Citat:
Ursprungligen postat av Mocklis
De är luriga Behringer, [...]
Kan inte annat än att hålla med. Har själv två rack i studion som är helt oslagbara. En typ av denoiser (som söker vilka frekvenser där bruset ligger istället för att gejta hela signalen) och en stereobreddare som låter bättre än många andra liknande moduler jag testat.
För min del började pedalresan, som för så många andra, med ett delay och en dist. Billiga varianter som byttes ut allt eftersom pedalbordet växte. En flanger här, en tremolo där. När jag väl började spela live blev det ett jävla bök, man glömde att ta med nån, batterier tog slut, man upptäckte mitt i giget att man kopplat fel osv. Efter några år bestämde jag mig för att köpa ett effektrack (det här var innan poddarnas tid). Fantastiskt - alla ljud i en burk och bara ett enkelt bord att ta med under armen. Dessutom kunde man koppla ut det direkt i PA:t.
Sen började jag spela mer och mer. Helt plötsligt kom man till ställen utan PA, jaha, då var man lik förbannat tvungen att ha med sig låda och stärkare. Och inte minst, jag insåg att de där coola effekterna som lät så tuffa i replokalen inte hördes ett smack på klubben. Där nånstans slog det mig att jag, av alla hundratals ljud, bara använde fem. Och ett av dem skapade jag genom att sänka volymen på gitarren.
Då bestämde jag mig för att köpa en moduleringsstärkare. Alla mina kompisar skrattade åt mig, ända tills de hörde den. Idag är det så hög kvalitet att knappt en fullfjädrad studioräv hör skillnad mellan en riktig rörstärkare och en emulerad. Det är inte utan att man blir förvånad när man går in på t.ex Line6s hemsida och ser vilka artister som använder deras prylar (Metallica, Mars Volta, NIN, U2 m.fl).
Okej, det kanske hamnade lite off topic, men det är ett alternativ till pedaler och poddar.