• 2
  • 3
2025-08-27, 20:34
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Du är 24 år och reggade dig på flashback 2008???? Lite för ung att ha reggat dig 2008.

Räknar jag fel eller är jag trött??

Trådstarten är skriven 2011.
Citera
2025-08-28, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Trådstarten är skriven 2011.

oj, det missade jag, slarvigt av mig men antog ny tråd.
Citera
2025-08-28, 09:08
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargolius
okej jo jag kan gissa en av sakerna det stämmer men vi skiter i det. Jag kan gissa fler saker eftersom du benämnde diagnosen de gett dig men strunt samma. Många med fd aspergers/autism som går under radarn. Det är extra komplext när det finns en viss intelligens inblandad som ofta är högre än genomsnittet för befolkningen också. jag tycker det är bra att du sökt för det och försök att inte vara paranoid och följ med i spelet bara och använd din intelligens för att dra svaren du vill ha ur dem ändå. Det tror jag nog att du klarar. Att gå och fundera över och få för sig att folk ränner runt med olika agendor tröttar bara ut så försök att släppa det. ställ dig frågan "vad är det värsta som kan hända" eller "är det ett problem" så ska det nog gå bra ska du se.

De har snackat om en hel del diagnoser, en liten bukett var det någon som sa. Men det är ju muntligt. På pappret har jag asperger främst, någon utredningsdiagnos också. Antar att det kommer fler när de är klara? Men skit samma.

Du har helt rätt i att jag ältar saken lite för mycket, att försöka förstå. Det är en del av min personlighet. När jag intresserar mig för något så blir jag väldigt intensiv. Skulle behöva lägga energin på annat egentligen. Ska försöka göra det.

Du ska ha tack för svaren! Allt gott!
Citera
2025-08-28, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
De har snackat om en hel del diagnoser, en liten bukett var det någon som sa. Men det är ju muntligt. På pappret har jag asperger främst, någon utredningsdiagnos också. Antar att det kommer fler när de är klara? Men skit samma.

Du har helt rätt i att jag ältar saken lite för mycket, att försöka förstå. Det är en del av min personlighet. När jag intresserar mig för något så blir jag väldigt intensiv. Skulle behöva lägga energin på annat egentligen. Ska försöka göra det.

Du ska ha tack för svaren! Allt gott!

Ja men tack själv Fido, my man Hade jag fattat lite mer från början om du situation hade jag kanske varit mer försiktig med vissa råd. Men Jag önskar dig lycka till mannen och skit i de unga tjejerna nu och ta emot de som bostödet skickar. Alla har de något att bidraga med och du ska se på dem för vad de är. De är sär för att hjälpa dig. Inte göra jobbet åt dig men för att påminna dig och supporta angående målbilden ni upprättar. Ge det en chans nu och kör hårt. Jag tror på dig.
Citera
2025-08-28, 21:01
Du får utan diagnos, om du säger att du är ofunktionell i allt väsentligt.
Citera
2025-09-20, 11:19
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ja men tack själv Fido, my man Hade jag fattat lite mer från början om du situation hade jag kanske varit mer försiktig med vissa råd. Men Jag önskar dig lycka till mannen och skit i de unga tjejerna nu och ta emot de som bostödet skickar. Alla har de något att bidraga med och du ska se på dem för vad de är. De är sär för att hjälpa dig. Inte göra jobbet åt dig men för att påminna dig och supporta angående målbilden ni upprättar. Ge det en chans nu och kör hårt. Jag tror på dig.

Kan inte förstå vad för råd du hade avvaktat med? *ler*

Gick sådär.... Kan väl i princip ha dom boendes här verkade det som. Men det jag behöver hjälp med kan jag inte få hjälp med. Så jag tackade nej till det mesta, har några timmar i veckan som de kommer. Däremot har jag fått en jävla utredning på halsen. Senast de ringde så satt det någon socionom bredvid för att lyssna och analysera samtalet. Sen har jag inte hört något. Lite oklart vad det betyder?
Citera
2025-09-20, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Kan inte förstå vad för råd du hade avvaktat med? *ler*

Gick sådär.... Kan väl i princip ha dom boendes här verkade det som. Men det jag behöver hjälp med kan jag inte få hjälp med. Så jag tackade nej till det mesta, har några timmar i veckan som de kommer. Däremot har jag fått en jävla utredning på halsen. Senast de ringde så satt det någon socionom bredvid för att lyssna och analysera samtalet. Sen har jag inte hört något. Lite oklart vad det betyder?

Nej boendestöd har sina begränsningar för vad de kan kan hjälpa till med. Men det är väl bra med några timmar för dig till att börja med så får du se hur du tycker framåt.

Att soc kör med medlyssning är inte ovanligt med det är återigen inget som de får göra så länge inte du godkänt det. Det finns något som kallas för samtycke och så länge du inte inte gett det så är det locket på. Det vill säga, de bryter mot lagen om de gör det utan din tillåtelse. helst ska du ha det samtycket skriftligt men det kan i vissa fall duga muntligt så länge det är väl dokumenterat. Att de sedan vill ha någon tex socionom som i ditt fall kan det kan olika orsaker till som att de vill kvalitetssäkra hur de arbetar inom kommunen, eller att de utbildar ny personal eller för att analysera och utvärdera din situation. Men detta skall de redan klargjort för dig eller rättare sagt de har en skyldighet att göra det innan samtalet. Men var lite pragmatisk och fråga dem lite försynt vad de håller på med och att de vet att de är skyldiga enligt lag att fånga upp ditt samtycke och förklara varför de vill ha ett par extra öron i samtalet.
Citera
2025-09-20, 14:00
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Nej boendestöd har sina begränsningar för vad de kan kan hjälpa till med. Men det är väl bra med några timmar för dig till att börja med så får du se hur du tycker framåt.

Att soc kör med medlyssning är inte ovanligt med det är återigen inget som de får göra så länge inte du godkänt det. Det finns något som kallas för samtycke och så länge du inte inte gett det så är det locket på. Det vill säga, de bryter mot lagen om de gör det utan din tillåtelse. helst ska du ha det samtycket skriftligt men det kan i vissa fall duga muntligt så länge det är väl dokumenterat. Att de sedan vill ha någon tex socionom som i ditt fall kan det kan olika orsaker till som att de vill kvalitetssäkra hur de arbetar inom kommunen, eller att de utbildar ny personal eller för att analysera och utvärdera din situation. Men detta skall de redan klargjort för dig eller rättare sagt de har en skyldighet att göra det innan samtalet. Men var lite pragmatisk och fråga dem lite försynt vad de håller på med och att de vet att de är skyldiga enligt lag att fånga upp ditt samtycke och förklara varför de vill ha ett par extra öron i samtalet.

Det du skriver hade jag ingen aning om... Då kan jag meddela att det fanns en del brister i den där informations och samtyckeskampanjen. Hon berättade kort och gott att det kommer att sitta en socionom med och lyssna på samtalet. Sen hörde jag ett "hej". Jag sa "jaha". Men det står väl säkert ifyllt någonstans att jag samtyckt till det hela. Men skit samma. Tänker inte bråka om formalia. Men nästa gång ska jag åtminstone fråga om syftet. Den tanken slog mig inte. Tack för det!

Frågan är mer att jag vill veta vad de håller på med för att förstå vad som händer? Fick känslan av att hon satt med för att utvärdera mig som person. Kan det vara så? Gör soc sådant? Hur kan det påverka mig?

Opponera att jag har en del psykiska utmaningar som inte har med att göra att jag skulle må dåligt eller har någon psykos.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in