Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-27, 01:01
  #1
Medlem
Vill byta HD i samma veva som Lion kommer, är det någonting som skulle kunna vara inkompatibelt eller är det bara ta snabbast möjliga? Har kollat in:

Intel® SSD 510 Series 120GB
Intel® SSD 320 Series 120GB
OCZ Vertex 3 120 Gb

Är 510 snabbare än 320 serien, varför är den då billigare? Nåt annat o tänka på?
Tips och hjälp uppskattas!
Citera
2011-06-27, 03:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av (I)rationell
Vill byta HD i samma veva som Lion kommer, är det någonting som skulle kunna vara inkompatibelt eller är det bara ta snabbast möjliga? Har kollat in:

Intel® SSD 510 Series 120GB
Intel® SSD 320 Series 120GB
OCZ Vertex 3 120 Gb

Är 510 snabbare än 320 serien, varför är den då billigare? Nåt annat o tänka på?
Tips och hjälp uppskattas!

Vet inget om Intels SSDer. Men jag har en vertex 3 i min MPB i5 och den är sjukt snabb. Inte haft några problem alls.

Nästan alla program startar samma sekund man klickar på ikonen och boottiden minskade från 45 till 14 sekunder .
Citera
2011-06-27, 14:46
  #3
Medlem
Skitonds avatar
Jag lånar tråden och slänger in en fråga; Jag tror inte att jag är den ända som aldrig använder DVD-läsaren på min MBP, kan man slänga ut den och stoppa in en SSD där istället? Då har man ju 750 GB för att lagra filer på och SSDn att installera OS X på osv?

OnT: Jag har bara hört bra saker om Vertex 3!
Citera
2011-06-27, 14:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Jag lånar tråden och slänger in en fråga; Jag tror inte att jag är den ända som aldrig använder DVD-läsaren på min MBP, kan man slänga ut den och stoppa in en SSD där istället? Då har man ju 750 GB för att lagra filer på och SSDn att installera OS X på osv?

OnT: Jag har bara hört bra saker om Vertex 3!

Ja det går. Googla Optibay.
Citera
2011-06-27, 15:09
  #5
Medlem
Skitonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erklan
Ja det går. Googla Optibay.
Tack!
Citera
2011-06-27, 20:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av (I)rationell
Vill byta HD i samma veva som Lion kommer, är det någonting som skulle kunna vara inkompatibelt eller är det bara ta snabbast möjliga? Har kollat in:

Intel® SSD 510 Series 120GB
Intel® SSD 320 Series 120GB
OCZ Vertex 3 120 Gb

Är 510 snabbare än 320 serien, varför är den då billigare? Nåt annat o tänka på?
Tips och hjälp uppskattas!

Jag kör med 510 serien 120 GB i min mbp 13".

Go for it! Hur bra som helst.
Citera
2011-06-27, 20:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Jag lånar tråden och slänger in en fråga; Jag tror inte att jag är den ända som aldrig använder DVD-läsaren på min MBP, kan man slänga ut den och stoppa in en SSD där istället? Då har man ju 750 GB för att lagra filer på och SSDn att installera OS X på osv?

OnT: Jag har bara hört bra saker om Vertex 3!

Om du vill installera OS X på SSDn rekommenderar jag dig att ha SSDn på hårddisk platsen och sen köra hårddisken/optibayen där dvdn sitter.
Citera
2011-06-27, 20:46
  #8
Medlem
Kör 320 serien på en macbook pro 17 2010 funkar bra
Citera
2011-06-27, 21:32
  #9
Medlem
SirKnasens avatar
Meckar Mac på jobbet och vi har börjat höra om problem med bl.a MBP Early 2011 där SSD diskar från andra tillverkare än Apple inte velat fungera.
Det har ryktats om att Apple ska införa hårdvaruspärrar för andra tillverkare, kan de tänkas vara implementerade i 2011 års modeller?
Jag har dock monterat billiga SSD diskar från Team Extreme i 2010or utan problem.
Hursom, har du en 2011 så googla nätet efter en bekräftelse att disken du tänkt köpa kommer att fungera i din mac.
Citera
2011-06-27, 22:23
  #10
Medlem
Snöjs avatar
Jag har en MBP 17" 2011 och har stoppat in en Intel 320 120GB - allt funkar super! Det smidigaste är nog att göra som jag gjorde för att installera skiten:
Byt ut hårddisken mot SSDn, installera sedan OS X på den med skivan (eftersom du har CD-läsaren kvar). Köp sedan denna (den är i aluminium, skruvar och verktyg följer med) och skruva fast din original hårddisk i den, och byt ut CD-läsaren. Done!

Det enda som inte fungerar med sättet jag beskrev är att SMS (Sudden Motion Sensor) inte fungerar. Så om ni tappar/skakar er MBP mycket när den arbetar och vill förhindra att den skadas så bör ni göra som ovan, fast på sista punkten skruvar ni loss SSDn och sätter den där CD-läsaren satt istället (med samma ram jag länkade) - så att original hårddisken hamnar på "rätt" plats igen.

Då TRIM i OS X hittills inte stödjer SSDs ifrån tredjepart kan ni aktivera det genom att köra detta program: http://www.groths.org/?page_id=322
Det kräver dock att ni har en MBP ifrån just 2011.
Citera
2011-06-27, 23:25
  #11
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMakaroni
Om du vill installera OS X på SSDn rekommenderar jag dig att ha SSDn på hårddisk platsen och sen köra hårddisken/optibayen där dvdn sitter.

Varför?

Sataportarna är precis lika snabba, och den ordinarie hårddiskplatsen har sudden motion sensor, som skyddar hårddisken mot skakningar, något som SSD's inte behöver.
Citera
2011-06-27, 23:49
  #12
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Varför?

Sataportarna är precis lika snabba, och den ordinarie hårddiskplatsen har sudden motion sensor, som skyddar hårddisken mot skakningar, något som SSD's inte behöver.
På MBP '11 är faktiskt HD-platsen SATA 3 (6Gb/sec) och CD-platsen SATA 2 (3Gb/sec). Så om man har en SSD som är snabbare än SATA 2 är det värt att sätta den i HD-platsen (om man nu inte absolut måste ha SMS som jag skrev tidigare).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback