2011-06-21, 19:31
Medlem
ngsskyldig om jag slösar dom?

Borde kanske postas i juridik? (mod flytta dit då)

Jo jag har alltså fått summa x och jag har ingen aning om varför jag fått summa x. Står bara att det är ifrån fk.

Är det nu mitt ansvar eller försäkringskassans? kan jag med 100% säkerhet slösa dom utan att jag måste betala tillbaka dom?
Citera
2011-06-21, 19:37
Bannlyst
Det är så att även om myndigheten gjort fel, och du rimligen borde veta om du har rätt till pengar, blir du återbetalningsskyldig.
Citera
2011-06-21, 19:40
Medlem
kinky_Ms avatar
Nej, du kan inte slösa bort dom. Du kommer bli återbetalningskyldig när misstaget upptäcks.
Citera
2011-06-21, 20:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sök på Condictio indebiti så hittar du fler trådar om det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti
Citera
2011-06-22, 00:11
Medlem
Hur stor är chansen att försäkringskassan inte upptäcker misstaget då?
Citera
2011-06-23, 16:36
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memtis
Hur stor är chansen att försäkringskassan inte upptäcker misstaget då?

Det torde vara omöjligt för någon annan att svara på än FK, så ring dit (). De går regelbundet igenom ekonomin så att allt stämmer och då lär de uppdaga misstaget och skicka ut en trevlig liten faktura eller något till dig som du ska betala. Enda gången man har rätt att behålla pengarna är om det är en så pass liten summa att den inte "märks" (god tro), exempelvis att man brukar få in 20.000 varje månad på kontot och helt plötsligt har 20.200 istället.
Citera
2011-06-26, 00:39
Medlem
Du borde se på insättningen om pengarna avser dig eller nån annan?`personnumret brukar synas.. är det ditt personnummer så får du ju hem utbetalningsbesked där det står vad det är för hyss dom hittat på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in