Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-14, 10:59
  #517
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semiland
Nu är han en av världens 20 farligaste extremister

https://www.counterextremism.com/con...-20-extremists


För de som inte vet vem han är:
Jag har följt honom i 12 år. Jag har lyssnat på säkerligen några hundra timmar av hans material. Såhär står det på länken:
Citat:
Stefan Molyneux is a Canadian-Irish, far-right nationalist, antisemite, and leader in the alt-right movement. Molyneux promotes scientific racism which is the belief that there is empirical evidence suggesting the superiority of white people over non-white individuals.
Han är definitivt extrem, men det blir automatiskt sant eftersom han har tankar och lyfter fram fakta som inte är rumsrent. Jag antar att man kan kalla det för "vetenskaplig rasism" men det blir en lite missvisande term - vad innebär rasism i detta sammanhang?
Han lyfter inte fram "white superiority" som att vita står över andra raser. Det han däremot pratat mycket om är att vita populationer i snitt har högre IQ än svarta populationer. Dvs, om du tar 10000 vita människor slumpmässigt, och sedan 10000 svarta människor slumpmässigt, plockade någonstans i världen, så kommer den vita gruppen sannolikt ha ett högre snitt-IQ än den svarta om det mätta IQ-värdet är standardiserat på en och samma skala i båda fallen.
Detta är inte något som Stefan Molyneux tycker, utan något han hävdar är fakta och ger vidare källhänvisningar till.

Han bygger vidare på det resonemanget och pratar om att det på grund av det är 1) farligt för vita populationer att ta in för mycket svarta individer (detta sänker snitt-IQ som, menar han, kan destabilisera samhället och leda till sämre fungerande demokrati och mer våld och kriminalitet i allmänhet) samt 2) orättvist mot svarta att hela tiden ha krav och förväntningar på dem som de har svårt att leva upp till (oftast). Han menar att vi måste börja prata om detta som ett reellt problem istället för att låtsas att alla är lika i grunden - vi måste acceptera att vi har olika förutsättningar för att kunna adressera problemet. Detta är i stort hans ståndpunkt.
Vidare:
Citat:
Molyneux regularly calls for extreme violence and has been banned from PayPal, Mailchimp, YouTube, Twitter, and SoundCloud, all for violating hate speech policies.
Stefan har aldrig under de 12 åren jag lyssnat på honom uppmanat någon att vara våldsam. Tvärtom manar han till utfrysning, INTE våld. Han menar att man ska vara snabb att ta bort människor som beter sig illa (fysiskt våldsamma, verbalt våldsamma, manipulativa, psykotiska, lögnaktiga, svekfulla osv) ur sitt liv. Oavsett om dessa är familjemedlemmar, din egen mamma, pappa, syster, barn eller något annat. Han uppmanar människor att i den grad det är möjligt gör sig av med människor som förespråkar våld (på individnivå eller statlig nivå) och att vi ska börja prata med varandra istället för att hota varandra med våld.
Anledningen till att han blivit bannad från i stort varenda plattform är att han pratar om skillnader mellan raser (i fakta-termer, inte "jag tycker").
Idag behöver man känna till att det finns två aspekter av fakta:
1) Vilken fakta är sann, och vilken är inte sann?2) Oavsett 1, vilken fakta är ok att prata om, och vilken fakta är inte ok att prata om?
Vi rör oss idag nästan enbart enligt 2. Stefan rör sig enligt 1 - därför blir han avstängd konstant.
Han är en knäppgök på många plan (vilket jag inte säger för att diskreditera - detta gäller många tänkare genom tiderna), han är ganska så narcissistisk på vissa sätt (detta är min subjektiva uppfattning), men han är absolut inte våldsam eller hatisk, dock mycket, mycket förankrad i fakta. Fakta är ofta inte trevligt.
EDIT: Min webbläsare förstör styckeindelningen av någon anledning...
__________________
Senast redigerad av Stig-Britt 2022-01-14 kl. 11:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback