Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-17, 16:25
Medlem
JapanKinas avatar
Hej!

Har en laptop med Ubuntu 11.04. Den är uppdaterad enligt deras Update Manager.
Jag har installerat några videoprogram efter rekommendationer. Eftersom jag är tidigare Windows användare så laddade jag ner VLC Player.

Nu till problemet.

I början så flöt allt på fint, första två omgångarna i bilen så kunde man se på filmer utan problem.
Men tredje resan så började datorn hänga sig mitt i filmerna. Med hänga sig menar jag att under uppspelning i helskärmsläge så fryser datorn och det går inte att göra något annat än att hård-omstarta den med power-knappen.

Det handlar om xvid- och mkv-filmer i varierande kvalitet. 720p som mest. Datorn fixade detta utan problem under Windows XP med en hel del "bloatware" på sig. Även där med VLC.

Jag är novis när det kommer till Ubuntu men installationen av allt på datorn har gått felfritt enligt vad jag har sett.

Kan tilläggas att jag har krypterat hårddiskens /usr/ utrymme. Man fick valmöjligheten när man installerade OS'et och då valde jag att göra det. Kan det påverka uppspelningen?

Vad kan vara problemet?
Citera
2011-06-17, 17:30
Medlem
sommarlovs avatar
En så allvarlig hängning som kräver manuell omstart har jag bara sett med defekt hårdvara, tex minnen som inte fungerade som de skulle.

Just minnesfel är så vanligt att memtest finns med i Grub!
Låt det gå några varv...
Citera
2011-06-17, 18:31
Medlem
gäller detta bara vlc? hur fungerar t ex totem eller mplayer?

har du testat med att starta om x-servern? om du trycker ctrl + alt + F3 borde du slängas ut i konsollen. händer inte det är det nog inte x-servern som jävlas.
Citera
2011-06-17, 21:02
Medlem
Jonblunds avatar
Prova en annan spelare. om det blir samma resultat där så luktar det hårdvara. Har du koll på temperaturen? Kolla minnesstickorna. Kolla hårddisken.
Citera
2011-06-18, 22:19
Medlem
Min tanke är att det har att göra med grafikkortet, då vlc använder accelererad video output. Prova att låta datorn stå och nöta glxgears och se om den hänger sig. Du kan också prova att stänga av accelereringen i VLC under preferences/video.
Citera
2011-06-21, 16:11
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En så allvarlig hängning som kräver manuell omstart har jag bara sett med defekt hårdvara, tex minnen som inte fungerade som de skulle.

Just minnesfel är så vanligt att memtest finns med i Grub!
Låt det gå några varv...

Har kört minnestest nu ett helt dygn. Hittar inget fel.

Citat:
Ursprungligen postat av serein
gäller detta bara vlc? hur fungerar t ex totem eller mplayer?

har du testat med att starta om x-servern? om du trycker ctrl + alt + F3 borde du slängas ut i konsollen. händer inte det är det nog inte x-servern som jävlas.

Har inte testat att spela på annan spelare än VLC. Men eftersom att jag föredrar VLC och att det har fungerat felfritt under Windows så undrar jag om jag inte borde ominstallera VLC och se om det fungerar bättre då?

Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Min tanke är att det har att göra med grafikkortet, då vlc använder accelererad video output. Prova att låta datorn stå och nöta glxgears och se om den hänger sig. Du kan också prova att stänga av accelereringen i VLC under preferences/video.

Intressant! Vilken skillnad gör AVO för VLC? Kommer jag som tittare märka något speciellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in