• 5
  • 6
2011-07-31, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngboys
En polare berättade för mig att i hans hemstad för 1 år sedan ungefär så hade en tjej tagit livet av sig genom att hänga sig själv i en ståltråd eller vad det nu var. Några tonåringar hade hittat kroppen. Det sjuka eller ja det var att huvudet var avlägsnat från kroppen när hon hade hoppat från någon väg ner på en cykelbanan.

Låter som bullshit.

Visst är det lätt att föreställa sig att huvet åker all världens väg om man cyklar in i en ståltråd..
Men för att detta ska hända måste du ha en väldigt tunn ståltråd som kan skära genom fläsk och ben, och som dessutom har en brottsstyrka på flera hundra kilo (ja du "väger" så mycket på grund av rörelseenergin) och dessutom ska den som spänner upp linan (busungar eller en deprimerad självmordskandidat) ha sinnesnärvaro nog att kunna knyta tråden så att infästningspunkterna och knuten håller för sagda flera hundra kilo.

Du inser väl själv hur orimligt detta är.

Vad som istället händer är att trådens flex, infästningarna och ditt fläsk kommer att ta upp en stor del av rörelseenergin, så att tråden inte har någon chans att orka skära igenom dig. Däremot kommer den antagligen ge fula skrapsår där den träffar din kropp. I fallet med cyklisten kommer han nog få mest ont av att trilla in i vägbanan. Därmed inte sagt att det är ofarligt med uppspända linor, trillar man i hög hastighet på cykel kan man alltid riskera falla så olyckligt att livet går ur en.
Citera
2011-07-31, 10:16
Medlem
May Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Hade en fobi för det här när jag var yngre och cyklade hem på landsvägen när det var mörkt.

Vågade alldrig cykla för snabbt i nedförsbackarna för jag hade sett på Morden i Midsomer att man kunde spänna upp ståltråd mellan träden och kapa huvud på så vis

Är vajern precis i höjd med halsen och rejält spänd kan man nog bli rejält skadad om man kommer i 30km/h

Helt OT men är det NÅGON som vet vilket avsnitt av morden i midsomer det är som han på mopeden blir halshuggen av tråden? Jag har letat som en galning i flera år men hittar det ej.
Citera
2018-10-09, 21:50
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Ikväll har polisen jagat två "män" som sågs på bar gärning när de spände upp en ståltråd över en cykelbana i Karlstad.

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-0...a-upp-staltrad
Citera
2018-10-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ikväll har polisen jagat två "män" som sågs på bar gärning när de spände upp en ståltråd över en cykelbana i Karlstad.

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-0...a-upp-staltrad

På tv4 sa de nyss att åldern på flera mgm verkar vara mellan 18 och 25.

edit: Detta med uppspända ståltrådar gäller alltså både Kalmar och Karlstad? I sådana fall vet jag inte vilken stad detta med åldrarna skulle ha gällt.
Senast redigerad av vgh 2018-10-10 kl. 23:16.
Citera
2018-10-10, 22:39
Medlem
ReiseReises avatar
Låter lite som trenden som började is slutet av 2000-talet, att folk gick runt på nattklubbar med rakblad mellan fingrarna på det täta dansgolvet. Ibland tog det ett tag innan man uppfattade att man hade blivit skuren och då var det väldigt djupt.

Folk blir mer och mer hänsynslösa mot sina medmänniskor ju längre tiden går, och vi som annars hade ett sådant harmonisk gemenskap.
Citera
2018-10-11, 17:45
Medlem
År 2000 stannade en upprörd gubbe mig och kompisarna i Umeå och frågade oss om det var vi som hade spänt upp en fiskelina mellan träden nån dag tidigare. detta var en avskild skogsstig där kanske 5-10 pers om dagen rör sig.

En ståltråd två unga män som svarar med svordomar och fortsätter när dem blir tillsagda, tänker att det är ännu en krigsförklaring mot sverige och svenskarna.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in