2011-06-20, 22:45
Medlem
Jag gör en del affärer på tradera och får insättningar på 100-400 kronor. När blir skattverket misstänksamma? Får ungefär en sådan insättning varannan dag. Hur många kan jag få utan att de börjar ställa frågor?
Citera
2011-06-22, 02:36
Medlem
Ingen som vet?
Citera
2011-06-22, 11:39
Medlem
Har arbetat med penningtvätt och jag kan säga att om du gör tiotal sådana misstänker ingen någonting, men är det så att du sätter in det 100 tals gånger från samma "konto" till samma klart att de börjar undra. Så du kanske ska placera om pengar till något annat sedan sätta in dem igen. Då blir det "svårare" att spåra ursprunget.
Citera
2011-06-22, 12:03
Medlem
klinger75s avatar
skulle du bli granskad beror det troligen inte pga att De tittar inte på bankuppgifterna . De tittar bara på totalsumman vid årets slut..

skulle du bli granskad beror det på något av följande

A. någon tipsar om att du har onormala inkomster/ håll käften om vad du tjänar
B. Du går på socialbidrag och kör omkring i en BMW 7 serie
C. De spanar på personer med mycket stor aktivitet på /tradera /blocket
D. Du säljer stöldgods / polisen kan inte bevisa - de skickar vidare till skatteverket för att sätta dit dig den vägen .
Citera
2011-06-22, 13:49
Medlem
A Har jag inte, tror inte att jag kommer att komma upp i mer än några tusen i månaden. 5000 är mitt mål i vinst.
B Gör jag ej
C Vad är mycket stor aktivitet? 50 annonser i månaden?
D Gör jag ej
Citera
2011-06-22, 13:56
Medlem
qpXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investment
Har arbetat med penningtvätt och jag kan säga att om du gör tiotal sådana misstänker ingen någonting, men är det så att du sätter in det 100 tals gånger från samma "konto" till samma klart att de börjar undra. Så du kanske ska placera om pengar till något annat sedan sätta in dem igen. Då blir det "svårare" att spåra ursprunget.

Vad menar du här ?
Citera
2011-06-22, 14:17
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiiner
A Har jag inte, tror inte att jag kommer att komma upp i mer än några tusen i månaden. 5000 är mitt mål i vinst.
B Gör jag ej
C Vad är mycket stor aktivitet? 50 annonser i månaden?
D Gör jag ej

Skulle gissa att 50annonser per månad kan fastna i en initial granskning , sen är ju frågan om de lägger tid på att utreda det . De gör ju riktade insatser mot just blocket och tradera för att ta folk som tex handlar med antikviteter . oftast börjar granskningar med anonyma tips ....

från skatteverkets hemsida

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, t.ex möbler, hemelektronik, prydnadsföremål o.d, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Företagsregistrering, SKV 418
Citera
2011-06-22, 20:27
Medlem
Det är uppenbart regelbundet och varaktigt då spelar beloppen mindre roll. Det är ganska enkelt att kolla vilka som säljer regelbundet på annonssiter....

Skulle rekommendera att sluta smita från skatten och istället redovisa dina inkomster i en hobbyverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in