Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-20, 23:27
  #1
Medlem
Pwndcak3s avatar
Hoppas någon som har erfarenhet vad gäller effektpedaler kunde ge mej en hjälpande hand. Har länge funderat på att inhandla flanger, delay, phaser, wah-pedaler men vet inte riktigt vilka det är värt att satsa på. Ska ja nöja mej med en billig behringer eller hellre köpa en 5 ggr dyrare boss?? skulle också vilja veta om det lönar sig att köpa en multieffektpedal som innehåller allt eller om jag ska köpa allt skiljt??

tacksam för svar
Citera
2011-06-20, 23:51
  #2
Medlem
Gud#742s avatar
Du kan ju alltid börja med billiga pedaler. Om man inte använt pedaler innan så hör man ju inte så mycket skillnad ändå, så då är det slöseri att lägga pengar på jättedyr utrustning. Prova lite pedaler och se vad som känns roligt att spela med. Sen när du lirat ett tag med dina nya pedaler kanske du upptäcker att de lämnar en del övrigt att önska, kanske inte.

Angående multieffekter så får man som bekant rätt mycket bredd för pengarna. Sen kan de individuella effekternas kvalitet variera beroende på vad du köper.
Citera
2011-06-20, 23:52
  #3
Medlem
SarangHaes avatar
Överlag verkar de flesta överens om att enklare kompaktpedaler ger ett mer autentiskt ljud till skillnad från multieffekter.
Prisklass beror väl lite på hur du prioriterar. En pedalnörd som jag tycker faktiskt att det mesta från Boss sortiment sedan sena 80 talet är skräp. Men trots allt är väl Boss effekter de mest använda, även bland proffsmusiker, skulle jag tro
Behringer skulle jag akta mig för.
Citera
2011-06-21, 12:46
  #4
Medlem
Greengrasss avatar
Boss fyller sin funktion.
Electro Harmonix fyller lite till.
Citera
2011-06-21, 13:55
  #5
Medlem
Pwndcak3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
En pedalnörd som jag tycker faktiskt att det mesta från Boss sortiment sedan sena 80 talet är skräp. Men trots allt är väl Boss effekter de mest använda, även bland proffsmusiker, skulle jag tro
Behringer skulle jag akta mig för.

Vilka pedaler kör du med då? Har fått för mej (vet inte varför, tror någon sagt det) att orsaken till att boss är så mycket dyrare jämfört med behringer är att de är gjorda i metall och behringers är gjorda i hård plast. Utöver det skulle de ungefär ge lika mycket? Har du provat båda?
Citera
2011-06-21, 14:39
  #6
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwndcak3
Vilka pedaler kör du med då? Har fått för mej (vet inte varför, tror någon sagt det) att orsaken till att boss är så mycket dyrare jämfört med behringer är att de är gjorda i metall och behringers är gjorda i hård plast. Utöver det skulle de ungefär ge lika mycket? Har du provat båda?

Jadu, för det mesta några prisklasser över. Jag håller väl mig aldrig till en tillverkare. Jag har dock tre Boss pedaler: deras stämpedal (även om den är på god väg att bli utbytt), RE-20 (samma gäller den). Men min underbara japanska CE-2 från 1980 ska vara min så länge jag lever, hah.
SKillnaden sträcker sig troligen längre än så, men jag vet inte säkert.
Jag vet rätt lite om Behringers kompaktpedaler. Jag hade en V-Amp 2 för några år sedan; somliga effekter dög medan andra lät uselt. Chorus effekten var jag rätt nöjd med ändå.
Som någon tidigare sa så handlar effekter mycket om smak. Ibland finns det inget bättre eller sämre; somliga är bara annorlunda. Så prova så mycket du kan. With that being said, inom såpass låga prisklasser som exempelvis Behringer vågar jag nog ändå påstå att det låter lika illa oavsett märke; Samma sak gäller billiga gitarrer.
__________________
Senast redigerad av SarangHae 2011-06-21 kl. 14:44.
Citera
2011-06-21, 14:49
  #7
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwndcak3
Hoppas någon som har erfarenhet vad gäller effektpedaler kunde ge mej en hjälpande hand. Har länge funderat på att inhandla flanger, delay, phaser, wah-pedaler men vet inte riktigt vilka det är värt att satsa på. Ska ja nöja mej med en billig behringer eller hellre köpa en 5 ggr dyrare boss?? skulle också vilja veta om det lönar sig att köpa en multieffektpedal som innehåller allt eller om jag ska köpa allt skiljt??

tacksam för svar

Vad ska du spela med alla dom pedalerna? Är du bara sugen på att se vilka roliga ljud du kan vrida fram tycker jag att du bör sikta på en begagnad multieffekt. Då kan du sitta och vrida i timmar. Sen lär du förstå att inget av det du rattat fram kommer att kunna användas när du spelar i grupp, eller åtminstone väldigt lite. Speciellt inte om du inte spelar nån märklig industri-progg-synth eller liknande.

Ett bra delay behöver många dock och där finns det mycket på marknaden. Poppis är att kunna pyssla med tap-tempo och då är det bla. Line6 och Boss som gäller, många kör fortfarande på Line6s gröna rymdskepp, borde gå att hitta billigt beg också.

Flanger och Phaser är faktiskt inte särskilt användbara om du bara ska spela rock, experimentera lite med nån annans pedaler eller på nån multieffekt och kolla om det är detta du verkligen vill pyssla med.

Wah=Crybabyn, finns i massa olika versioner men standardpedalen är den viktigaste. Rolig pryl som dock saknar användningsområde till viss del.

Angående Beringer så tycker jag du bör hålla dig ifrån det så länge det går. Jag tycker inte de låter bra, borde dock gå väldigt billigt på andrahandsmarknaden.
Citera
2011-06-21, 15:19
  #8
Medlem
Pwndcak3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Vad ska du spela med alla dom pedalerna? Är du bara sugen på att se vilka roliga ljud du kan vrida fram tycker jag att du bör sikta på en begagnad multieffekt. Då kan du sitta och vrida i timmar. Sen lär du förstå att inget av det du rattat fram kommer att kunna användas när du spelar i grupp, eller åtminstone väldigt lite. Speciellt inte om du inte spelar nån märklig industri-progg-synth eller liknande.

Ett bra delay behöver många dock och där finns det mycket på marknaden. Poppis är att kunna pyssla med tap-tempo och då är det bla. Line6 och Boss som gäller, många kör fortfarande på Line6s gröna rymdskepp, borde gå att hitta billigt beg också.

Flanger och Phaser är faktiskt inte särskilt användbara om du bara ska spela rock, experimentera lite med nån annans pedaler eller på nån multieffekt och kolla om det är detta du verkligen vill pyssla med.

Wah=Crybabyn, finns i massa olika versioner men standardpedalen är den viktigaste. Rolig pryl som dock saknar användningsområde till viss del.

Angående Beringer så tycker jag du bör hålla dig ifrån det så länge det går. Jag tycker inte de låter bra, borde dock gå väldigt billigt på andrahandsmarknaden.

Jag spelar i ett band, vi kör både egna låtar och covers och jag har vid många tillfällen kommit att tänka på t.ex hur snyggt det skulle vara med delay på ett visst ställe eller hur bra det skulle passa med flanger på ett annat. Klart det skulle vara kul o sitta och trixa med alla möjliga effekter, men tror också de kunde vara praktiska för att krydda till vissa låtar! Wahpedalen ser jag också som användbar för att göra "solandet" mer mångsidigt. För övrigt tycker jag Eddie Van Halen har motbevisat ditt påstående att effekter inte är speciellt användbara i bandsammanhang Tack iallafall för de goda råden och rekommendationerna!
Citera
2011-06-21, 20:48
  #9
Medlem
Mockliss avatar
Själv kör jag en oortodox kombination av handbyggda finpedaler (byggt själv med delar från General guitar gadgets, med germaniumdioder och annat nörderi) och hemska tanke: Behringer.

De är luriga Behringer, vissa pedaler får de till, EM600 är ett sånt exempel. Rätt hanterat är det ett kanonbra delay. Andra pedaler är verkligen hemska. Men om man bara vill prova hur t ex chorus beter sig så kan det vara rätt ok. Det kanske inte är kul alls. Och då står man där med sin boutique pedal för en massa pengar.

Boss har jag f ö extremt svårt för, och då har jag verkligen spelat mycket på Boss.
Jag får en känsla av att allt låter likadant. Det låter Boss vad man än gör.
Ibanez däremot... Fint. Jag grämer mig över mina gamla ibanez pedaler som jag sålde på 90-talet för att köpa multieffekt. Som var en Boss.

Sen finns ju en massa aspekter med True bypass etc men det är väl Off topic...
Citera
2011-06-21, 22:41
  #10
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocklis
De är luriga Behringer, [...]
Kan inte annat än att hålla med. Har själv två rack i studion som är helt oslagbara. En typ av denoiser (som söker vilka frekvenser där bruset ligger istället för att gejta hela signalen) och en stereobreddare som låter bättre än många andra liknande moduler jag testat.

För min del började pedalresan, som för så många andra, med ett delay och en dist. Billiga varianter som byttes ut allt eftersom pedalbordet växte. En flanger här, en tremolo där. När jag väl började spela live blev det ett jävla bök, man glömde att ta med nån, batterier tog slut, man upptäckte mitt i giget att man kopplat fel osv. Efter några år bestämde jag mig för att köpa ett effektrack (det här var innan poddarnas tid). Fantastiskt - alla ljud i en burk och bara ett enkelt bord att ta med under armen. Dessutom kunde man koppla ut det direkt i PA:t.

Sen började jag spela mer och mer. Helt plötsligt kom man till ställen utan PA, jaha, då var man lik förbannat tvungen att ha med sig låda och stärkare. Och inte minst, jag insåg att de där coola effekterna som lät så tuffa i replokalen inte hördes ett smack på klubben. Där nånstans slog det mig att jag, av alla hundratals ljud, bara använde fem. Och ett av dem skapade jag genom att sänka volymen på gitarren.

Då bestämde jag mig för att köpa en moduleringsstärkare. Alla mina kompisar skrattade åt mig, ända tills de hörde den. Idag är det så hög kvalitet att knappt en fullfjädrad studioräv hör skillnad mellan en riktig rörstärkare och en emulerad. Det är inte utan att man blir förvånad när man går in på t.ex Line6s hemsida och ser vilka artister som använder deras prylar (Metallica, Mars Volta, NIN, U2 m.fl).

Okej, det kanske hamnade lite off topic, men det är ett alternativ till pedaler och poddar.
Citera
2011-06-21, 22:58
  #11
Medlem
EddieShredders avatar
För det första; Vad lirar du på för förstärkare? Varför satsa massa pengar på pedaler, när du kan köpa en bra stärkare på en gång? En bra combo-rörstärk med en clean + en gain kanal med solo boost-möjligheter o ett bra reverb kompletteras med t ex en Boss delay, som definitivt tar ditt gitarrljud till en ny nivå. Där har du grunden för ett bra, enkelt och okonstlat gitarrljud, komplettera med analoga pedaler vid behov när du vet hur dina setlists ser ut. Phaser kanske är kul på en låt, flanger likaså. Spelar du 70-talsrock eller grunge är wah-wah ett måste. Visst kan du satsa hur mkt pengar som helst och det finns hundratals analoga äldre pedaler som låter askul, men utgå från en bra grund, innan du krånglar till det allt för mycket. Det kommer du inte ångra. Lycka till!
Citera
2011-06-21, 23:42
  #12
Medlem
Lykeions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Idag är det så hög kvalitet att knappt en fullfjädrad studioräv hör skillnad mellan en riktig rörstärkare och en emulerad. Det är inte utan att man blir förvånad när man går in på t.ex Line6s hemsida och ser vilka artister som använder deras prylar (Metallica, Mars Volta, NIN, U2 m.fl).

OT: Det framstår nästan som att du påstår att de artisterna du nämner skulle använda förstärkarsimuleringar, men så är inte fallet (har dock ingen koll på hur Mars Volta gör, men ingen bryr som om sådan skräpmusik iallafall... ). Effekterna är det som används upp till proffisionell nivå. Känner inte till någon artist som på fullaste allvar förlitar sig på Line 6 för sitt grundljud.

Ajja, för att vara OnT så skaffa dig en billig skit V-amp för några hundringar på blocket, plugga in i FX-loopen i din stärkare och lär dig hur effekterna låter och hur du vill använda dem. Lek runt lite till du vet vad du behöver "på riktigt". Du kan du komma tillbaka med mer specifika frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback