Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-24, 21:06
  #1
Medlem
Flashfacks avatar
Har nyligen köpt en "ugnliknande" sak som jag gör bröd med. Man kan likna den vid en elektronisk vedugn. Saken är den att denna apparat är från utlandet och den drar otroligt mycket ström, mer än nödvänsigt.

Har den liggandes i garaget där jag även använder den. För ett tag sedan så brändes mitt eluttag på grund av den starka strömmen. Jag har bytt ut både kablar och uttag och förstärkt dessa. Kabeln som används idag är mycket tjockare än tidigare och det har resulterat i att denna ugn är mycket varmare än tidigare. Den blir såpass varm att brödet bränns relativt snabbt utan att man hinner reagera. Eftersom att varken värmen eller effekten på ugnen är justerbar så vill jag på mågot sätt fixa det själv. Frågan är dock vilken komponent jag ska använda till detta och varifrån jag får en sådan.

Ugnen drar ca 2000watt(inga siffror, utan min uppskattning).

Ber om ursäkt för stavfel, skriver från min ipad.
Citera
2011-06-24, 21:12
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Är det så att den ska drivas med 127 volt?

I så fall tar du ut 4 gånger mer effekt enligt P = U * U / R (effekten är spänningen i kvadrat genom resistansen)

Koppla något i serie, eller skaffa kraftig dimmer...
Citera
2011-06-24, 21:28
  #3
Medlem
Flashfacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är det så att den ska drivas med 127 volt?

I så fall tar du ut 4 gånger mer effekt enligt P = U * U / R (effekten är spänningen i kvadrat genom resistansen)

Koppla något i serie, eller skaffa kraftig dimmer...
Jag har faktiskt ingen aning om hur många volt den ska drivas med och det står varken siffror på ugnen eller någon manual eftersom att ingen manual medföljde.

Dimmer är väl till lampor, kan man använda en dimmer för att minska elen i ett uttag?

Jag hade tänkt mig något i likhet med laddare till diverse el-prylar, dessa minskar ju spänningen. Fast nu behöver jag något liknande för att minska spänningen för ett vägguttag som jag sedan kopplar till ugnen som har ett vanligt uttag.
Citera
2011-06-25, 09:50
  #4
Avstängd
allemands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfack
Jag har faktiskt ingen aning om hur många volt den ska drivas med och det står varken siffror på ugnen eller någon manual eftersom att ingen manual medföljde.

Dimmer är väl till lampor, kan man använda en dimmer för att minska elen i ett uttag?

Jag hade tänkt mig något i likhet med laddare till diverse el-prylar, dessa minskar ju spänningen. Fast nu behöver jag något liknande för att minska spänningen för ett vägguttag som jag sedan kopplar till ugnen som har ett vanligt uttag.

Vilket utland kommer den ifrån?
Citera
2011-06-25, 10:37
  #5
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfack
För ett tag sedan så brändes mitt eluttag på grund av den starka strömmen. Jag har bytt ut både kablar och uttag och förstärkt dessa. Kabeln som används idag är mycket tjockare än tidigare och det har resulterat i att denna ugn är mycket varmare än tidigare.

Ugnen drar ca 2000watt(inga siffror, utan min uppskattning).

Om uttaget brändes innan säkringen gick har du rejäla problem med elsystemet i ditt hus, och det är väl prio ett att fixa först.

Finns lite olika lösningar. Som någon tidigare påpekade kan det vara så att den är gjord för någonstans runt 100-120 volt istället för 230. Det skulle förklara en hel del. Då kan man använda en fet och fin transformator anpassad för strömuttaget (uttag = hur mycket den drar, inte eluttaget). Det borde även finnas modernare switchade omvandlare, tänk lite de som man kan ha i bilen. Eftersom det bara är en sketen ugn så behöver nog inte spänningen vara så fin, så ful-lösningar bör funka.

Tråden passar nog bättre i Livsstil->Bostad, hem och trädgård.
Citera
2011-06-25, 10:41
  #6
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfack
Dimmer är väl till lampor, kan man använda en dimmer för att minska elen i ett uttag?

Du borde kunna använda en lampdimmer till detta, MEN du lär inte hitta en lampdimmer till överkomligt pris som fixar de höga strömmar som en ugn drar. Kanske från någon teater-surplus som har 2000W-dimmrar.

De du hittar i normalsortimentet ligger väl på max 4-500W.
Citera
2011-06-25, 10:43
  #7
Moderator
Tystnads avatar
Att Uttaget brann upp har mera med att göra med att det var glapp-dålig kontakt i stickproppen-eluttaget än att strömmen "var för stark" .
Att koppla in utländska elapparater som helt saknar märksskylt för spänning och ström är helt förkastligt ,tycker du skall skrota den då den troligen är en säkerhetsrisk dels för ev elchock dels för brand.

2000W för en ugn är helt normalt om det är enfas .

Och nej det går inte att reglera en ugn med en simpel lamp-dimmer den är inte avsedd för detta utan kommer ovilkorligen gå sönder.
Citera
2011-06-25, 11:30
  #8
Medlem
Flashfacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
Vilket utland kommer den ifrån?

Köpte den i turkiet.

Citat:
Ursprungligen postat av elira
Om uttaget brändes innan säkringen gick har du rejäla problem med elsystemet i ditt hus, och det är väl prio ett att fixa först.

Finns lite olika lösningar. Som någon tidigare påpekade kan det vara så att den är gjord för någonstans runt 100-120 volt istället för 230. Det skulle förklara en hel del. Då kan man använda en fet och fin transformator anpassad för strömuttaget (uttag = hur mycket den drar, inte eluttaget). Det borde även finnas modernare switchade omvandlare, tänk lite de som man kan ha i bilen. Eftersom det bara är en sketen ugn så behöver nog inte spänningen vara så fin, så ful-lösningar bör funka.

Tråden passar nog bättre i Livsstil->Bostad, hem och trädgård.

Tänkte pröva en transformator, men vart hittar jag en sådan som jag kan använda för ett sådant här ärende?

Alltså att den ska kopplas till ett el-uttag och sedan vara möjlig att koppla ett helt vanligt uttag till också. Många använder väl liknande komponenter till prylar de köpt från usa så det borde finnas ett utbud trots allt. Jag har dock letat efter det som ett tok på nätet utan vidare resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av elira
Du borde kunna använda en lampdimmer till detta, MEN du lär inte hitta en lampdimmer till överkomligt pris som fixar de höga strömmar som en ugn drar. Kanske från någon teater-surplus som har 2000W-dimmrar.

De du hittar i normalsortimentet ligger väl på max 4-500W.

Dimmer är inget alternativ längre. Både dyrt och icke-fuktionellt då dimmer inte är avsedda för detta ändamål.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Att Uttaget brann upp har mera med att göra med att det var glapp-dålig kontakt i stickproppen-eluttaget än att strömmen "var för stark" .
Att koppla in utländska elapparater som helt saknar märksskylt för spänning och ström är helt förkastligt ,tycker du skall skrota den då den troligen är en säkerhetsrisk dels för ev elchock dels för brand.

2000W för en ugn är helt normalt om det är enfas .

Och nej det går inte att reglera en ugn med en simpel lamp-dimmer den är inte avsedd för detta utan kommer ovilkorligen gå sönder.
jag har som sagt fixat el-uttagat, så det funkar fint just nu.
Citera
2011-06-25, 11:52
  #9
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Och nej det går inte att reglera en ugn med en simpel lamp-dimmer den är inte avsedd för detta utan kommer ovilkorligen gå sönder.

Självklart kan du göra det. Både en glödlampa och denna ugn är en helt vanlig resistiv last, helt optimal för en vanlig lampdimmer. För en TRIAC kommer båda lasterna se identiska ut. Det finns såklart jättemycket du inte kan koppla in i en dimmer, men det har knappast med detta fallet att göra.


Citat:
Ursprungligen postat av Flashfack
Köpte den i turkiet.

Tänkte pröva en transformator, men vart hittar jag en sådan som jag kan använda för ett sådant här ärende?

Om den är avsedd för den turkiska marknaden så är inte spänningen eller frekvensen problemet. Turkiet använder 220V/50Hz, och skall fungera utan problem med vårt 230V. En transformator kommer visserligen att sänka effekten, men om ugnen drar runt 2000W så är det redan normalt, och om brödet bränns.. ja.. det är väl hela syftet med en ugn, just att elda bröd. Om du vill ha reglerbar temperatur har du väl redan en riktig ugn i köket?
Citera
2011-06-25, 16:22
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Självklart kan du göra det. Både en glödlampa och denna ugn är en helt vanlig resistiv last, helt optimal för en vanlig lampdimmer. För en TRIAC kommer båda lasterna se identiska ut. Det finns såklart jättemycket du inte kan koppla in i en dimmer, men det har knappast med detta fallet att göra.

Jag syftade mera på att en belysningsdimmer är som max avsedd för 300W .
Skall man styra en ugn med < 2000W lär man behöva rejälare grejor för det lär alstras en hel del värme runt triac´en .

Finns naturligtvis att köpa men lär inte vara billiga
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback