2011-06-26, 20:05
Medlem
Olympiuss avatar
Hej på er

Går och funderar på att köpa en bostadsrätt och gjorde en kalkyl för att få en bra överblick.

Skulle vara praktist om man kunde få in hela (eller stora delar av) sin ekonomi i en kalkyl tyckte jag.

Här är länken till min kalkyl, det är en excelfil.
http://www.speedyshare.com/files/291...omikalkyl.xlsx

OBS! Viktigt!!
Ändra BARA fälten som har fet rubrik, annars försvinner formlerna och allt blir värdelöst.

Kan och kommer antagligen skydda dokumentet när det är klart, men nu känns det onödigt.

Vad har jag missat?
Vad kan göras bättre?

Färger kanske kommer, men det är strukturen som det handlar om nu.

Prova fylla i den och säg till om det är något ni saknar så ska jag försöka få med det också.

Lät bli att ha ett fält för bidrag för det verkar som att de som intresserar sig för ekonomi sällan går på det. Kan ordnas om det finns behov dock

Hoppas det var till hjälp för någon
Citera
2011-06-26, 22:08
Medlem
Har kikat på formlerna nu och det är ju lite enkelspåriga formler. Men här kommer några kommentarer.

Hur har du tänkt när du har satt skattetryck och räntesatserna? Det måste gå att göra mycket smidigare. Pröva att gör rullister så man slipper skriva i något utan enbart kan välja den ränte-/skattesats man har.

Där det är %-tal ska du naturligtvis göra så att det är %-tal. dels för att det blir överskådligare, dels för att det blir enklare formler.

Varför har du tagit med förmögenhet?

Skriv avgift för bostadsrätt istället för bostadskostnad för att göra det tydligt.

Varför har du inte tagit med ränteavdragsberäkningen? Den kan ju slå en hel del.

Delen med sant och falskt funkar inte riktigt om man säger nej dvs 0 eftersom att de sista 15% då bara går upp i rök. Även för sant/falskt bör du göra en rullista om du ens ska ha kvar den delen. Även delen med hur mycket av lånet som är bottenlån ska naturligtvis vara justerbar.

Din kalkyl baseras ju dessutom på en ögonblickskalkyl eller ett lån med bunden ränta. När jag köpte så tog jag fram ett dokument där jag kunde jämföra olika ekonomiskt utfall av att ha bunden respektive rörlig ränta under olika tidsintervall utifrån vad jag antog att den rörliga räntan skulle kunna ligga på vid olika tillfällen osv.
Citera
2011-06-26, 22:30
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Har kikat på formlerna nu och det är ju lite enkelspåriga formler. Men här kommer några kommentarer.

Hur har du tänkt när du har satt skattetryck och räntesatserna? Det måste gå att göra mycket smidigare. Pröva att gör rullister så man slipper skriva i något utan enbart kan välja den ränte-/skattesats man har.

Där det är %-tal ska du naturligtvis göra så att det är %-tal. dels för att det blir överskådligare, dels för att det blir enklare formler.

Varför har du tagit med förmögenhet?

Skriv avgift för bostadsrätt istället för bostadskostnad för att göra det tydligt.

Varför har du inte tagit med ränteavdragsberäkningen? Den kan ju slå en hel del.

Delen med sant och falskt funkar inte riktigt om man säger nej dvs 0 eftersom att de sista 15% då bara går upp i rök. Även för sant/falskt bör du göra en rullista om du ens ska ha kvar den delen. Även delen med hur mycket av lånet som är bottenlån ska naturligtvis vara justerbar.

Din kalkyl baseras ju dessutom på en ögonblickskalkyl eller ett lån med bunden ränta. När jag köpte så tog jag fram ett dokument där jag kunde jämföra olika ekonomiskt utfall av att ha bunden respektive rörlig ränta under olika tidsintervall utifrån vad jag antog att den rörliga räntan skulle kunna ligga på vid olika tillfällen osv.

Tänkte mest på funktionen. Visste inte ens att man kunde göra rullister i excel. Har inte använt det så mycket faktiskt. Ska kolla upp det!

Kunde anta att %-funktionen fanns, men fann det lättare för mig att räkna ut det än att hitta funktionen för det. Mer logiskt för mig. Resultatet blir detsamma, eller?

Jag gjorde kalkylen åt mig själv först, och jag ville se alla mina pengar på ett och samma ställe. Jag har en aktiedepå, ett sparkonto, ett valutakonto och ett konto jag har mitt kort bundet till. Sedan kanske man vill ha en funktion som berättar hur länge man har råd att tjäna för lite (eller ingenting). Tex en person som förlorar jobbet och har en bostad, lån etc. Då ser man enkelt hur länge man har råd att behålla bostaden om man tar från sin förmögenhet istället.

Det står bostadskostnad för att det ska gå att applicera på både hyresgäster och folk som har bostadsrätt. Kändes onödigt med två olika fält, men jag tror jag ändrar det.

Ränteavdrag finns inte med. Dels för att jag inte har direkt koll på vad det är. Har hört talas om det bara. Får läsa på och ordna det, tack för tipset!

Oj, ja det var inte bra. Tror det kan lösas genom att procenten på bottenlånet ändras från 85 till 100 om topplånerutan säger falskt. Justerbar procentsants på bottenlånet är helt klart önskvärt. Åter igen, kalkylen gjordes ursprungligen för mig själv och jag ska isf låna 85-100%.

Kan även ha en kollumn för bolån och ha vanliga lån för sig.

Det stämmer. Har dock räknat ganska högt i min kalkyl (7% botten, 10% topplån) för att ha en marginal. Vet inte hur jag skulle kunna göra det med rörlig ränta, och hur det skulle visas. Har du kvar det dokumentet?
Citera
2011-06-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Kunde anta att %-funktionen fanns, men fann det lättare för mig att räkna ut det än att hitta funktionen för det. Mer logiskt för mig. Resultatet blir detsamma, eller?

Oj, ja det var inte bra. Tror det kan lösas genom att procenten på bottenlånet ändras från 85 till 100 om topplånerutan säger falskt. Justerbar procentsants på bottenlånet är helt klart önskvärt. Åter igen, kalkylen gjordes ursprungligen för mig själv och jag ska isf låna 85-100%.

Vet inte hur jag skulle kunna göra det med rörlig ränta, och hur det skulle visas. Har du kvar det dokumentet?
Ja resultatet blir det samma men ju färre formler och parenteser desto mindre risk att det blir fel.

Du kanske ska göra så att man fyller i lägenhetens pris samt att man även fyller i hur mycket man lägger in som cash.

Nej jag har inte kvar det dokumentet men jag vill minnas att jag gjorde någon form av diagram som visar räntekostnad per månad och sedan beräknade diagrammets area.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in