Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-17, 20:48
  #1
Medlem
spknoises avatar
Tänkte starta en egen tråd om denna fantastiska musikgrupp. Även om jag har lyssnat på dom i många år, så är det faktiskt det band som jag vet minst om. Så dom är ju ett av de mest mytomspunna band som finns.

För oss som är intresserade av bandet kan väl skriva lite om vilka influenser dom har på senare musik, hur många exemplar de har sålt och typ nästa skivsläpp m m.
Citera
2011-06-18, 14:47
  #2
Medlem
mirror-saws avatar
Världens bästa band någonsin och Too Dark Park är tidernas mest kompletta skiva. Grymma live också, jag minns euforin efter att ha sett dem första gången på Arvika 2004. Har sett dem en gång till efter det, i Malmö förra året och det var också en fantastisk spelning.

Har väl aldrig tänkt på dem som så värst mytomspunna dock. Tydligen ska Al Jourgensen varit nära att sparka ihjäl Ogre när det knarkades som värst på 80-talet.

Skulle vara trevligt om de kunde släppa sin nya skiva någon gång för övrigt. Känns som att man väntat på den ett tag nu.
Citera
2011-06-18, 17:25
  #3
Medlem
spknoises avatar
Jasså, det visste jag inte om. Nog för att Al verkar lite smått galen av sig. Det var väl också han som fick Ogre ner i drogträsket med väl?
Själv har jag läst att under nästan varje inspelning har det alltid varit något problem mellan medlemmarna, men ändå lyckats skapa unik musik på varje skiva.

Har själv inte sett dom live tyvärr men någon gång blir det. Den som säger att Marilyn Manson är häftig live har nog aldrig hört talas om SP Han gör bara framträdande för småbarn i skillnad mot SP.
Citera
2011-06-18, 18:50
  #4
Medlem
Drumsticks avatar
Förbannat bra band!

Stod för övrigt och bläddrade i en skivbutik för ett tag sedan och kom över Rabies LPn i nyskick för en femtiolapp.

Samt, från wikipedia ang nya skivan
Citat:
In May 2011, Skinny Puppy announced that they finished recording a new album titled HanDover, and that they are soliciting it to other record labels for a September 2011 release date.[19] Steven R Gilmore created the artwork for the album once again
Citera
2011-06-18, 19:12
  #5
Medlem
mirror-saws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Nog för att Al verkar lite smått galen av sig. Det var väl också han som fick Ogre ner i drogträsket med väl?

Det är nog knappast omöjligt. Al verkade minst sagt galen och oberäknelig på den gamla goda tiden.
Från en gammal intervju i tidningen New Life:

"- Låt mig säga så här, börjar han, och det här får du skriva. Jag bodde hos Al ett tag och vi var mycket goda vänner. Han är en mycket intelligent person och vi hade många, långa och intressanta diskussioner nätterna igenom. Men ena stunden satt han mitt emot mig hur lugn som helst, och i nästa ögonblick slog han om till vansinne. En gång sparkade han in näsan på mig, med kängorna på. Jag var cirka tre millimeter från döden, hade bensplitter i hela ansiktet!"



Angående live så råder jag dig att se dem nästa gång du har chansen. Ogre är en av få artister som kan "klä ut sig" på en scen utan att det på något sätt känns fånigt och scenshowen tillsammans med musiken blir oslagbar. Även väldigt bra blandning av låtar de gånger jag sett dem.

Vilka är era favoritplattor? Själv slår jag ett slag för Too Dark Park som jag nämnde tidigare, följt av VIVIsectVI.
Citera
2011-06-18, 20:14
  #6
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirror-saw
Vilka är era favoritplattor? Själv slår jag ett slag för Too Dark Park som jag nämnde tidigare, följt av VIVIsectVI.

Tycker också Too Dark Park och VIVIsectVI är dom bästa. Rabies är heller inte så dålig som många tycker, vem kan inte älska Worlock

Vilka mer artister än NIN och MM har nämnt Skinny Puppy som influens? För deras musik har influerat oändligt med musiker har jag läst i någon artikel.
__________________
Senast redigerad av spknoise 2011-06-18 kl. 20:24.
Citera
2011-06-19, 08:50
  #7
Medlem
mirror-saws avatar
Rabies är absolut inte dålig, men det är väl kanske det svarta fåret av 80-talsskivorna. Worlock är ju som du säger en otrolig låt, Rodent är en gammal favorit också. Låtar som Tin Omen och Fascist Jock Itch är riktigt skön industrirock.

Jo, NIN vet man ju influerats kraftigt av SP och det är nog jävligt många som gjort det. Band som Haujobb och X Marks The Pedwalk har ju också sagt att de tagit influenser vilket hörs på deras tidiga skivor, första Haujobb-plattan är ju en ren Skinny Puppy-plankning.
Svenska Necro Facility är ju ett annat band som knappast gjort någon hemlighet av sin största influens. Iofs har nog de flesta av dagens hårda synthgrupper på ett eller annat sätt en relation till Skinny Puppy.

Hittade denna, uppenbarligen har Jay-Z lyssnat på Skinny's Dig It lite för många gånger:
http://www.youtube.com/watch?v=LeatgdBBqpc
Citera
2011-06-19, 21:19
  #8
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumstick
Förbannat bra band!

Stod för övrigt och bläddrade i en skivbutik för ett tag sedan och kom över Rabies LPn i nyskick för en femtiolapp.

Samt, från wikipedia ang nya skivan

Dom är gudomligt bra Vilken tur du hade att finna en LP.. Skulle vara kul att ha några stycken. Jag själv tycker att dom tillsammans med Kraftwerk är ett av de viktigaste banden inom den elektroniska musiken.
Det som är intressant med SP är dom även har lockat mycket lyssnare från rock och metal kategorin. Som sagt ett fantastiskt band
Citera
2011-07-01, 20:00
  #9
Medlem
mirror-saws avatar
Bumpar denna tråd, det är ju tråkigt (men inte helt oväntat) att en tråd om Skinny Puppy ska generera ett sånt ointresse på FB.

Har suttit och mässat Last Rights i några dagar nu tillsammans med alkohol och lite annat för att ta mig igenom en tids ångest, och det är ju en fantastisk platta som varierar mellan gammal klassisk SP och rytmiska, noise-influerade ljudlandskap. Fast utan att tappa den röda tråden plattan igenom.

http://www.youtube.com/watch?v=60YPopn1BD8

Kan även länka till ett klipp rån spelningen i Malmö förra året som var hur bra som helst:

http://www.youtube.com/watch?v=MetbQkqzAGA
Citera
2011-07-01, 20:07
  #10
Medlem
mirror-saws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Dom är gudomligt bra Vilken tur du hade att finna en LP.. Skulle vara kul att ha några stycken. Jag själv tycker att dom tillsammans med Kraftwerk är ett av de viktigaste banden inom den elektroniska musiken.
Det som är intressant med SP är dom även har lockat mycket lyssnare från rock och metal kategorin. Som sagt ett fantastiskt band

Icke att förglömma är väl att SP själva influerades starkt av vissa artister från början, däribland förmodligen Portion Control, Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle och SPK bland andra. Men de tog allt detta och gjorde något väldigt speciellt av enligt mig. Inget av banden jag nämnde har haft samma inverkan på mig som SP.

Förövrigt är jag väl inte helt nykter nu om någon undrar.
Citera
2011-08-30, 06:20
  #11
Medlem
Ghostss avatar
Den 28e oktober verkar skivan komma iaf. Ser grymt mycket fram emot den. Finns ljudklipp på SPVs hemsida. Låter helt klart jävligt bra. Såg dom också live förra året. Hade väntat på den spelningen sen 1988.
Citera
2011-09-02, 15:58
  #12
Medlem
mirror-saws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghosts
Den 28e oktober verkar skivan komma iaf. Ser grymt mycket fram emot den. Finns ljudklipp på SPVs hemsida. Låter helt klart jävligt bra. Såg dom också live förra året. Hade väntat på den spelningen sen 1988.

Ja, äntligen! Riktigt gött att ha något att se fram emot nu när höstmörkret närmar sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback