Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-20, 19:45
  #1
Medlem
Felinos avatar
Nu har säsongsavslutningen av Game of Thrones varit och det är ett helt år kvar tills den börjar igen.
Jag gillar serien jättemkt och tycker att det är en av de bästa jag sett men jag kan inte hålla mig ett år tills nästa avsnitt.

Frågan är om jag borde läsa böckerna? Jag förstår att böckerna måste vara grymma men serien är ju också helt sinnessjukt spännande, så är det värt det? Jag kan ju alltid se serien efter att ha läst böckerna men kommer jag tycka den är lika bra efter att ha läst böckerna?

Jag står i valet och kvalet och behöver verkligen råd gällande detta!

OBS, jag vill inte ha ngra spoilers här!
Citera
2011-06-20, 19:58
  #2
Medlem
Glamazons avatar
Jag har läst böckerna och har ändå enorm behållning av serien. De har hanterat plotten mycket bra, och det är bara kul att se alla miljöer "få liv". Dessutom, när man har läst böckerna är det extra mycket underhållning att hänga i TV-tråden och se hur alla reagerar på olika plottwists och vad de försöker gissa sig till om framtiden.

Men skulle inte den här frågeställningen gått att göra i den vanliga tråden?
Citera
2011-06-20, 20:15
  #3
Medlem
Felinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glamazon
Jag har läst böckerna och har ändå enorm behållning av serien. De har hanterat plotten mycket bra, och det är bara kul att se alla miljöer "få liv". Dessutom, när man har läst böckerna är det extra mycket underhållning att hänga i TV-tråden och se hur alla reagerar på olika plottwists och vad de försöker gissa sig till om framtiden.

Men skulle inte den här frågeställningen gått att göra i den vanliga tråden?

hehe, jo kanske... men jag vågade faktiskt inte, vill verkligen inte ha ngra spoilers. Men nu är det över, jag läser böckerna och ser sedan serien. Tack!
Citera
2011-06-20, 20:16
  #4
Medlem
Paladias avatar
Jag har läst böckerna men tycker att serien är bland de bästa serier som gjorts ändå. Väldigt välgjord. Däremot så tappar den flera dimensioner gentemot böckerna. Vissa karaktärer är inte med, andra har slagits ihop eller gjorts till biroller. Jag saknar även hur vargarna nästan inte har någon roll alls i serien gentemot böckerna. Vi ska väl inte heller tala om att alla slag och dylikt tagits bort ur serien, antagligen för att hålla budget.

Men som sagt, jag tycker oavsett detta att serien är oerhört välgjord och underhållande att titta på. Vad jag skulle rekommendera dig är att läsa första boken (vilken täcker första säsongen) för att få mer djup till det du sett. Vill du sedan fortsätta läsa så är det upp till dig, annars kan du vänta med att läsa andra boken tills dess att andra säsongen visats eller inte läsa den alls. Det är osannolikt att de kommer att fortsätta serien så den faktiskt täcker alla böcker, så förr eller senare behöver du gå över till böckerna oavsett. Ingen entimmes-serie har någonsin fått så många säsonger som Game of Thrones kräver hos HBO, inte ens deras mäkta populära Sopranos eller Six Feet Under. Med det så är det ytterst osannolikt att de kommer att fullfölja alla säsonger.
Citera
2011-06-23, 18:01
  #5
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felino
Nu har säsongsavslutningen av Game of Thrones varit och det är ett helt år kvar tills den börjar igen.
Jag gillar serien jättemkt och tycker att det är en av de bästa jag sett men jag kan inte hålla mig ett år tills nästa avsnitt.

Frågan är om jag borde läsa böckerna? Jag förstår att böckerna måste vara grymma men serien är ju också helt sinnessjukt spännande, så är det värt det? Jag kan ju alltid se serien efter att ha läst böckerna men kommer jag tycka den är lika bra efter att ha läst böckerna?

Jag står i valet och kvalet och behöver verkligen råd gällande detta!

OBS, jag vill inte ha ngra spoilers här!
Du kan ju, till exempel, läsa den stora tråden om serien där samma fråga ställs på ungefär varje sida?
https://www.flashback.org/t431044p142
Citera
2011-06-23, 18:59
  #6
Medlem
Jag orkade inte med böckerna efter bok 3, blir bara långtråkigt och det började redan i första men jag hade ändå redan köpt de tre första böckerna i pocket.
Första säsongen gjorde ett bra jobb dock, gillar serien skarpt, men jag kommer aldrig läsa om böckerna och den fjärde boken har bara läst bitar av, då jag ville veta vad som hände med arya.

Om du vill ha något att göra, låna hem en gammal klassiker, eller prova Wheel of Time serien. Personligen hade det inte gjort mig något ifall Martin slutade skriva på de sista böckerna och bara outlinade tv serie manuset för resterande.
Citera
2011-06-23, 19:16
  #7
Medlem
Har läst böckerna, och sett 7 avsnitt.

Böckerna 10/10
Serien 5/10

Hade säkert tyckt annorlunda om jag inte läst böckerna, men dem spelar i en helt egen liga.
Citera
2011-06-24, 15:22
  #8
Medlem
Jag började att lyssna på böckerna på ljudbok (finns en underbar uppläsare som låter som en gammal brittisk riddare) efter att ha sett tredje avsnittet och är nu mitt i tredje boken och har sett alla tio avsnitt.

Serien är jättebra och välgjorde men böckerna är flera snäpp vassare.
Det är en del saker de utelämnar och bygger upp karaktärer som inte finns i boken som den rödhåriga horan för att bara få visa lite extra tuttar.
Många karaktärer tappar även djup i serien då de inte visar sidor som man får se i boken (f.a The hound).

Jag uppmanar alla som har fastnat för serien att börja läsa böckerna då de är sjukt jävla bra.


Serien 7/10
Böckerna 9/10.
Citera
2011-06-24, 16:21
  #9
Medlem
impasses avatar
Jag läser oftast klassisk litteratur, främst tidigt 1900 tal. Utöver Lotr har jag inte läst någon fantasy, men efter att ha sett säsong ett av GoT så valde jag att ladda ner alla böcker på min kindle. Läst igenom 60% av första boken på 3 dar. Litteraturen håller en väldigt hög kvalite och det är väldigt givande måste jag säga, minst lika spännande som serien och löjligt välskrivet. Jag rekommenderar att du läser första boken i alla fall, du vet ju redan vad som kommer ske men för att få känslan . Sen om du blir tråkad så kan du vänta tills nästa säsong på tv, eller så läser du vidare.
Citera
2011-06-24, 18:35
  #10
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Ingen entimmes-serie har någonsin fått så många säsonger som Game of Thrones kräver hos HBO, inte ens deras mäkta populära Sopranos eller Six Feet Under. Med det så är det ytterst osannolikt att de kommer att fullfölja alla säsonger.
Fast man bör också tänka på att ingen av dessa serier faktiskt krävde fler säsonger, de berättade vad de ville berätta över de säsonger som gjordes. Förhoppningsvis kan vi få hela historien i TV-format, men visst har du rätt i att man inte bör ha allt för stora förhoppningar, speciellt vid tanke på hur "huvudkaraktärer" behandlas i serien .
Citera
2011-06-24, 19:18
  #11
Medlem
Hojtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoskavet
Jag började att lyssna på böckerna på ljudbok (finns en underbar uppläsare som låter som en gammal brittisk riddare).

Du kan inte möjligtvis länka eller skicka pm vart man kan hitta denna?
Citera
2011-06-24, 20:21
  #12
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hojte
Du kan inte möjligtvis länka eller skicka pm vart man kan hitta denna?
Ja du kan ju kolla i din närmaste piratbukt

Håller förövrigt med om att böckerna och ljudböckerna i synnerhet, är mycket bättre än den redan enastående TV serien. Roy Dotrice (se till att det är hans inläsning du lyssnar på) ger genom sin läsning en ytterligare dimension till böckerna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback