Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-20, 01:33
  #1
Medlem
Mac mini

Vad använder jag den här produkten till?
Stämmer det att om jag har laddat ner en film på min dator, så kan jag streama över den till min TV genom min mac mini?

Apple TV

Vad använder jag den här produkten till?
Har den här samma egenskaper? Vad är det för skillnad isåfall?
Citera
2011-06-20, 01:43
  #2
Medlem
Ett-Hatts avatar
Förstår att det kan vara lätt att blanda ihop då de ser väldigt lika ut.

Mac Mini är rätt och slätt en dator utan skärm, tangentbord och mus.

Apple TV är Apples motsvarighet till alla "Mediacenters" som cirkulerar där ute. Dvs. en liten enhet du kopplar till teven som sedan låter dig kolla all din media.

Har inte stenkoll på streaming mellan Apple-enheter, men jag är tämligen säker på att så länge du har en Apple TV så kan du strömma vad som helst från en annan Apple-enhet. Vare sig det är Macbook Pro, Mac Mini eller iPhone.
Citera
2011-06-20, 01:56
  #3
Medlem
Sproxxs avatar
En Mac Mini är en dator (rätt liten dator, men fortfarande en fullfjädrad dator som du kan surfa, spela med, osv.).

Apple TV är en liten låda som du kopplar till din TV, för att enkelt kunna spela upp material från dina andra enheter (t.ex. iPhone, iPad eller en dator).

Det går även utmärkt att koppla en Mac Mini till din TV, och det finns programvara som gör så att den fungerar som en mycket kompetent och bra HTPC.
Citera
2011-06-20, 02:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-Hatt
Förstår att det kan vara lätt att blanda ihop då de ser väldigt lika ut.

Mac Mini är rätt och slätt en dator utan skärm, tangentbord och mus.

Apple TV är Apples motsvarighet till alla "Mediacenters" som cirkulerar där ute. Dvs. en liten enhet du kopplar till teven som sedan låter dig kolla all din media.

Har inte stenkoll på streaming mellan Apple-enheter, men jag är tämligen säker på att så länge du har en Apple TV så kan du strömma vad som helst från en annan Apple-enhet. Vare sig det är Macbook Pro, Mac Mini eller iPhone.

Jag är nog rätt så gammalmodig, trots att jag är mitt emellan 20 och 30 Men ärligt talat så förstår jag inte syftet med dessa två produkter, särskilt inte Apple TV. Kan du förklara det?

Om jag vill lyssna på musik som jag har på min dator, varför inte bara skaffa bättre högtalare så slipper man den här "mellanhandsfunktionen"? Känns som att man betalar bra med pengar just för att få en "mellanhand".

Om du nu har en film på datorn - varför måste man ha den här produkten som fungerar som mellanhand - varför inte bara se på filmen på datorn, eller ännu bättre - ta DVD-filmen, stoppa in den i DVD-spelaren, PS3 eller vad det kan vara för något och bara titta på traditionellt sätt?
Citera
2011-06-20, 02:34
  #5
Medlem
Ett-Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
Jag är nog rätt så gammalmodig, trots att jag är mitt emellan 20 och 30 Men ärligt talat så förstår jag inte syftet med dessa två produkter, särskilt inte Apple TV. Kan du förklara det?

Om jag vill lyssna på musik som jag har på min dator, varför inte bara skaffa bättre högtalare så slipper man den här "mellanhandsfunktionen"? Känns som att man betalar bra med pengar just för att få en "mellanhand".

Om du nu har en film på datorn - varför måste man ha den här produkten som fungerar som mellanhand - varför inte bara se på filmen på datorn, eller ännu bättre - ta DVD-filmen, stoppa in den i DVD-spelaren, PS3 eller vad det kan vara för något och bara titta på traditionellt sätt?

Hmm, men om vi säger såhär då: Du har dina föräldrar hemma på besök och du vill visa bilderna från USA som du tog när du var där i våras. Du tänker visa bilderna på TV:n för att det är en större bildyta och för att alla ska kunna sitta bekvämt.

Alternativ:

1) Går du till datorn, bränner ut bilderna på en CD-skiva, matar in i DVD-läsaren och visar på TV:n?

Eller...

2) Sätter du dig ned i soffan och bläddrar igenom hela ditt bildbibliotek (som egentligen ligger på datorn på andra våningen) direkt i TV:n med hjälp av Apple TV?
Citera
2011-06-20, 02:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-Hatt
Hmm, men om vi säger såhär då: Du har dina föräldrar hemma på besök och du vill visa bilderna från USA som du tog när du var där i våras. Du tänker visa bilderna på TV:n för att det är en större bildyta och för att alla ska kunna sitta bekvämt.

Alternativ:

1) Går du till datorn, bränner ut bilderna på en CD-skiva, matar in i DVD-läsaren och visar på TV:n?

Eller...

2) Sätter du dig ned i soffan och bläddrar igenom hela ditt bildbibliotek (som egentligen ligger på datorn på andra våningen) direkt i TV:n med hjälp av Apple TV?

Haha, vad lättlurade folk är Det är ju precis så företagen vill att du ska tänka. Det är att köpa deras marketing rakt av (och till och med formulera sig på samma sätt som företagen gör).

Visst, det kanske är smidigt, men hur ofta sätter du dig ner med familjen för att titta på bilder? Ganska sällan, eller hur? Sen undrar jag, är det inte smidigare att ta din redan 17 tumstjocka macbook Pro och titta på den? Förr i tiden så satt man tillsammans och tittade i ett fotoalbum och det gick alldeles utmärkt! På samma sätt kan man använda en 17-tummare - man behöver inte en 42 tums HD

Om jag inte missat något helt uppenbart, och om du glömt att skriva något? - så tror jag att jag är ganska övertygad om att det mest är slöseri med pengar...
Citera
2011-06-20, 03:04
  #7
Medlem
Ett-Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
Haha, vad lättlurade folk är Det är ju precis så företagen vill att du ska tänka. Det är att köpa deras marketing rakt av (och till och med formulera sig på samma sätt som företagen gör).

Visst, det kanske är smidigt, men hur ofta sätter du dig ner med familjen för att titta på bilder? Ganska sällan, eller hur? Sen undrar jag, är det inte smidigare att ta din redan 17 tumstjocka macbook Pro och titta på den? Förr i tiden så satt man tillsammans och tittade i ett fotoalbum och det gick alldeles utmärkt! På samma sätt kan man använda en 17-tummare - man behöver inte en 42 tums HD

Om jag inte missat något helt uppenbart, och om du glömt att skriva något? - så tror jag att jag är ganska övertygad om att det mest är slöseri med pengar...

Jag tror varken att jag har glömt att skriva något eller att du missar det uppenbara, jag tror helt enkelt att du är otekniskt lagd.

Jag har tyvärr lite tråkiga nyheter för dig min vän: Framtiden ser inte ljus ut för dig om tekniken fortsätter att utbecklas i denna rasande takt (vore jag du skulle jag inte ens våga drömma om allt onödigt vi kommer att ha i våra hem).

Men, men... Den som lever får se!
Citera
2011-06-20, 03:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-Hatt
Jag tror varken att jag har glömt att skriva något eller att du missar det uppenbara, jag tror helt enkelt att du är otekniskt lagd.

Jag har tyvärr lite tråkiga nyheter för dig min vän: Framtiden ser inte ljus ut för dig om tekniken fortsätter att utbecklas i denna rasande takt (vore jag du skulle jag inte ens våga drömma om allt onödigt vi kommer att ha i våra hem).

Men, men... Den som lever får se!

Ja, lite rysligt är det faktiskt! Jag känner mig som min mamma nu! Det var inte länge sedan jag fick lära henne att smsa och kolla hennes mail!

Men så pass handikappad tror jag inte att jag kommer att bli! Man kan helt enkelt konstatera att jag är selektiv i mina val av tekniska prylar. Man behöver alltså inte skaffa allt som finns, bara för att det finns.

Sen är jag väldigt lat också! Jag orkar inte med krångel! Sist jag laddade ner något var nog år 2002 då Kaazaa fanns. Blev förbannad på skiten för att filmen X del 1 var dålig kvalitet, del 2 bra, del 3 dålig, del 4 dålig och del 5 bra. Det är krångligt med en massa delar, och kasst ljud och sen måste man ladda ner översättningen också och skaffa 20 000 olika program som måste uppdateras varje sekund för att fungera och tjaa... jag betalar helt enkelt 50 spänn när jag vill se något
Citera
2011-06-20, 03:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-Hatt
Jag tror varken att jag har glömt att skriva något eller att du missar det uppenbara, jag tror helt enkelt att du är otekniskt lagd.

Jag har tyvärr lite tråkiga nyheter för dig min vän: Framtiden ser inte ljus ut för dig om tekniken fortsätter att utbecklas i denna rasande takt (vore jag du skulle jag inte ens våga drömma om allt onödigt vi kommer att ha i våra hem).

Men, men... Den som lever får se!

Du förresten! Jag kommer att flytta in i min nya lya som har triple play. Om jag "snor" min pappas 42 HD och kopplar in den. Kommer jag att kunna få in några kanaler då?

Triple play ingår i hyran och dras alltså oavsett vad. Kan Radiotjänst se att jag tittar på TV?
Citera
2011-06-20, 06:53
  #10
Medlem
dannywtfs avatar
Om du jailbreakar din Aplle TV så kan du streama alla nya filmer ifrån icefilms. Då har du helt plötsligt en mediaspelare stor som en hög med post-itlappar där du kan streama alla nya avsnitt ur dina favoritserier gratis Du kan få tag i en sådan box för 900:- just nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback