Citat:
Ursprungligen postat av waes
Med risk att gå OT så vill jag ändå kommentera detta. Vad är det du bygger ditt påstående på att folk kommer begå omoraliska handlingar i all oändlighet? Du tror inte att det kan vara som så att vi blir undermedvetet programmerade och har medfödda 'predispositions' som styrs av vår omgivning som skapar individerna som begår våldsbrott etc?
Det är direkt samhälls-skadligt att säga så som du gör! Det leder till att vi ser på dessa personer på ett deterministiskt sätt och (för att relatera det hela tillbaka till topic) leder till att enda lösningen är bestraffning.
Oj nja ni har missförstått hur jag anser det vara. Jag ser så att det genetiska arvslaget och den kulturella dispositionen är i sin kombination omöjlig att förutspå hur vissa individer kommer tolka sitt eget agerande. Det är allt det handlar om, dina värderingar som gör att du begår brottet.
Att straffa är däremot direkt deterministiskt. Att bestraffa en människa är aldrig. ALDRIG, en utväg för att få personen att inse sitt eget beteende. Du kan inte ens prata lite offensivt med en flickvän utan att dem stänger sig själva. Hur ska du då få en individ att lyssna på samhället med straff, någon som inte ens är grepp bart i sin form men ändå ska lydas.
För kontentan är denna. Om en person begår brott. Och om det är samhället som tar ansvar, då borde det göras så att det gynnar samhället. Inge behov av fängelsen, och inga behöv att stigmatisera eller utfrysa individer pga av beteendet. För om vi inte vill ha människrona i samhället då kan vi ju lika gärna döda dem? För att låsa in människor är som att vi människor bara skjutit upp att ta tag hur vi verkligen ska värdera brott och moral i samhället.'
Vi måste ta våra värderingar med tåget som går, fullt av dagens nya förståelse om hur folk är. För det är få människor som mördar. Medans många många människor i fängelset är inte extremfallet utan folk som ha gjort rätt triviala saker om man ser ur ett odunklat perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
.
Jag håller inte med dig. Jag uppfattar det som att du förkastar förslaget av rent ideologiska skäl här. Jag söker mycket mycket rationellt långt ner. Att du som individer bestämmer över dig själv, och du vill inte må dåligt. Du vill hämnas ju för du mår dåligt. Och det är inte ur ett omänskligt perspektiv jag säger att människor ska göra detta.
Ja jag förstod att jag skulle behöva precisera saken, jag anser inte att vi gör varje individ till en objektiv nihilist. Enbart det problemet vi har i fråga ska behandlas. Så vi konverterar inte personen, utan ger han möjlighet att få ett oemotionellt men förstående tillstånd så han inte vill göra om det.
Förändring kommer endast av insikt hos individer. Och oavsett hur förkastligt en kriminell handling kan vara så måste vi ju faktiskt fråga oss vad vi vill göra med dessa människor. Så effektivt och humant det går få in människor i samhället. Eller så trycker vi hårt mot dem i tron om att dem ska ge upp?