Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-23, 19:50
  #1
Medlem
ludde1234s avatar
Är det möjligt att koppla in min stationära dator till min bärbara så att jag kan använda den bärbaras skärm?
Citera
2011-06-23, 19:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1234
Är det möjligt att koppla in min stationära dator till min bärbara så att jag kan använda den bärbaras skärm?
Nej, tyvärr...
Citera
2011-06-23, 20:11
  #3
Medlem
xitunos avatar
Rent teoretiskt går det, genom att ha en konverter med två ingångar, som konverterar signalen till lcd-skärmen. Problemet är att en sådan konverter kostar betydligt mer än en bra skärm.

Vad du däremot kan göra är att använda ett fjärstyrningsprogram. Då kan du få upp din stationära dators bild på den bärbara. Uppdateringen är dock inte lika snabb som om du satt direkt vid den stationära.
Citera
2011-06-23, 21:22
  #4
Medlem
Villepilots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Rent teoretiskt går det, genom att ha en konverter med två ingångar, som konverterar signalen till lcd-skärmen. Problemet är att en sådan konverter kostar betydligt mer än en bra skärm.

Vad du däremot kan göra är att använda ett fjärstyrningsprogram. Då kan du få upp din stationära dators bild på den bärbara. Uppdateringen är dock inte lika snabb som om du satt direkt vid den stationära.

Man behöver inte alls någon dyr converter. Du måste bara veta vilka kablar som du ska löda ihop. Jag vet inte hur många kablar det finns i en latopskärm (orkar inte leta) men en vga kabel har 15 st.
Citera
2011-06-24, 01:54
  #5
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villepilot
Man behöver inte alls någon dyr converter. Du måste bara veta vilka kablar som du ska löda ihop. Jag vet inte hur många kablar det finns i en latopskärm (orkar inte leta) men en vga kabel har 15 st.

Så du menar att den analoga vga-signalen går att koppla ihop med det digitala LVDS-interfacet som lcd-panelen har? Källa på det tack!
Citera
2011-06-24, 02:10
  #6
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villepilot
Du måste bara veta vilka kablar som du ska löda ihop. Jag vet inte hur många kablar det finns i en latopskärm
Men snälla rara...

Jag vill inte vara den som är den, men har du överhuvudtaget en susning om vad du svamlar om?
Citera
2011-06-24, 03:12
  #7
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Jag vill inte vara den som är den, men har du överhuvudtaget en susning om vad du svamlar om?

Jag funderade först på att fråga om h*n svävar i det blå, sen såg jag vilket alias personen valt och insåg att det kanske inte bara var bildligt utan även bokstavligt...
Citera
2011-06-24, 11:54
  #8
Medlem
Villepilots avatar
Fine man kanske måste ha en converter. Man kan inte veta allt.
Citera
2011-06-24, 11:57
  #9
Medlem
hannes156s avatar
Laptops går endast ut
Citera
2011-06-24, 12:45
  #10
Medlem
asablas avatar
Kul idé, men som tidigare personer redan har nämnt så är det mer jobb än vad som kan tyckas.

För att citera från ett annat forum kring detta:
Källa: http://www.howtofixcomputers.com/bb/ftopic218911.html
Som du nu kanske märker så är det både billigare och lättare att gå och köpa dig en skärm istället
Citera
2011-06-25, 01:06
  #11
Medlem
Antar att en denna borde funka ganska okej?
USB Video Capture Adapter
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=454214

Orkar inte läsa på om just den, men finns ju usb-grafikkort med videoin och att koppla den till datorn istället för tvn borde funka. Dock används ju inte bara skärmen utan datorn måste vara på osv. Så om det är så att din bärbara är trasig och du bara vill använda skärmen funkar inte detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback