Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-28, 19:58
  #1
Medlem
Fan..

Tycker det är så otroligt sorgligt vilket övervakningssamhälle vi börjar få,
någon mer här som har tänkt på hur enkelt det är att ta reda allt om en person idag?

Det räcker ju med att man bloggar och har Facebook så kan utomstående ta reda på vilka man känner, vad man har gjort och hur man är som person.


Var med om något irriterande här om dagen,

Skulle åka buss och eftersom kontanter inte längre gäller så fick jag beställa en biljett via min mobil, en liten stund efter att jag hade fått min mobil biljett så fick jag ett sms från där det stod att för att kunna köpa fler biljetter i framtiden från mitt nr så var jag tvungen att smsa mitt personnummer till 256.

Har kontantkort som jag har sett till att inte registrera, just för att jag inte vill ha numret knutit till mig (håller inte på med fuffens gillar bara inte övervaknings iden).

Ringde iaf comviq för att fråga om det och då sa dem att det har kommit en ny lag om att man måste godkänna det man konsumerar på något sätt.

Fan det dummaste jag har hört!


Av vilken mer anledning skulle de behöva personnumret i det här ärendet,
mer än för att (om de skulle vilja) hålla koll på vad det är för person bakom numret och var denna person har rest/tänker resa?


Tänker ofta på den här videon : http://www.youtube.com/watch?v=SI7LsrX2Ido



Eftersom det här trots allt är ett underground forum så undrar jag:

Vad kan vi gör åt det ? (förutom att rösta annorlunda)
__________________
Senast redigerad av trashit 2011-06-28 kl. 20:10.
Citera
2011-06-28, 20:05
  #2
Medlem
salxars avatar
Lär dig skillnaden på de och dem till att börja med

Vi kan inte göra ett skit
Citera
2011-06-28, 20:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Vi kan inte göra ett skit

Det är klart vi kan..Det är ju trots allt vi som är samhället... :/
Citera
2011-06-28, 23:37
  #4
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trashit
Det är klart vi kan..Det är ju trots allt vi som är samhället... :/

Vi kanske ær samhællet, men det ær dessværre inte vi som formar det.
Det man kan gøra ær ju att minimera sina elektroniska fotspår, att helt undgå dom ær dessværre inte praktiskt møjligt.
Før min del anvænder jag bara ytterst sællan kreditkort till inkøp, reser ytterst sællan utomlands, vægrar att anvænda Autopass, anvænder inte smart phones (och inte sim i eget namn på min gamla gsm), blåvægrar facebook och liknande medier (dær ær væl fb min enda stora svaghet) samt undgår i mesta møjliga mån att færdas på gator och torg med CCTV.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback