Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-11, 18:05
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Jag säger det en gång till så alla hör det. Behringer använder LÅG kvalité på sina komponenter och STJÄL själva kretskortets uppbyggnad från kända pedaler. Behringer är billigt, men skräp.

Satsa på orginalpedalerna istället. Eller bygg själv!!!
Det är inte så att det finns en uppsjö av komponenttillverkare man kan välja mellan. Det finns typ en och namnet börjar på I.
Citera
2014-01-11, 18:15
  #38
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Jag säger det en gång till så alla hör det. Behringer använder LÅG kvalité på sina komponenter och STJÄL själva kretskortets uppbyggnad från kända pedaler. Behringer är billigt, men skräp.

Satsa på orginalpedalerna istället. Eller bygg själv!!!

Alla använder låg kvalitet på sina komponenter. Kretskortslayouten är nog inget stort problem, de flesta kretsarna i tremolos, fuzz och av typen tube screamer bygger på etablerade kretsar och de flesta använder samma chip, dock med en och annan modifiering.

De flesta klarar sig med Behringer, få hör skillnad och få spelar på en nivå där det spelar roll. Men det är kul att ha lite finare prylar.

Om det gäller pedaler generellt så ska de ha true bypass, så signalen går rakt igenom när man kopplar ur pedalen. De flesta billiga har inte det.

Digitaltekniken har gjort det möjligt att producera billiga pedaler, men även effektiva och platssparande pedaler. En Zoom G2 kostar inte mycket men jag vet flera som spelar "mot betalning" som kör med en sådan.
Scotty Moore körde med Boss DD3, digital delay, när han turnerade som sologitarrist. Duger den åt honom duger den åt de flesta.

Har flera bekanta som söker den där holy grail inom delay, det ska likna bandeko. De byter pedaler som en annan byter kalsonger. Nya pedaler allt som oftast och sedan är de ute till försäljning när nästa kommer. Och inte en jävel hör skillnad.

Satsa på en finare pedal för att den ska stå pall för lite användande. Billigare har kanske dåliga kontakter och brytare. Boss gör genuina pedaler till vettiga priser man kan köra över med bilen.

Mina pedaler kommer från en kille i USA som bygger dom själv hemma i garaget. Bombsäkra och handbyggda. Hans egen design så inga låter riktigt som hans, men jag hade nog inte hört skillnad på hans tremolo och en från någon annan vid ett blindtest.

Spelar man bara hemma på kammaren så tycker jag man skaffar sig en multieffekt. Är man turnerande dansbandsmusiker skaffar man sig en multieffekt, annars blir det så mycket att bära. Är man superkänd och har roddare så skaffar man sig rör-reverb, bandeko och tunga Fenderstärkare med inbyggt tremolo.
Citera
2014-01-11, 20:30
  #39
Medlem
TomJonass avatar
Jag vet inget om pedaler.
Vad är det första man behöver? För lite rockigare sound.
Dist. pedal?
På vissa låtar hör man lite svävande, rymdfyllt ljud. Eko+tremolo kanske.
Citera
2014-01-11, 21:09
  #40
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molaritet
Det är inte så att det finns en uppsjö av komponenttillverkare man kan välja mellan. Det finns typ en och namnet börjar på I.

http://www.conrad.se/
Perfekt för den som vill prova att bygga egen pedal.

Sen finns det ofta någon på tradera som säljer gamla germanium-transistorer och liknande. Man skall inte vara rädd för fabror-Lasse som säljer sitt elektronik lager som han ackumulerat sen han var 20.

Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Har flera bekanta som söker den där holy grail inom delay, det ska likna bandeko. De byter pedaler som en annan byter kalsonger. Nya pedaler allt som oftast och sedan är de ute till försäljning när nästa kommer. Och inte en jävel hör skillnad.

Mina pedaler kommer från en kille i USA som bygger dom själv hemma i garaget. Bombsäkra och handbyggda. Hans egen design så inga låter riktigt som hans, men jag hade nog inte hört skillnad på hans tremolo och en från någon annan vid ett blindtest.

Svar: 1.
Men det är ju lite som en hobby. Många kommer ju aldrig bli riktigt stora musiker men att samla pedaler kanske är roligare än att spela musik?
Jag har fått lära mig att t.ex Chorus är i princip samma i varje pedal. Så det är rent av dumt att ha 5-6 choruspedaler. Men delay alt eko kan det vara mycket stor skillnad på. Dock har jag fått lära mig av en musikhandlare att man skall satsa på Rolands space ehco (orginalet och inte replika pedalen) att den är den enda eko pedalen man någonsin kommer behöva. Dock så går den sönder ofta, och är rätt dyr i inköp.

Svar: 2.

Jag vill inte påstå att handgjorda pedaler från USA är de bästa. Visst är de flesta handgjorda pedaler (även några Svenska) gjorda med kärlek för musik och elektronik. De är samtidigt oftast lödade för hand.
Det finns dock så många handgjorda pedaler. Dock tror jag inte dessa kommer öka i värde som t.ex en ts-808 (orginal). Men då är jag inne på samlarna igen...

Jag rekommenderar alla att ta en titt på sidan:
http://www.effectsdatabase.com/
Den innehåller nästan alla pedaler som finns där ute. Och känner ni er för att vara skurkaktiga kan ni ju alltid rita av kretskortet och posta in det.
Dock är jag rätt säker på att de flesta overdrive-pedalerna där ute är någon modifierad kopia av tubescreamern.
Citera
2014-01-12, 03:08
  #41
Medlem
Vad ska man ha om man vill ha lite bitigare dist? Jag spelar på en Bandit 112, och visst, den är ju rätt rolig och väcker de döda när man drar på lite, och den låter acceptabelt för det som jag spelar mest. Men jag skulle vilja ha mer riv i ljudet.

Jag spelar mest metal (rytm) och vill att ljudet ska bli mer tight, mer krispigt (fast givetvis på ett högkvalitativt sätt, alltså inte bara en massa bakgrundsknaster) och ha tydligare "chug". Som det är nu så låter det ganska förslappat, som om ljudet "rundas av i topparna", jag vill alltså "styva upp" ljudet mer.
__________________
Senast redigerad av Klopski 2014-01-12 kl. 03:10.
Citera
2014-01-12, 07:25
  #42
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger



Svar: 1.
Men det är ju lite som en hobby. Många kommer ju aldrig bli riktigt stora musiker men att samla pedaler kanske är roligare än att spela musik?
Jag har fått lära mig att t.ex Chorus är i princip samma i varje pedal. Så det är rent av dumt att ha 5-6 choruspedaler. Men delay alt eko kan det vara mycket stor skillnad på. Dock har jag fått lära mig av en musikhandlare att man skall satsa på Rolands space ehco (orginalet och inte replika pedalen) att den är den enda eko pedalen man någonsin kommer behöva. Dock så går den sönder ofta, och är rätt dyr i inköp.
.

Roland Space echo är ingen pedal utan ett fristående bandeko. De tillverkas inte längre och man är förmodligen i vissa kretsar rörande överens om att RE301 är den bästa modellen ljudmässigt. Pre ampen i den modellen tilltalar många. En pre amp som inte finns i de övriga modellerna.

Men bandeko är något annat. Dyrt, svåra att ställa in, kräver band, service och är stötkänsliga. En 301 i bra skick kostar många tusenlappar. Dessutom hög brusnivå, svaj och andra bieffekter man inte vill ha.
Ska man ha bandeko så finns det andra modeller som är betydligt bättre än Roland.

Boss gör däremot en pedal som simulerar rolands RE201. Men den är dyr, inte så användbar och saknar den där pre ampen från 301. Bland eko/delay-fanatiker har den ingen stor plats. Strymons El Capistan är förmodligen den stora holy grail idag, beroende på vem man frågar. Återigen finns det nästan lika många svar som det finns gitarrägare. Personligen vill jag ha ett Echoplex rördrivet bandeko om jag slapp bära det och betala för service.

I live-sammanhang är det trots allt så att ingen hör skillnad. Studio är något annat.
Citera
2014-01-16, 15:54
  #43
Medlem
Bongobobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
Vad ska man ha om man vill ha lite bitigare dist? Jag spelar på en Bandit 112, och visst, den är ju rätt rolig och väcker de döda när man drar på lite, och den låter acceptabelt för det som jag spelar mest. Men jag skulle vilja ha mer riv i ljudet.

Jag spelar mest metal (rytm) och vill att ljudet ska bli mer tight, mer krispigt (fast givetvis på ett högkvalitativt sätt, alltså inte bara en massa bakgrundsknaster) och ha tydligare "chug". Som det är nu så låter det ganska förslappat, som om ljudet "rundas av i topparna", jag vill alltså "styva upp" ljudet mer.

En metaldist pedal, tror boss har några styckna olika. Om det inte räcker så koppla på en big muff också.
Citera
2014-01-16, 16:37
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongobob
En metaldist pedal, tror boss har några styckna olika. Om det inte räcker så koppla på en big muff också.

Har hittat en som heter Amptweaker Tight Metal, den tycker jag låter riktigt najs! Den har också någon funktion som filtrerar bort brus.

Dock, så verkar den inte säljas i Sverige.
Citera
2014-01-16, 17:10
  #45
Medlem
Bongobobs avatar
Jag köper nästan allt mitt gear på nätet, strängar, pedaler och halvdelen av mina guitarer, billigare utbud. Thomann.de eller musikstore.de har jag kört med många gånger aldrig nåt kix. Finns oxå facebook grupper där man kan byta och sälja instrumenter/pedaler. Lönar sig rätt mycket och jålla på att byta gear.
Citera
2014-04-18, 00:05
  #46
Medlem
Är det någon som vet hur det låter om man kör en Les Paul med Alnico Classic Humbuckers med distpedal Boss DS-1 ( https://www.youtube.com/watch?v=oZ8DLsV8vDo ) till en Fender superchamp, går det ihop? Blir ljudet fortfarande tyngre med en Les Paul jämfört med en Single Coil gitarr?

-Langhalm.
__________________
Senast redigerad av Langhalm 2014-04-18 kl. 00:08.
Citera
2014-04-18, 10:58
  #47
Medlem
pajmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
Vad ska man ha om man vill ha lite bitigare dist? Jag spelar på en Bandit 112, och visst, den är ju rätt rolig och väcker de döda när man drar på lite, och den låter acceptabelt för det som jag spelar mest. Men jag skulle vilja ha mer riv i ljudet.

Jag spelar mest metal (rytm) och vill att ljudet ska bli mer tight, mer krispigt (fast givetvis på ett högkvalitativt sätt, alltså inte bara en massa bakgrundsknaster) och ha tydligare "chug". Som det är nu så låter det ganska förslappat, som om ljudet "rundas av i topparna", jag vill alltså "styva upp" ljudet mer.

Det du behöver är en overdrivepedal. Maxon OD är vanligast förekommande på inspelningar. De är dock rätt dyra. Släpa med din förstärkare till en musikaffär och testa lite olika så hittar du nog någon du gillar.

Om du vill ha ett tight "chuggigt" ljud ska du DEFINITIVT inte skaffa en Big Muff som den andra killen rekomenderade. Fuzzdist rundar av tonen ännu mer och ger dig mer sustain på bekostnad av tightheten och är inte alls till för traditionell metal överhuvudtaget.
Citera
2014-04-20, 19:56
  #48
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langhalm
Är det någon som vet hur det låter om man kör en Les Paul med Alnico Classic Humbuckers med distpedal Boss DS-1 ( https://www.youtube.com/watch?v=oZ8DLsV8vDo ) till en Fender superchamp, går det ihop? Blir ljudet fortfarande tyngre med en Les Paul jämfört med en Single Coil gitarr?

-Langhalm.

Och hur svårt är det att gå till sin musikhandlare och prova denne kombo?
Man ska ju prova saker och ting med sina egna öron.

Men DS-1 är i princip en rip-off av tubescreamern (en helig gral för Overdrive) så den är att rekommendera att införskaffa den till sitt pedalbord.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback