2011-06-25, 16:45
Medlem
Hej! Jag har en summa på cirka 50 000kr undansparade som jag skulle vilja få att växa under en tidsperiod på två år.
Vad rekommenderar ni? Helst inte något allt för riskfyllt
Citera
2011-06-25, 16:49
Bannlyst
Köp en skog och sen bygger du något kul där som du hyr ut.
Citera
2011-06-25, 16:54
Medlem
Brinkas avatar
Satsa på något du är duktig på och har kunskap om, bilar, båtar, mc, fastigheter osv. Köp billigt sälj dyrt... om inte så kan du prata med banken angående olika fonder eller aktier
Citera
2011-06-25, 17:15
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baioslaio
Hej! Jag har en summa på cirka 50 000kr undansparade som jag skulle vilja få att växa under en tidsperiod på två år.
Vad rekommenderar ni? Helst inte något allt för riskfyllt

Väldigt låg risk - akelius spar erbjuder 5%

https://www.sparonline.akelius.se/ka...FUG9zAod8jzdNA
Citera
2011-06-25, 18:57
Medlem
Köp silver.
Citera
2011-06-25, 21:02
Medlem
Jag har börjat fundera lite på aktier men är helt ovetande inom det ämnet. Några tips på hur man kommer igång och vad som är hett?
Är det lönt att sätta 50 000kr på aktier?
Citera
2011-06-25, 23:24
Medlem
Föresten så har jag en fråga till Om ett och ett halvt år så ska alla mina pengar vara Japanska yen, bör jag vänta med det eller växla så snabbt som möjligt?
Citera
2011-06-26, 09:18
Medlem
Shadowruns avatar
Jag skulle vänta med att växla tills början på nästa år. Enligt mina analyser av stjärnhimlen är kronan undervärderad :-p
Citera
2011-06-26, 09:31
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baioslaio
Jag har börjat fundera lite på aktier men är helt ovetande inom det ämnet. Några tips på hur man kommer igång och vad som är hett?
Är det lönt att sätta 50 000kr på aktier?

Nej inte som nybörjare... Aktierna är på topp nu, att hitta rätt aktie vid nuläget kräver kunskap. Svårt veta vilka som är de rätta, jag precis fört över mycket aktier i räntefonder istället. Går in köper igen när priserna har gått ner.
Citera
2011-06-26, 12:25
Medlem
då du inte vill förknippas med risk osv är väl fonder och aktier inte att föredra.
Visst finns det fonder med låg risk men då har du ingen avkastning heller.
Kör på ett fasträntekonto där du binder dina pengar i 1-2 år till en fast avkastning.
Citera
2011-06-26, 13:27
Medlem
2 år är en kort sparhorisont när det gäller aktier, eftersom en nedgång - som ingen kan förutse - inte hinner kompenseras på så kort tid. Tänk bara på all time high-nivåerna sommaren 2007; aktiemarknaden har ännu inte nått tillbaka till de nivåerna. Om du måste ha tillbaka pengarna utan förlust inom 2 år finns nog inget alternativ till högräntekonto. De flesta har insättningsgaranti, men kontrollera att kontot verkligen har det. En tidigare kommentator tipsade om Akelius, men mig veterligen har de ingen insättningsgaranti (eller har inte haft det tidigare åtminstone) så välj något annat. Sök på nätet på sparräntor och du får en drös alternativ.

Om du vill sätta ihop fonder, dvs spara med högre risk än räntekonto kan du få förslag på fondportfölj här:

https://www.nordnet.se/mux/web/fonde...ngsguiden.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in