Citat:
Ursprungligen postat av
Gavins-Friend
Nostalgi kallas det
Hade MM ändrats tvärtom hade du antagligen gnällt på det. Många tycker uppdateringen var en förbättring jämfört med originalet (som jag spelat, och kollat på när polaren spelade, dock inte klarat det)
Nej du, den gubben går inte. Som sagt tycker jag ju att OoT 3D är en bra remake, så det i sig säger ju emot din teori. Dock ÄR spelet ljusare och färggladare (en objektiv observation) vilket jag tycker försämrar atmosfären då spelet är generellt rätt mörkt.
Majora's Mask 3D däremot? Kontroll är ett av de allra viktigaste faktorerna för ett spel, och här misslyckas remaken stort. Här handlar det till stor del om fördumning. Zora-Link simmar inte snabbt "by default" längre då Aonuma inte ville göra spelet "för svårt", och nu kräver snabb hastighet magi. På vilket sätt har detta att göra med nostalgi? Ta Deku Link. Han är seeeeg och icke-intuitiv. När han ska hoppa över de där bladen som flyter på vatten måste man nu mera vara riktigt på tårna för att han ska klara hoppen. I originalet var han snabb, smidig och flexibel. I 3DS-versionen förlorar han konstant sin hastighet. Knappast nostalgi. Heller inte nostalgi att bossarna är fördummade där varje boss har fått ett jävla öga (som om Zelda inte har missbrukat detta tillräckligt redan?). Förut var det som vanliga fiender men mycket starkare givetvis, nu måste man istället göra saker i en specifik ordning vilket dödar det roliga med de ursprungliga striderna. Förut kunde man "tävla" med snöbossen t.ex., men gissa vad? Det går inte längre för striden är helt fördummad och Link måste stanna varje jävla gång för att slå på ögat. Och jag tänker inte ens gå in på den fjärde bossen.
Nej, jag har tålamod med spel, men om något är dåligt så är det dåligt.
Citat:
När jag sen körde igenom OoT 3D kan jag inte gå tillbaka till originalet. Det ser förjävligt ut. Men du som kanske växt upp med det på annat sätt uppskattar originalet mer pga. nostalgi.
Jag har inga som helst problem med att gå tillbaka och spela (för mig) nya SNES- eller N64-spel. Det grafiska är inget problem för mig, så länge spelet i fråga är bra.
Citat:
Kom för övrigt på att vattentemplet är lite annorlunda på 3D. Lite lättare med pilar tror jag det är, så man vet vilken "våning" som är rätt eller nåt sånt. Jag måste haft tur i originalet för tyckte vattentemplet var ganska lätt.
En klar förbättring i 3DS-versionen är att järnstövlarna har blivit ett vanligt item som man kan placera i det övre högre hörnet, så man slipper gå in och ut ur menyerna hela tiden vilket man var tvungen att göra i originalet. Detta var dålig design, vilket 3DS-versionen åtgärdade.