Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-01-09, 01:24
  #37
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Ocarina of Time 3D var en helt okej uppdatering. Men Majora's Mask 3D å andra sidan är en riktigt urdålig sådan. Den är fördummande med försämrade kontroller (särskilt för deku- och zora-Link) och fördummande bossar som är tråkiga att slåss mot.
Har förvisso aldrig spelat originalet men jag gillade Majoras Mask 3D väldigt mycket

Som jag förstått det har man ändrat mer i MM än i OoT? OoT har jag klarat originalet.
Citera
2019-01-09, 01:41
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Har förvisso aldrig spelat originalet men jag gillade Majoras Mask 3D väldigt mycket

Som jag förstått det har man ändrat mer i MM än i OoT? OoT har jag klarat originalet.

No offense, men du vet helt enkelt inte bättre då du aldrig körde originalet. Är MM 3D ens första spel, visst då finner man väl det bra, men har man en gång spelat originalet flera gånger och sedan kör MM 3D bör man få en bitter eftersmak. Vilket jag fick och sålde det rätt omgående.

Jo, mycket fler ändringar. Kan inte minnas att det var så mycket ändringar i OoT 3D som var relaterat till gameplay. Om så var fallet, var det småsaker här och där.

Personligen föredrar jag OoT-originalet också till N64, av det simpla skälet att jag föredrar en riktig styrspak, och att spelet inte är lika färgglatt och "ljust" som 3DS-versionen. Dock är det ändå en bra remake som faktiskt går att spela utan att få kräkningar.
Citera
2019-01-09, 01:45
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedRoc
Nädå det fanns allt med på den gamla N64-versionen

Tyckte alltid att det sög att man aldrig kunde springa runt i gränderna/bakgatorna när man är vuxen, något som de borde lagt till i 3DS-versionen. Men icke.
Citera
2019-01-09, 11:48
  #40
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
No offense, men du vet helt enkelt inte bättre då du aldrig körde originalet. Är MM 3D ens första spel, visst då finner man väl det bra, men har man en gång spelat originalet flera gånger och sedan kör MM 3D bör man få en bitter eftersmak. Vilket jag fick och sålde det rätt omgående.

Jo, mycket fler ändringar. Kan inte minnas att det var så mycket ändringar i OoT 3D som var relaterat till gameplay. Om så var fallet, var det småsaker här och där.

Personligen föredrar jag OoT-originalet också till N64, av det simpla skälet att jag föredrar en riktig styrspak, och att spelet inte är lika färgglatt och "ljust" som 3DS-versionen. Dock är det ändå en bra remake som faktiskt går att spela utan att få kräkningar.
Nostalgi kallas det Hade MM ändrats tvärtom hade du antagligen gnällt på det. Många tycker uppdateringen var en förbättring jämfört med originalet (som jag spelat, och kollat på när polaren spelade, dock inte klarat det)

Samma med OoT. Jag hade aldrig N64 men bästa polaren hade det så satt och körde det hemma hos honom men jag fick aldrig den där nostalgin till det på samma sätt som han fick som körde igenom hela flera gånger. Jag klarade originalet av OoT typ 15år efter det kom. Förstår att det måste varit helt sjukt 15år tidigare men utvecklingen har gått framåt så på så sätt är OoT lite överskattat, det är inte det bästa Zeldat men antagligen det bästa för sin tid=nostalgi höjer spelet. Precis som att A Link to the past alltid kommer rankas högre än A Link between worlds bara för det förstnämnda kom många år tidigare.

När jag sen körde igenom OoT 3D kan jag inte gå tillbaka till originalet. Det ser förjävligt ut. Men du som kanske växt upp med det på annat sätt uppskattar originalet mer pga. nostalgi.

Kom för övrigt på att vattentemplet är lite annorlunda på 3D. Lite lättare med pilar tror jag det är, så man vet vilken "våning" som är rätt eller nåt sånt. Jag måste haft tur i originalet för tyckte vattentemplet var ganska lätt.
Citera
2019-01-09, 17:54
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Nostalgi kallas det Hade MM ändrats tvärtom hade du antagligen gnällt på det. Många tycker uppdateringen var en förbättring jämfört med originalet (som jag spelat, och kollat på när polaren spelade, dock inte klarat det)

Nej du, den gubben går inte. Som sagt tycker jag ju att OoT 3D är en bra remake, så det i sig säger ju emot din teori. Dock ÄR spelet ljusare och färggladare (en objektiv observation) vilket jag tycker försämrar atmosfären då spelet är generellt rätt mörkt.

Majora's Mask 3D däremot? Kontroll är ett av de allra viktigaste faktorerna för ett spel, och här misslyckas remaken stort. Här handlar det till stor del om fördumning. Zora-Link simmar inte snabbt "by default" längre då Aonuma inte ville göra spelet "för svårt", och nu kräver snabb hastighet magi. På vilket sätt har detta att göra med nostalgi? Ta Deku Link. Han är seeeeg och icke-intuitiv. När han ska hoppa över de där bladen som flyter på vatten måste man nu mera vara riktigt på tårna för att han ska klara hoppen. I originalet var han snabb, smidig och flexibel. I 3DS-versionen förlorar han konstant sin hastighet. Knappast nostalgi. Heller inte nostalgi att bossarna är fördummade där varje boss har fått ett jävla öga (som om Zelda inte har missbrukat detta tillräckligt redan?). Förut var det som vanliga fiender men mycket starkare givetvis, nu måste man istället göra saker i en specifik ordning vilket dödar det roliga med de ursprungliga striderna. Förut kunde man "tävla" med snöbossen t.ex., men gissa vad? Det går inte längre för striden är helt fördummad och Link måste stanna varje jävla gång för att slå på ögat. Och jag tänker inte ens gå in på den fjärde bossen.

Nej, jag har tålamod med spel, men om något är dåligt så är det dåligt.

Citat:
När jag sen körde igenom OoT 3D kan jag inte gå tillbaka till originalet. Det ser förjävligt ut. Men du som kanske växt upp med det på annat sätt uppskattar originalet mer pga. nostalgi.

Jag har inga som helst problem med att gå tillbaka och spela (för mig) nya SNES- eller N64-spel. Det grafiska är inget problem för mig, så länge spelet i fråga är bra.

Citat:
Kom för övrigt på att vattentemplet är lite annorlunda på 3D. Lite lättare med pilar tror jag det är, så man vet vilken "våning" som är rätt eller nåt sånt. Jag måste haft tur i originalet för tyckte vattentemplet var ganska lätt.

En klar förbättring i 3DS-versionen är att järnstövlarna har blivit ett vanligt item som man kan placera i det övre högre hörnet, så man slipper gå in och ut ur menyerna hela tiden vilket man var tvungen att göra i originalet. Detta var dålig design, vilket 3DS-versionen åtgärdade.
__________________
Senast redigerad av IKN 2019-01-09 kl. 17:58.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback