Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-21, 11:53
  #1
Medlem
FakeNamns avatar
Hej! Hade tänkt damma av mina linux kunskaper och fördjupa mig in i det hela, ner till lägsta nivå. Dock så har jag inte hållt på med Linux på många år och det enda som egentligen sitter kvar är hur man slänger upp en gl med tillhörande drop.

Då jag har så otroligt dålig fantasi kom jag på idéen om att FB skulle ge mig en utmaning att lösa. Kan handla om vad som helst, allt från att ändra i kernel, att få en FW under vissa tider på dygnet eller varför inte en script som kollar om någon står utan för dörren. Allt gäller så länge det inte kräver allt för mycket av min magra ekonomi.

Eran fantasi sätter gränserna. Min kunskap kommer bara växa tills utmaningen är löst!
Citera
2011-06-21, 13:24
  #2
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=6XbEJoR-ypo
Det här borde du kunna underhålla dig med en dag eller så. Mycket lärorikt också.
Citera
2011-06-21, 15:27
  #3
Medlem
Zoms avatar
Installera gentoo utan att läsa några instruktioner alls.

E: Komplett system alltså, webbläsare, skrivbordsmiljö, musik- och videospelare, SSH och samba, samt även fungerande brandvägg.

E2: Självklart missar jag att personen ovan har sagt samma sak, fast med en youtubelänk. :/
__________________
Senast redigerad av Zom 2011-06-21 kl. 15:32.
Citera
2011-06-21, 23:05
  #4
Medlem
hashs avatar
Tja, skriv ett shell-script som varnar när något filsystem börjar bli fullt, skickar mail när något filsystem har uppnått en viss fyllnadsgrad och detta kontrolleras av en crontab.
1. Du skall kunna ange via en variabel hur många procents fyllnadsgrad den skall varna på.
2. I en variabel skall du ange vilka filsystem som skall kontrolleras.

Nu vet jag inte hur bra kunskaper du har, men jag kan nog krångla till det rejält om du vill

Det är även fritt att skriva detta i perl om du inte vill göra ett shell-script.

Jag har själv redan skrivit ett liknande script, så det kan vara kul att se hur du löser detta.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback