Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-30, 10:33
  #1
Medlem
humanlifes avatar
Det är så härligt att återigen kunna konstatera att sanningen alltid kommer fram till slut.

Regeringen förstod i förväg vilka konsekvenser de nya sjukreglerna skulle få. Men de körde över kritikerna och därefter har de skyllt allt elände på Försäkringskassan. De har alltså ljugit från början till slut. Känn er lurade alla ni som tror på moderaterna!

"Tjänstemän som var med i förhandlingarna inför sjukförsäkringsreformen beskriver dem som kaotiska.

– De värsta och hårdaste förhandlingar jag varit med om i hela mitt politiska liv, säger en tjänsteman till GP.

Tjänstemännen på socialdepartementet upprättade därför i december 2009 en hemlig promemoria, för att dokumentera vad olika departement och partier sagt under förhandlingarna.

Regeringens hållning har varit att lagen fått oförutsedda konsekvenser, vilket alltså motsägs av tjänstemännens dokumentation."



http://www.dn.se/nyheter/sverige/min...nya-sjukregler
Citera
2011-06-30, 11:02
  #2
Medlem
f3s avatar
Om man tror på moderaterna ska man alltid känna sig lurad.

Nya arbetarpartiet, eller som senast, Sveriges enda arbetarparti.

Dom har tagit bort ett e från arbetare och med det har dom lurat halva svenska folket...
Citera
2011-06-30, 11:55
  #3
Medlem
johanbtks avatar
Jag bara väntade på att antingen du eller Powergirl skulle starta en tråd med anledning av artikeln.

Själv är jag endast skadeglad över att batikkärringarna fick smaka på sin egen medicin och jag upprörs inte alls över artikeln.

Jag tycker att det är tragiskt att batikkärringarna åter igen flyttar fram sina positioner efter att ha varit ordentligt nedtagna på jorden under förra mandatperioden.
Samtidigt förstår jag att det är ett politiskt spel från Sverigedemokraternas sida som gör det hela möjligt. Vad Sverigedemokraterna är ute efter är att trycka till regeringen och inte att hjälpa batikkärringarna tillbaka till bidragen.
Citera
2011-06-30, 11:59
  #4
Moderator
v50s avatar
Bättre en rejäl lögn än en dålig sanning verkar vara alliansens motto

Att alliansen vetat om konsekvenserna för de utförsäkrade har stått klart sedan länge då en mängd remissinstanser klart och tydligt varnade för dessa saker innan reformen drevs igenom men sådant bryr sig inte alliansen om, sjukförsäkringen är bara ett exempel på detta, fas 3 är ett annat.
Citera
2011-06-30, 12:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Bättre en rejäl lögn än en dålig sanning verkar vara alliansens motto

Att alliansen vetat om konsekvenserna för de utförsäkrade har stått klart sedan länge då en mängd remissinstanser klart och tydligt varnade för dessa saker innan reformen drevs igenom men sådant bryr sig inte alliansen om, sjukförsäkringen är bara ett exempel på detta, fas 3 är ett annat.

Väljarna kan märka och känna av små lögner och modifieringra av sanningen, men en total och helomfattande lögn kommer de inte förstå.

Det menade Hitler i alla fall...
Citera
2011-06-30, 12:02
  #6
Medlem
Cristina Husmark Pehrsson var tillsammans med Mats Odell de enda ministrar som fick lämna regeringen efter valet. Husmark Pehrsson gavs skulden för sjukskrivningsfiaskot trots att hon alltså varnade för exakt de konsekvenser vi senare såg. Det här kommer att hamna i Konstitutionsutskottet och förmodligen bli ganska så besvärande för statsministern eftersom han inte har majoritet.

Att Cristina Husmark Pehrsson ska hållas ansvarig är ju i och för sig självklart. Hon skulle naturligtvis ha avgått när hon blev överkörd av regeringen men i dagens svenska statsförvaltning är man inte längre ansvarig för sina handlingar vilket bl.a. hela cirkusen kring förra DO visar.
Citera
2011-06-30, 12:09
  #7
Medlem
Reinfeldt måste antingen medge att Anders Borg ännu engång hade fel, eller också försvara att människor blir utförsäkrade. Inte en lätt uppgift.
Citera
2011-06-30, 12:29
  #8
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Bättre en rejäl lögn än en dålig sanning verkar vara alliansens motto

Citat:
Ursprungligen postat av v50
Att alliansen vetat om konsekvenserna för de utförsäkrade har stått klart sedan länge då en mängd remissinstanser klart och tydligt varnade för dessa saker innan reformen drevs igenom men sådant bryr sig inte alliansen om, sjukförsäkringen är bara ett exempel på detta, fas 3 är ett annat.

Jo, det är sant. Men förut har det verkat som att enigheten i regeringen varit kompakt.
Citera
2011-06-30, 12:32
  #9
Medlem
humanlifes avatar
Nu får vi veta att det är Anders Borg som styr!

GP:s expert förklarar:
"Hur kunde sjukförsäkringsreglerna gå igenom, trots att socialförsäkringsministern var emot?

- Därför att Reinfeldt valt att ha det starkaste finansdepartement en svensk regering haft på mycket, mycket länge. När regeringsfrågor gäller kronor och ören har Anders Borg i praktiken veto. Tillsammans med Fredrik Reinfeldt har Borg stakat ut vägen för arbetslinjen. Den skall följas, nära nog till varje pris. De båda styr både ideologin och ekonomin."


Idén att låta moderater sköta sociala frågor är ju från början helt befängd. Ett skämt, ett hån mot alla som någon gång behöver stöd från samhället.
Citera
2011-06-30, 12:33
  #10
Medlem
Jrgens avatar
Ja, staten är uppenbarligen dåligt lämpad att besluta om sjukregler. Kanske dags att lägga ner försäkringskassan?
Citera
2011-06-30, 13:30
  #11
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Ja, staten är uppenbarligen dåligt lämpad att besluta om sjukregler. Kanske dags att lägga ner försäkringskassan?

Hur skulle en privat fungera egentligen? Helst ingen alls imo, alla får behålla vad de tjänar (inte riktigt så enkelt dock).
Citera
2011-06-30, 13:49
  #12
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Hur skulle en privat fungera egentligen? Helst ingen alls imo, alla får behålla vad de tjänar (inte riktigt så enkelt dock).
Hur privata försäkringar skulle fungera? Det är väl inte så svårt att föreställa sig? Man betalar för en försäkring, och så får man pengar när man blir sjuk/arbetslös/förälder/etc.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback