Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 13:45
  #1789
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beelly
Hej igen!
Tack för alla svar! Har precis fått erbjudande från en mid-tier byrå!
Jag vet att ämnet varit uppe förut, men det verkar vara spridda skurar - hur ser löneutvecklingen, rent generellt ut i branschen, de första 5 åren? Läste någonstans om att det är mellan 10-20%, medan någon annan hade skrivit 3-3500 kr/år? Och vad bör jag kunna innan jag börjar?

Har frågat en del om just vad man bör kunna innan, och alla säger excel, en del säger grundläggande redovisning också.
Citera
2017-10-13, 21:11
  #1790
Medlem
Oljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beelly
Hej igen!
Tack för alla svar! Har precis fått erbjudande från en mid-tier byrå!
Jag vet att ämnet varit uppe förut, men det verkar vara spridda skurar - hur ser löneutvecklingen, rent generellt ut i branschen, de första 5 åren? Läste någonstans om att det är mellan 10-20%, medan någon annan hade skrivit 3-3500 kr/år? Och vad bör jag kunna innan jag börjar?

Alla som började i min kull fick 1900kr+-några hundra beroende på betyg första året. Detta är från en Big4-byrå i Stockholm.
Löneutvecklingen är sämre än vad man kan tro.
Citera
2017-10-14, 20:31
  #1791
Medlem
Tjenare.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Har frågat en del om just vad man bör kunna innan, och alla säger excel, en del säger grundläggande redovisning också.

Börjar du på en Big Four så kommer du troligtvis få jobba med större publika aktiebolag (finns undantag), detta betyder alltsom oftast större transaktionsflöden och med det kommer du använda med stora datafiler och då är det fördelaktigt om du kan Excel.

Reviderar du mindre bolag så jobbar man med Excel också,men du kommer inte i samma utsträckning använda dig av de mer komplexa funktioner och formler som du skulle ha gjort om du reviderar större bolag. Här är det mer viktigt att du känner dig trygg i bokföring och redovisning samt skatt . Detta då du har fullt produktionsansvar och ofta får alla frågor från kunden gällande detta (gentemot om du jobbar med större bolag). Detta är anledningen varför det är (enligt min mening) mer fördelaktigt att påbörja sin karriär med att revidera mindre bolag.

Men, det är klart att du bör plugga lite bokföring och bokslut om du börjar på Big Four med, men lägg mer krut på Excel (och kanske engelskan) än på beskattning.
Citera
2017-10-14, 20:47
  #1792
Medlem
Tjenare.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Hur rekommenderar ni att ens basgarderob ser ut när man börjar jobba?

Hur många kostymer, skjortor slipsar etc bör man införskaffa sig innan man börjar arbeta?

Beror på vilken firma du börjar på.

Big Four - Där gäller kostym och kanske slips. Allt annat finns inte på kartan.

Mid tier - Mer fritt. Ibland kostym och slips hos specifika kunder. Annars, kavaj med udda byxor samt skjorta.

Gällande uppsättning så skulle jag säga 2-4 kostymer (beroende på om din garderob idag är tom eller om du har nån kostym, det är ju en kostnadsfråga). Men tänk på att du bör ha 2 byxor per kavaj. 7-10 skjortor.

Gällande färger: grått/mörkblått (i olika nyanser) för kostymer, gällande skjortor så gäller vitt, ljusblått, en kombination av vitt och ljustblått i mönster av smårutigt och randigt.

Skor: Oxford (Loake är sedavnligt märke). Mörkbruna, ljusbruna och konjak-färgade är det som gäller.

Överlag UNDVIK SVART på dina kostymer och skor. Bli lite för gubbigt. Det är min åsikt och erfarenhet.

Tips: DRA TILL STRÖMS, där har du expertis!
Citera
2017-10-15, 17:05
  #1793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenare.mannen
Men, det är klart att du bör plugga lite bokföring och bokslut om du börjar på Big Four med, men lägg mer krut på Excel (och kanske engelskan) än på beskattning.

Hur ofta förekommer engelska i arbetet om man jobbar med PIE-företag på en av Big 4?
Citera
2017-10-15, 22:21
  #1794
Medlem
Tjenare.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toui
Hur ofta förekommer engelska i arbetet om man jobbar med PIE-företag på en av Big 4?

Här bör någon annan svara, då jag har begränsad erfarenhet av just dessa bolagen. Men det är logiskt att du kommer använda engelskan mer när det kommer till multinationella PIE-bolag än vad som är fallet för helsvenska FÅAB. Det är inte sällan det dyker upp kontoplaner, finansiell data och beskrivningar för rutiner på engelska. Då gäller det att vara med på dessa termer. Detta är min erfarenhet, fast någon som har mer gedigen erfarenhet gällande revision av PIE-bolag, kanske vill flika in.

Men ett kortare svar: Förmodligen, nästintill uteslutande.
Citera
2017-10-15, 22:56
  #1795
Medlem
Någon som vet ungefär hur många big 4 ansökningar inom revision som går hela vägen? D.v.s. som får jobberbjudande

Skulle vara intressant att veta hur stor andel det är. Om ingen vet så får ni gärna spekulera
Citera
2017-10-16, 00:19
  #1796
Medlem
Är det någon som gjort EY's tester och vet om man kan se testresultatet någonstans?
Citera
2017-10-16, 13:54
  #1797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toui
Hur ofta förekommer engelska i arbetet om man jobbar med PIE-företag på en av Big 4?

Hur långt är ett snöre? Det skiljer sig naturligtvis från kund till kund.

Citat:
Ursprungligen postat av delluxabra
Någon som vet ungefär hur många big 4 ansökningar inom revision som går hela vägen? D.v.s. som får jobberbjudande

Skulle vara intressant att veta hur stor andel det är. Om ingen vet så får ni gärna spekulera

Jag jobbar inte på HR men det är nog minst 10 sökande per plats (men det skiljer sig beroende på vilken stad jobbet ligger i). Detta mått är ju dock missvisande eftersom att många som söker jobb antingen är oseriösa, okvalificerade och/eller presterar dåligt på intervjuer. Sedan beror antalet lediga platser för nyexaminerade också på hur många av praktikanterna som tackar ja till att fortsätta jobba på företaget (på de flesta firmor leder praktik nästan alltid till fast anställning).
Citera
2017-10-16, 23:48
  #1798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toui
Hur ofta förekommer engelska i arbetet om man jobbar med PIE-företag på en av Big 4?


Dagligen. Överhängande del i mail sedan är det mycket rapporteringar och pm på engelska som man ska läsa och/eller skriva. Sedan förmodligen också, beroende på senioritet, telefonmöten på engelska någon gång i veckan.
Citera
2017-10-19, 16:03
  #1799
Medlem
Om ni fick välja vilken revisonsbyrå som helst att börja på (som nyexaminerad) vilken hade ni valt?
Citera
2017-10-19, 17:41
  #1800
Medlem
Bartender1s avatar
Vad är viktigast att kunna inom excel när man börjar jobba? Många rekommenderar att kunna excel, därav undrar jag i vilken ände man skall börja öva på? Självklart en grunduppfattning, men något mer konkret om vad man gör mestadels i programmet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback