkomaner.

TS far har med all sannoliket fått en kombinationsbehandling med interferon + ribavirin. Vad TS nu behöver göra är att kolla med farsan vilken genotyp han har. Hösten 2011 kommer två nya läkemedel att godkännas i Sverige/EU för behandling mot hepatit C, genotyp 1. Dessa heter telaprevir och boceprevir och tillhör en grupp läkemedel som kallas proteashämmare. För genotyp 1 ökar dessa utläkningsfrekvensen från 40-60% upp mot 70-80%. Effekt ses även på de som reagerat dåligt på standardbehandling.

Nackdelen med behandlingen är att man ger den i tillägg till tidigare behandling, vilket ökar de redan mycket besvärliga biverkningarna ännu mer. En annan nackdel är att behandling ökar kostnaden från 100-200 kSEK för en 24-48 veckors behandling till 300-400 kSEK (nu snackar vi enbart läkemedelskostnader). Man kan därför räkna med att landstingen kommer att införa kvoteringar för att komma ifråga för den nya terapin.

Comprende?
Citera
2011-07-13, 23:09
  #8
Medlem
I avvaktan på det svaret kan övriga läsa den här sidan:

http://www.quackwatch.org/01Quackery.../silverad.html
Citera
2015-09-05, 12:48
  #9
Medlem
Ayauhas avatar
Börjar med att be om ursäkt att jag bumpar upp en gammal tråd, men vill komma med en rekommendation mot Hepatit C,
Förutom att man kan använda Kolloidalt silver så tar jag Temu lawak, en rot från Indonesien som jag kokar ur i vatten, och sen dricker vätskan.
Efter 1 år när jag kom på återbesök på smittokliniken så var min blodvärden jättebra och viruset låg vilande. Temu lawak har även en allmänt bra detox funktion på hela kroppen.

Men nu ska jag själv testa KS och se om jag kan bli av med viruset helt med hjälp av detta.

Mvh
Citera
2015-09-05, 22:58
  #10
Medlem
Men nu har det ju hänt en del sedan 2011. Behandlingarna som ofta varade i 48 veckor med intravenöst interferon + tablett ribavirin var ju inget kul. Massor av biverkningar och ofta inte ens hälften som blev fria från viruset.

Sen kom läkemedelsföretagen för bara 2-3 år sedan och sa; kolla här! Vi har ett nytt läkemedel. Bara 12 veckors behandling. Bara tabletter. Nära 100 procent utläkning. Och i princip inga biverkningar!

Och nu är det verklighet. Vi behandlar massor av patienter nu. Dyrt är det. Ca halvmiljon fortfarande för en kur men priserna sjunker hela tiden. Och nu är indikationen på fibrosstadium 2 eller högre så väldigt många kan få behandling.
Citera
2015-09-06, 09:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ayauha
Börjar med att be om ursäkt att jag bumpar upp en gammal tråd, men vill komma med en rekommendation mot Hepatit C,
Förutom att man kan använda Kolloidalt silver så tar jag Temu lawak, en rot från Indonesien som jag kokar ur i vatten, och sen dricker vätskan.
Efter 1 år när jag kom på återbesök på smittokliniken så var min blodvärden jättebra och viruset låg vilande. Temu lawak har även en allmänt bra detox funktion på hela kroppen.

Men nu ska jag själv testa KS och se om jag kan bli av med viruset helt med hjälp av detta.

Mvh
Eller så skiter man i din "rekommendation" och tar t.ex. Viekerax och blir frisk.
Citera
2015-09-06, 10:40
  #12
Medlem
Ayauhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Eller så skiter man i din "rekommendation" och tar t.ex. Viekerax och blir frisk.

ja alla gör ju som dom vill, jag blev frisk iaf
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback