Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2011-08-22, 22:03
Medlem
VikingFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spartak
Tex, finns Gud?, vilken lottorad vinner v46?, när kommer jag dö osv?

Så vad är ni mest nyfikna på?

Jeg vil vite svaret angående tidens ontologi, dvs Presentisme, Possibilisme eller Eternalisme (eller noe helt annet). Iflg Relativitetsteorien så må ontologien være Eternalisme (4D), men det hadde vært fint å fått det bekreftet en gang for alle.

Resten klarer jeg å finne ut på egen hånd.
Citera
2011-08-22, 23:38
Medlem
Celebritys avatar
Att få kunskap om hur jag får tillgång till största möjliga summa pengar eller svar på universums alla frågor tror jag är högst överskattat. Att vara rik säkerställer inte lycka och att veta hur universum kom till behöver jag inte nödvändigtvis få ut något av. Vad gör jag sen när jag vet att gud finns/inte finns? Försöker övertyga alla om det?

Vill jag ens leva efter att ha fått reda på "allt"? Livet kanske känns en aning förutsägbart och deprimerande då? Varför veta vad som händer efter döden när vi alla ändå kommer hamna där till slut? Eller vill jag kanske veta hur jag undviker döden.. Men hur kan jag veta om det verkligen är det jag VILL?

Jag tror inte att vi själva vet vad vi vill veta, ungefär som att vi egentligen inte har en aning om vad som gör oss som lyckligast i livet. Så det är nog det jag skulle fråga; vad är det jag vill veta? (Och då menar jag att denna "svars-givare" skulle veta vilken fråga och vilket svar jag själv skulle anse få ut mest av). Och som följdfråga skulle jag såklart vilja fråga den frågan Men eftersom man bara får veta EN sak skulle jag då hamna i ett dilemma.

Jag skulle iofs kunna säga "Ge mig kunskap om det jag vill veta". Det kanske skulle funka. Eller något i stil med "Hur säkerställer jag största möjliga lycka i mitt liv?". Sen är frågan om jag skulle kunna hålla mig till den "lycko-mallen" jag fått, för om jag gör precis som jag blir tillsagd skulle jag alltid tänka "Tänk om jag hade gjort istället".

Mitt svar är helt enkelt; jag vet inte vad jag skulle vilja veta. Antagligen skulle jag väljaatt få en liten "hint" i rätt riktning för största möjliga lycka. Sen får livet leva sig självt Ignorance is bliss.
Citera
2011-08-23, 02:50
Medlem
LifeHouses avatar
Jag skulle vilja veta om det finns liv någonstans i vår vackra universum och om vi kan etablera kontakt med de!
Citera
2011-08-23, 13:52
Medlem
Zigzagzoes avatar
Vet inte vad jag är MEST nyfiken på, men tex skulle va ganska iINTRESSANTo veta tex ifall det fanns en gud. Intressant också att veta ifall det finns utomjordingar o om dom har varit häromkring och tex om man "lever vidare" efter man dött. Men kanske om man ska tänka vad som är viktigt så vill jag väl veta tex hur man ska lösa vissa problem som man stöter på
Jag skulle absolut inte vilja veta allt!
Citera
2011-08-23, 14:01
Medlem
Panzerbat.s avatar
Just nu, "Var fan är mina bilnycklar?!".
Annars blir det nog lottoraden. Ignorance is bliss.
Citera
2011-08-25, 01:14
Medlem
ztrykjerns avatar
Jag skulle vilja veta varför människan är medveten om sitt egna medvetande
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto