Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-27, 00:11
Medlem
SuperSumos avatar
Tja! Jag har googlat runt efter något recept för koncentrerad röksmak. Hittar bara reklam för färdiga rökaromer, självklart inte en enda som säger hur det är framtaget.

Är det någon som har en idé eller kunskapen för att skapa en egen rökarom? I pulverform eller flytande som bara är att tillsätta i måltider utan att behöva röka hela rätten? Alltså hemmagjord rökkrydda, EJ färdig mystisk arom från butik.
Citera
2011-06-27, 06:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSumo
Tja! Jag har googlat runt efter något recept för koncentrerad röksmak. Hittar bara reklam för färdiga rökaromer, självklart inte en enda som säger hur det är framtaget.

Är det någon som har en idé eller kunskapen för att skapa en egen rökarom? I pulverform eller flytande som bara är att tillsätta i måltider utan att behöva röka hela rätten? Alltså hemmagjord rökkrydda, EJ färdig mystisk arom från butik.
Proceduren är så pass omständig att det inte lönar sig att göra själv. Den går helt enkelt ut på att blötlägga rökspån, filtrera, filtrera igen och låta en del av vätskan avdunsta för att koncentrera smaken. Den får dock inte kokas eftersom mycket av rökaromen riskerar att följa med ut med vattenmolekylerna.

Det är avsevärt lättare att låta en rökt svålbit följa med i grytan eller soppan om man vill komma åt själva smaken. Efter att grytan/soppan är färdig så plockar man helt enkelt bort svålen.

~Paul~
Citera
2011-06-27, 16:53
Medlem
På min flaska liquid smoke står det att de låter röken från hickoryträ bubbla genom ett vattenbad för att sedan reducera vätskan för att koncentrera smaken.

Som som en vattnet ifrån en vattenpipa eller bong.
Senast redigerad av Toody 2011-06-27 kl. 17:00.
Citera
2011-06-27, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Proceduren är så pass omständig att det inte lönar sig att göra själv. Den går helt enkelt ut på att blötlägga rökspån, filtrera, filtrera igen och låta en del av vätskan avdunsta för att koncentrera smaken. Den får dock inte kokas eftersom mycket av rökaromen riskerar att följa med ut med vattenmolekylerna.

Det är avsevärt lättare att låta en rökt svålbit följa med i grytan eller soppan om man vill komma åt själva smaken. Efter att grytan/soppan är färdig så plockar man helt enkelt bort svålen.

~Paul~

Jag har för mig att jag sett ett helt annat tillvägagånssätt i ett youtubeklipp av Alton Brown, där han - om jag inte missminner mig - indunstade rök någon form av spån.

Ska försöka hitta klippet.
Senast redigerad av E.Rommel 2011-06-27 kl. 17:44.
Citera
2011-06-27, 17:42
Medlem
dePauls avatar
Det finns fler än ett sätt. Det som jag skrev om är kanske det lättaste trots allt att lyckas med.

~Paul~
Citera
2011-06-27, 17:45
Bannlyst
Citat:
Det finns fler än ett sätt. Det som jag skrev om är kanske det lättaste trots allt att lyckas med.

~Paul~

Hittade klippet jag tänkte på, det är ungefär nio minuter in i avsnittet om Beef Jerky: http://www.youtube.com/watch?v=rIK4DVLHf7Y#t=9m6s
(Länken borde ta dig direkt till stället, annars är det 09:06)

Det verkar väl inte särskilt svårt?
Citera
2011-06-27, 21:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Hittade klippet jag tänkte på, det är ungefär nio minuter in i avsnittet om Beef Jerky: http://www.youtube.com/watch?v=rIK4DVLHf7Y#t=9m6s

Nejdå, det är en mycket bra metod. Men i fråga om svårighetsgrad, samt tillgängligt utrymme och material så är "min" metod trots allt enklare.

~Paul~
Citera
2011-06-27, 23:55
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel

Fy fan va smart =)

Nu har jag något att sysselsätta mig med på semestern!
Citera
2011-06-27, 23:58
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Nejdå, det är en mycket bra metod. Men i fråga om svårighetsgrad, samt tillgängligt utrymme och material så är "min" metod trots allt enklare.

~Paul~

Mycket enklare när det gäller mat. Nu är det snus jag ska smaksätta men jag ska lägga ditt tips på minnet med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in