Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-08-02, 20:09
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar
Räkna ut ditt basala energibehov. Lägg dig på 300-400 kcal under ditt basala energibehov. Träna åtminstone 3 dagar i veckan. Har du inte tillgång till gym, välj löpning/cykel/simning. Ät MINST 1 gram protein per kilo kroppsvikt varje dag (ju mer desto bättre, tänk på att inte överskrida gränsen för energiintaget).


Sikta på att käka regelbundet, 3-6 gånger per dag, beroende på vad du tycker fungerar bäst för dig. Ge upp all jävla skitmat, det förstör bara för dig.

Vad du äter spelar mindre roll, så länge du ser till att få i dig ordentligt med protein och inte äter för mycket energi. Undvik dock som sagt skitmat, den ger i regel väldigt mycket energi, men ger ingen mättnad öht.

Hade jag varit i din situation hade jag nog satsat mycket på havregrynsgröt, tonfisk- och kycklingsallader, kvarg, keso, ägg, potatis och grönsaker.

För att underlätta att beräkna energiintaget i början, när man inte är så insatt, kan en köksvåg vara riktigt bra att ha. Efterhand kommer du dock att lära dig rätt bra att uppskatta energiinnehållet i maten. Räkna med att tappa 2-3 kilo per månad, fortsätt tills du uppnått önskad vikt.


Att gå ner i vikt är inte avancerat. Det som krävs är kunskap och självdisciplin, och givetvis motivation. Jag vet av egna erfarenheter att ovanstående koncept fungerar, då jag har applicerat det på flera bekanta, med goda resultat.


EDIT:

Förtydligande av träningen. Förslag på träningsupplägg:

Måndag: Löpning. Jag vet inte vad du har för kondition, men ge dig ut minst 30 minuter i alla fall. Orkar du inte springa hela vägen, så får du gå, tills du orkar springa igen.
Tisdag: Ta en promenad i raskt tempo, 30-60 minuter. Detta är utöver träningen.
Onsdag: Cykla 1h. Kör så mycket du orkar. Glöm inte att det är ett träningspass, ingen sightseeingrunda.
Torsdag: Se tisdag.
Fredag: Simma 30-45 minuter. När du kommer upp ur vattnet ska du vara riktiga jävla trött, är du inte det måste du simma fortare.
Helg: Vila. Eventullt nån liten promenad. Fortsätt ligga på kaloriunderskott, MYCKET viktigt. Bara för att du har varit "duktig" och tränat hela veckan innebär inte det att du kan belöna dig själv med 4 pizzor, för då har du inte uppnått mycket.

Nu har du kunskapen. Resten är upp till dig. Det finns inga genvägar, bara hårt slit. Men det är värt det, tro mig.

Bara som hjälpande följdfråga, och till de som man ska hjälp ai framtiden,

Om man äter mindre mat, så stälelr sig ju kroppen gärna in på sparlåga,
och då är det lätt att abstinens eller depression blir ett hinder, om man har otur.
Hur undvika detta?
Citera
2011-08-03, 00:38
  #26
Medlem
chaquettes avatar
NÅGRA TIPS:

* Har du dålig ekonomi så köp havregryn och gör havregrynsgröt. Billigt och nyttigt, kostar max 3 kr/ portion.

* Du måste äta bättre. Ät mycket FRUKT och GRÖNT då det är nyttigt inte bara för vikten utan också kroppen. Tycker du att det är tråkigt att äta samma frukt igen och igen så kan jag tipsa om: granatäpple, guava, kiwi, passionsfruk, ananas. Kiwi och passionsfrukt brukar vara ganska billiga ockå. =)

* Ät regelbundna tider. Då ställer kroppen in sig på att förbränna mat.

* Spring en stund på morgonen. Då startar förbränningen. Ju längre du springer, desto bättre. Orkar du inte springa så kan du promenera istället.

* Promenera raskt varje dag. Minst 30 minuter men gärna en timme. Har du inget jobb så hinner du ju det galant Kom ihåg att vardagsmotion är minst lika viktigt som att träna på gym 2 gånger i veckan.

* Cykling är bra. Inte fincykling utan rejäl cykling. Att cykla förbränner mer än att promenera om man cyklar lika länge, inte lika långt.

* Rör på benen eller gör knäböj då du ser på TV. Spring på stället då du borstar tänderna.

* Rör lite extra på dig om du vet att du ska äta något onyttigt. Rör på dig, spring, hoppa hopprep minst 20 minuter före, då startar kroppen.

* Har läst att ett grönt äpple före måltid minskar vikten. Jag har också läst att grönt te ökar förbränningen.

Kom ihåg att alla har inte så lätt att gå ner i vikt. Det viktiga är inte hur man ser ut, utan att man mår bra :-) Men lycka till du!!
Citera
2011-08-03, 00:57
  #27
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaquette
NÅGRA TIPS:

* Har du dålig ekonomi så köp havregryn och gör havregrynsgröt. Billigt och nyttigt, kostar max 3 kr/ portion.

* Du måste äta bättre. Ät mycket FRUKT och GRÖNT då det är nyttigt inte bara för vikten utan också kroppen. Tycker du att det är tråkigt att äta samma frukt igen och igen så kan jag tipsa om: granatäpple, guava, kiwi, passionsfruk, ananas. Kiwi och passionsfrukt brukar vara ganska billiga ockå. =)

* Ät regelbundna tider. Då ställer kroppen in sig på att förbränna mat.

* Spring en stund på morgonen. Då startar förbränningen. Ju längre du springer, desto bättre. Orkar du inte springa så kan du promenera istället.

* Promenera raskt varje dag. Minst 30 minuter men gärna en timme. Har du inget jobb så hinner du ju det galant Kom ihåg att vardagsmotion är minst lika viktigt som att träna på gym 2 gånger i veckan.

* Cykling är bra. Inte fincykling utan rejäl cykling. Att cykla förbränner mer än att promenera om man cyklar lika länge, inte lika långt.

* Rör på benen eller gör knäböj då du ser på TV. Spring på stället då du borstar tänderna.

* Rör lite extra på dig om du vet att du ska äta något onyttigt. Rör på dig, spring, hoppa hopprep minst 20 minuter före, då startar kroppen.

* Har läst att ett grönt äpple före måltid minskar vikten. Jag har också läst att grönt te ökar förbränningen.

Kom ihåg att alla har inte så lätt att gå ner i vikt. Det viktiga är inte hur man ser ut, utan att man mår bra :-) Men lycka till du!!


Bra koll där...
Citera
2011-08-03, 11:17
  #28
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Bara som hjälpande följdfråga, och till de som man ska hjälp ai framtiden,

Om man äter mindre mat, så stälelr sig ju kroppen gärna in på sparlåga,
och då är det lätt att abstinens eller depression blir ett hinder, om man har otur.
Hur undvika detta?

Kroppen ställer inte in sig på nån "sparlåga" för att du äter 300-500 mindre kcal än vad du behöver per dygn. Möjligtvis att man kan bli en aningen grinig eller få lite hungerskänslor när man ska sova. Det är bara att dricka lite vatten och bita ihop om man nu tycker att det skulle vara jobbigt.
Citera
2011-08-03, 11:20
  #29
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaquette
NÅGRA TIPS:

* Har du dålig ekonomi så köp havregryn och gör havregrynsgröt. Billigt och nyttigt, kostar max 3 kr/ portion.

* Du måste äta bättre. Ät mycket FRUKT och GRÖNT då det är nyttigt inte bara för vikten utan också kroppen. Tycker du att det är tråkigt att äta samma frukt igen och igen så kan jag tipsa om: granatäpple, guava, kiwi, passionsfruk, ananas. Kiwi och passionsfrukt brukar vara ganska billiga ockå. =)

* Ät regelbundna tider. Då ställer kroppen in sig på att förbränna mat.

* Spring en stund på morgonen. Då startar förbränningen. Ju längre du springer, desto bättre. Orkar du inte springa så kan du promenera istället.

* Promenera raskt varje dag. Minst 30 minuter men gärna en timme. Har du inget jobb så hinner du ju det galant Kom ihåg att vardagsmotion är minst lika viktigt som att träna på gym 2 gånger i veckan.

* Cykling är bra. Inte fincykling utan rejäl cykling. Att cykla förbränner mer än att promenera om man cyklar lika länge, inte lika långt.

* Rör på benen eller gör knäböj då du ser på TV. Spring på stället då du borstar tänderna.

* Rör lite extra på dig om du vet att du ska äta något onyttigt. Rör på dig, spring, hoppa hopprep minst 20 minuter före, då startar kroppen.

* Har läst att ett grönt äpple före måltid minskar vikten. Jag har också läst att grönt te ökar förbränningen.

Kom ihåg att alla har inte så lätt att gå ner i vikt. Det viktiga är inte hur man ser ut, utan att man mår bra :-) Men lycka till du!!

Maila aftonbladet med dessa fantastiska tips, slår vad om att det kommer med i nästa bantningsartikel.
Citera
2011-08-03, 12:14
  #30
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaquette
NÅGRA (lustiga) TIPS

"Kiwi och passionsfrukt brukar vara ganska billiga ockå. =)"
Passionsfrukt? Frukten som oftast kostar 10kr för typ två stycken? Ett tips om man ska vara ekonomisk och spara pengar är väl att inte köpa frukter som är fraktade från andra sidan jorden...

Ställer kroppen in sig på att förbränna om man äter på fasta tider?? Betyder det att den ställer in sig på att bygga om man äter på oregelbundna tider?

"Spring på stället när du borstar tänderna"?
Är du på riktigt?

"* Har läst att ett grönt äpple före måltid minskar vikten. Jag har också läst att grönt te ökar förbränningen. "
Jasså? Minskar vikten om man äter några kcal extra i form av ett gröt äpple? Gäller det även granatäpple och röda äpplen? Går man upp om man äter päron?

Det VIKTIGASTE är hur man ser ut. Lär dig hur världen funkar...

Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Bra koll där...
Kan inte annat än hålla med Pankreatit och CuliusJeasar...
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar
Maila aftonbladet med dessa fantastiska tips, slår vad om att det kommer med i nästa bantningsartikel.

Det kommer bli nästa grej! Att springa samtidigt som man borstar tänderna! Om man sen parkerar längre bort på parkeringen kan man förlora upp till 6 kilo på en månad!!!
__________________
Senast redigerad av wh0re 2011-08-03 kl. 12:23.
Citera
2011-08-03, 12:58
  #31
Medlem
Pankreatits avatar
Vardagsträning är fantastisk! Finns hur mycket som helst att göra. Alltid gå runt med en ryggsäck full med bly, ha tjocka blöta kläder, funny walk, gå med simfenor gör underverk för tibialis, ha en 5kg slägga som smörkniv, ja listan kan göras lång.
Citera
2011-08-03, 17:19
  #32
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaquette
text

Tyvärr, så var nästan allt fel eller orelevant.
Citera
2018-09-25, 16:27
  #33
Medlem
enlightenmentbeds avatar
edit: ...
__________________
Senast redigerad av enlightenmentbed 2018-09-25 kl. 16:40.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback