2013-08-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
Tack för svaret och det var lite som jag hade tänkt där. Det är ju ändå framtiden som är viktig tycker jag, därför jag vill satsa på det här för att landa bra jobb sen med stjysst lön. Finansbranschen är intressant men det jag har är heller ingen "drömlön" och har svårt att se att det kommer bli det närmsta åren. Känns som det är svårare att stiga i graderna inom den branschen än revision då dem har tydliga karriärsteg. Sen om stegen inte innebär så mycket mer i lön så spelar det ju ingen roll om man är manager eller senior associate. Låter bara finare men lönen är ju ändå det viktiga.
Hade du någon idé om löneutvecklingen första åren i siffror tack? På ett ungefär.
Tack

Det är svårt att generalisera om löneutvecklingen över de första åren mellan fyra byråer som nu dessutom alla har det lite knackigt. Branschen går inte på knä men det är fortfarande en oerhörd prispress på revisionstjänster vilket gör att vinsterna på revisionsuppdrag i många fall är pressade. Detta påverkar underlaget för löneökningar. Jag vet att Boze har skrivit ut sina löneökningar någonstans i tråden.
Citera
2013-08-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roland16
Det är svårt att generalisera om löneutvecklingen över de första åren mellan fyra byråer som nu dessutom alla har det lite knackigt. Branschen går inte på knä men det är fortfarande en oerhörd prispress på revisionstjänster vilket gör att vinsterna på revisionsuppdrag i många fall är pressade. Detta påverkar underlaget för löneökningar. Jag vet att Boze har skrivit ut sina löneökningar någonstans i tråden.
Jo det har jag sett att han har gjort, men de verkar som väldigt höga tycker jag. Typ 4tkr per år, verkar det realistiskt tycker du?
Har en vän som fick i januari i år 1200 kr i ökning från en big4 byrå. 4tkr i ökning är till och med mycket inom finansvärlden.
Citera
2013-08-24, 14:08
Medlem
Citat:
Jo det har jag sett att han har gjort, men de verkar som väldigt höga tycker jag. Typ 4tkr per år, verkar det realistiskt tycker du?
Har en vän som fick i januari i år 1200 kr i ökning från en big4 byrå. 4tkr i ökning är till och med mycket inom finansvärlden.

Nu kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna Boze nämnde och han har inte heller nämnt vilken byrå han jobbar på men jag kommer ihåg att jag inte tyckte att hans löneökningar var orimliga i förhållande till de förutsättningar han nämnde.

Hade jag personligen fått 1200kr i löneökning skulle jag direkt börja se mig om efter ett annat jobb.
Citera
2013-08-24, 14:25
Medlem
Citat:

1200 kr lät väldigt lite. Kan det vara så att han bara hunnit jobba ett halvår?

Vill minnas att Ernst&Young höjt ingångslönen för nyanställda och att de som jobbat ett halvår till ett år då också fick lite extra "retroaktivt".

På tal om Ernst&Young, så har dem ju nu officiellt bytt namn till EY. Testa vad som händer om man bildgooglar EY! Ganska roligt tycker jag
Citera
2013-08-24, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogust123

Vill minnas att Ernst&Young höjt ingångslönen för nyanställda och att de som jobbat ett halvår till ett år då också fick lite extra "retroaktivt".

På tal om Ernst&Young, så har dem ju nu officiellt bytt namn till EY. Testa vad som händer om man bildgooglar EY! Ganska roligt tycker jag
Nej ett år jobbade han där.hehe deras nya logga stärker varumärket för dem.
Citera
2013-08-24, 15:21
Medlem
Citat:
Nu kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna Boze nämnde och han har inte heller nämnt vilken byrå han jobbar på men jag kommer ihåg att jag inte tyckte att hans löneökningar var orimliga i förhållande till de förutsättningar han nämnde.

Hade jag personligen fått 1200kr i löneökning skulle jag direkt börja se mig om efter ett annat jobb.
Det var ca 4tkr om jag minns rätt, men de verkade rimliga alltså? Skönt att höra
Citera
2013-08-24, 15:26
Medlem
Tack för en riktigt bra tråd! Den har verkligen öppnat mina ögon för revisionsyrket.

Tidigare under trådens gång har revisionsmetodik tagits upp, det kan hända att jag är lite trög, men vad menas egentligen med revisionsmetodik? Är det olika metodologiska angreppsätt såsom inom forskningen eftersom redovisningsfrågor öppnar upp för många alternativa tolkningar? Skulle vara roligt om någon kunde delge ett praktiskt exempel

Jag själv läser till civilekonom (inte på ett toppunviersitet) och skulle tro att jag landar runt 50% VG vid examen. Jag har arbetat extra med telefonförsäljning under terminerna och sommaren, utöver det sitter jag i styrelsen i ett mindre AB. Jag har två år kvar och satsar nu på att få ett mer relevant extrajobb för resten av studietiden. Hur skulle ni uppskatta mina chanser för att kunna få en intervju på en Big 4 byrå?
Citera
2013-08-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mloj
Tack för en riktigt bra tråd! Den har verkligen öppnat mina ögon för revisionsyrket.

Tidigare under trådens gång har revisionsmetodik tagits upp, det kan hända att jag är lite trög, men vad menas egentligen med revisionsmetodik? Är det olika metodologiska angreppsätt såsom inom forskningen eftersom redovisningsfrågor öppnar upp för många alternativa tolkningar? Skulle vara roligt om någon kunde delge ett praktiskt exempel

Jag själv läser till civilekonom (inte på ett toppunviersitet) och skulle tro att jag landar runt 50% VG vid examen. Jag har arbetat extra med telefonförsäljning under terminerna och sommaren, utöver det sitter jag i styrelsen i ett mindre AB. Jag har två år kvar och satsar nu på att få ett mer relevant extrajobb för resten av studietiden. Hur skulle ni uppskatta mina chanser för att kunna få en intervju på en Big 4 byrå?

Revisionsmetodiken (baserad på ISA) är det arbetssätt / metodik som revisorer arbetar efter för att med tillräcklig säkerhet kunna uttala sig om riktigheten i en årsredovisning. I kort kan man säga att revisionsmetodiken är den metod / arbetssätt som tar fram den säkraste revisionen på kortast möjliga tid. Som du förstår är det inte rimligt att med fullständig säkerhet uttala sig om ett företags räkenskaper, det finns ingen bokföring utan felaktigheter. Med miljontals transaktioner årligen är det inte rimligt att kontrollera samtliga och det är inte heller relevant, om ett företag omsätter miljardbelopp, är det då relevant för den samlade bilden om intäkterna eller lagret är felvärderade med några miljoner?

Revisionsmetodiken bygger i grunden på ett riskperspektiv, det viktiga är att identifiera de potentiella och faktiska risker inom ett företag som skulle kunna medföra materiella fel på företagets räkenskaper.

Vad som krävs för att komma till intervju på en Big 4 är svårt att säga, det tråkiga svaret är att det är en samlad bild som gäller. Det jag kan rekommendera starkt som kräver relativt lite arbetsinsats är att i ett tidigt skede visa intresse för byråerna på exempelvis arbetsmarknadsdagar och event de själva anordnar.
Citera
2013-08-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogust123

Denna rebranding är i mina ögon en av de värre jag stött på.
Uttalet av EY låter inte bra på varken svenska eller engelska, iiiiiiih wwhhhaaajj, jämför med pwc och kpmg. Man skulle ha gått med E&Y och åtminstone på något vis försökt arbeta med det tidigare formspråket, så som pwc gjorde genom att behålla "lövet". Sedan när det kommer till sloganen, building a better working world, är det ett bemanningsbolag vi talar om? Den tidigare, quality in everything we do var betydligt bättre. "to be the number one brand in our profession.” Genom att döda sitt tidigare varumärke och klistra på ett nytt? Jovars...

Visst att man försöker köra en modern minimalistisk windows/apple approach till varumärket, men detta var ingen höjdare.
Bara Deloitte kvar då.. Var jobbar du någonstans? Jo jag jobbar på "D".
Citera
2013-08-25, 15:25
Medlem
Citat:

Boze, vad tycker du om detta? Såg att du hade betydligt mer men det var ju för några år sedan, men det spelar väl ingen roll?
Tacksam för din åsikt
Citera
2013-08-26, 18:40
Medlem
Citat:

Tja. Vad har du själv fått i löneökning ? Du arbetar väl oxå inom denna bransch på big4?
Citera
2013-08-26, 23:40
Medlem
Bozes avatar
Citat:

Ja, mina löneökningar har ju outats tidigare i tråden. Jag har haft lite flyt med rätt timing på rätt ställe, i kombination med snabba karriärstegringar till följd av engagemang som uppskattats i organisationen. Så mina ökningar har varit över snitt, med undantag för ett år då jag drabbades av handbromsen på byrån (löneökningarna det året var 0-1500, för alla). Men med undantag för det året har jag haft bra ökningar. Bra, men fullt möjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in