Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Tror du Fedora eller Gentoo är bättre? Fedora verkar skitsnyggt men jag vet inget om hur stabilt det är.
Kan någon berätta stabiliteten emellan Gentoo, Fedora samt Mint?
Man få igång med plugget därför kan jag inte alltid byta dist...
Gentoo är så stabilt som man gör det till. Men sedan måste du förstå att Gentoo inte kommer bundlat med någon grafisk miljö eller några speciella apps, inte ens ett "användarvänligt" installationsgränssnitt, utan allt skrivs i terminalen. Gentoo's styrka är dock dess pakethanteringssystem, Portage som i princip tillåter dig att sätta vilka flaggor som helst som i sin tur bestämmer vilka "features" du vill ha i programmet. Om du t.ex. inte vill ha stöd för KDE eller Gnome så är det bara att välja bort det.
Men allt kommer dock med ett minus då det kan ta extremt lång tid att kompilera DE's som GNOME då Gentoo kompilerar allt från source, och kommer inte med paket som redan är byggda.
Annars så rekommendar jag Arch Linux, det är snarlikt Gentoo men lite mer användarvänligt mot nya användarna och kompilerar inte från source, men det är absolut inte för nya användare om du inte är beredd att lära dig och fixa problem stup i kvarten, särskilt i början.
Om du är nybörjare med Linux och söker ett stabilt operativsystem med en aktiv community och vill helst ha allt i början så kan du väl köra med antingen Fedora, Linux Mint, PCLinuxOS. Även CrunchBang är en trevlig distribution då den är väldigt lightweight, och då den är baserad på Debian så erbjuder den stabiliteten som Debian erbjuder.
Det som gör Debian så stabilt är då alla paket går genom en väldigt lång testfas av utvecklarna, och släpps inte förens de vet att de är så stabila som de kan bli. Dock gör detta att Debian kan hamna lite bakom i versionerna av i princip alla paket. Om du söker efter något bleeding-edge så är absolut inte Debian för dig.