Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-21, 15:56
  #1
Medlem
Såg några klipp på tuben från Kirunagruvan och dom är ju på några 100 meters djup nu.

Men hur djupt kan man som människa ta sig i en gruva?
Luft och syre brukar man få blåsa in genom ventilation men hur påverkas man av
eventuellt lufttryck och annat? Sedan det här med temperaturen, hur påverkas den där nere?


Får någonstans där nere i underjorden har vi väl ett stort lager med lava har jag för mig,
det är vad jag sett på TV - lavakammare kanske det kallas?
Citera
2011-06-21, 16:01
  #2
Medlem
Bluebeast72s avatar
Världens just nu djupaste gruva är ju 3,5 km djup så nog kan man nå mkt längre än så innan värmen blir för stor.

Roligt ämne, här är iallfall ngt stora gruvor o hål..

http://listverse.com/2008/09/21/top-...-in-the-earth/
Citera
2011-06-21, 17:25
  #3
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Världens just nu djupaste gruva är ju 3,5 km djup så nog kan man nå mkt längre än så innan värmen blir för stor.

Roligt ämne, här är iallfall ngt stora gruvor o hål..

http://listverse.com/2008/09/21/top-...-in-the-earth/

Är inte syre ett problem också?
Citera
2011-06-21, 20:19
  #4
Medlem
Fornnordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Är inte syre ett problem också?
Med de enorma fläkter vi har så är det inga problem att få en acceptabel syre nivå i gruvan och även så skulle man kunna använda syrgasmasker.
Citera
2011-06-22, 21:19
  #5
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/TauTona_Mine
3.9km är djupaste atm, 55 grader utan kylning där nere..
Det går säkert att gå djupare om man gör det i forsknings syfte eller liknande men för lönsam utvining går ju uppenbarligen gränsen där idag.
Citera
2011-06-22, 22:40
  #6
Medlem
Man pratar om att världshaven kommer att stiga.

Men varför inte göra en öppen gruva, d.v.s. en sån där man kör
längs klippväggarna för att komma ner i botten.

Då man grävt tillräckligt djupt och taget ev värdefulla material så utrymmer man
gruvan eller hålet och sen vattenfyller man det hela, visst, havet kommer inte sjunka undan
en endaste millimeter om man gjorde så men då har man forslag bort en del av havsvattnet iallafall.

Kanske en idé för Ryssland som har så mycket mark, man gör en sån där gruva eller ett
stort hål i backen som har 20 mil i omkrets eller liknande och nån mil djup eller liknande.

Då man grävt ur allt, då vattenfyller man det hela, sen låter man ha en vattentillförsel från havet
så det kan rinna in och ut bäst det vill.

Är jag helt ute och cyklar eller?
Hittade man en plats med värdefulla material så vore det ju en god tanke.'


Men de massor man tar upp, jo dom gör man ett berg av där man sedan
kan bygga ett samhälle, kanske en skidbacke modell längre o.s.v.
Citera
2011-06-22, 22:47
  #7
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
Såg några klipp på tuben från Kirunagruvan och dom är ju på några 100 meters djup nu.

Men hur djupt kan man som människa ta sig i en gruva?
Luft och syre brukar man få blåsa in genom ventilation men hur påverkas man av
eventuellt lufttryck och annat? Sedan det här med temperaturen, hur påverkas den där nere?


Får någonstans där nere i underjorden har vi väl ett stort lager med lava har jag för mig,
det är vad jag sett på TV - lavakammare kanske det kallas?

Man är över 1000 m ned redan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiirunavaara
Citera
2011-06-23, 01:51
  #8
Medlem
asdyaos avatar
Soviet borrade ju något hål runt 12 kilometer ner har jag för mig? Målet var dock 15 kilometer men det blev för varmt för borren att arbeta på det djupet tror jag. Det man fick reda på var iaf att det blev hastigt varmare mycket tidigare än vad man trott när man gick ner i jordskorpan.

Nu var detta ingen gruva så i gruvor får du nog dra bort ett par kilometer pga värmen som levande ting kan vistas i.
Citera
2013-12-05, 23:04
  #9
Medlem
Kiruna gruvan är idag 1565m djup. Man pumpar ner syre genom schackt. Man pumpar även ut frånluft genom andra schackt i berget. Värmen regleras med ventilationen. Normaltemp kan vara mellan 15-20grader. Upp till 30 grader med dålig ventilation
Citera
2017-05-12, 16:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hednadalen
Kiruna gruvan är idag 1565m djup. Man pumpar ner syre genom schackt. Man pumpar även ut frånluft genom andra schackt i berget. Värmen regleras med ventilationen. Normaltemp kan vara mellan 15-20grader. Upp till 30 grader med dålig ventilation
varför behöver man pumpa ner syre när det är tyngre än luft?
Citera
2017-05-12, 16:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
varför behöver man pumpa ner syre när det är tyngre än luft?

Koldioxid är ännu tyngre.
Citera
2017-05-12, 16:52
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
varför behöver man pumpa ner syre när det är tyngre än luft?
Är väl inte så jäkla bra naturlig cirkulation på luften nere i ett djupt hål?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback