Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-01, 20:08
  #1
Medlem
skinner5000s avatar
Jag har en Macbook av första generationen som fungerar bra förutom att den behöver nytt batteri och den numer blir ohyggligt varmt.

Med åren så har det ramlat ned chipssmulor mellan tangenterna, massor av damm har garanterat kommit in i datorn mm. Så jag funderar på att skruva upp datorn och rengöra den invändigt, kanske lägga på ny kylpasta på processorn mm också.

Är detta något som är möjligt att genomföra själv utan att sabba datorn? Någon som har provat?
Citera
2010-08-01, 20:23
  #2
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Jag har en Macbook av första generationen som fungerar bra förutom att den behöver nytt batteri och den numer blir ohyggligt varmt.

Med åren så har det ramlat ned chipssmulor mellan tangenterna, massor av damm har garanterat kommit in i datorn mm. Så jag funderar på att skruva upp datorn och rengöra den invändigt, kanske lägga på ny kylpasta på processorn mm också.

Är detta något som är möjligt att genomföra själv utan att sabba datorn? Någon som har provat?
Det är fullt genomförbart. Finns massa guider på hur du öppnar din Mac bl.a här: http://www.ifixit.com/Guide/Browse/Mac
Citera
2010-08-01, 20:28
  #3
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Det är fullt genomförbart. Finns massa guider på hur du öppnar din Mac bl.a här: http://www.ifixit.com/Guide/Browse/Mac
Tack, ska prova att göra detta imorgon. Uppdaterar sedan med hur det gick.
Citera
2010-08-07, 18:52
  #4
Medlem
hur gick det?
Citera
2010-08-07, 19:04
  #5
Medlem
majsbajss avatar
Han har inte skrivit hittills, kanske ett mindre bra tecken? Fast det är ju bara en mac.
Citera
2010-08-07, 19:08
  #6
Medlem
Passa dig bara om du ska koppla bort kablarna som går från moderkortet (eller logikkortet eller vad det kallas på macarna) till bland annat startknappen på laptopen. iBook som var innan macbook hade problem med att den sockeln satt rätt löst, och kunde lätt lossna när man försökte koppla bort den... men det bör ju inte vara samma problem på macbookarna, men det kanske är värt att kolla upp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback