Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-21, 02:10
  #37
Medlem
Drozds avatar
Sevärd dokumentär om Fassbinder på SVTplay:
https://www.svtplay.se/video/9888294...r-1?start=auto
Citera
2023-10-21, 01:01
  #38
Medlem
Normalt sett är det väl mest SVT, Cineasterna, TriArtPlay, DrakenFilm och Mubi som bildar när det gäller regissörer som Fassbinder, men en av hans filmer finns faktiskt hos Netflix bland deras EU-klassiker, TV-filmen Martha (1974) som producerade av Westdeutscher Rundfunk Köln, eller WDR för som dom som är bekanta med TV-loggor från rymden. Vad jag kan se är det mer än 20år sedan SVT sände filmen en enda gång. Nu en version restaurerad 2017.

Som sagt gjord för TV så Academy Ratio innehållandes karaktärer av varierande karaktär, stundtals elak dialog, rödhåriga kvinnor(bara där förstår man varthän det lutar), otäckt intrång på hotellrummet av en mörk karaktär, bergochdalbane-turer, biljakter, underbart tyskt språk, havet, en lätt solbränna, smärtsamt påfrestande relationer, något så tjusigt som rosa bokstäver under filmens end credits och stiligt foto gör detta till en av alla obskyra cineastiska pärlor hos Netflix. Bonuspoäng för bl a Mercedes 450SLC och Pontiac GTO i bild, plus mer personligt Fiat 124 vilket vi hade en i släkten för en herrans massa årtionden sedan.

Önskar jag kunde räkna ut ett betyg enligt HerrDittling's berömvärda betygssystem men högt blir det oavsett. Bilda er eller sprid budskapet bland dom av era vänner som ni vill ska bli bättre filmkännare!

Ska man avnjuta mat till filmen rekommenderas fläsklever i rödvinssky. Bra musik till uppvärmning under matlagningen är Gaetano Donizetti. Skulle någon i hushållet bli hysterisk på ditt val av musik så kommer du få lättare att sympatisera med Martha. Har ni katt så var beredd att hålla för ögonen på den, eventuellt även era egna.

www.imdb.com/title/tt0070374
www.netflix.com/title/60032232

Fassbinder's filmer hos JustWatch, sorterat på årtal, nyast överst, äldst längst ner:

https://www.justwatch.com/se/search?...erson_id=88848

Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Martha var en riktigt finfin melodram och ett relationsdrama i allra högsta grad. Mycket om dominans, sadism och förtryck i en relation. Smärtsamt slut. Skitbra kameraarbete.
Martha (1974) är väl hans första film där han ansåg sig ha budget nog att ägna mer tid åt fotot. Undra om det någonsin har gjorts en svensk TV-film med foto på denna nivån.

Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Såg precis min första Fassbinder, Maria Brauns äktenskap och tyckte om den mycket! Blev särskilt imponerad av Schygulla. Blev sugen på att se mer, någon som har några förslag var man kan fortsätta?
Om du inte har sett Martha (1974) än får du passa på om du har Netflix!

Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Kul med folk som är intresserade av Fassbinder!
Jag är en ständig källa till glädje på forumet!

Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Martha är en av dom absolut bästa filmer jag sett..sjuk ångestframkallande dock, kan vara bra att ha någon att hålla i handen vid tittning.

Eller tassen på en mysig katt, som man rimligtvis kommer vilja överösa med kärlek efter att ha sett klart filmen.

Funderar även på om Martha's karaktär kan varit inspirerad av Yvonne Mitchell's briserande karaktär i brittiska diskbänksrealism-dramat Woman in a dressing gown (1957).
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback