Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-05, 14:46
  #937
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ehum.... Det där med tvestjärt.. . I UK heter de just earwig. De älskar att krypa ner i rosors mitt. Även andra blommor. De kryper in i sängkläder när man luftar dem på balkongen. Inte så konstigt att folk tror på teorin. Dessutom ser örat nog lite ut som en ros för en tvestjärt. De söker värme.

Det finns också andra kryp som fått namn efter de otrevliga vanor de påstås ha. Till exempel kallas trollsländor för øyenstikkere på norska.

https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98yenstikkere
Det norske navnet tilsvarer det tyske «augenstecher» og refererer til folketroen om at øyenstikkere kan stikke ut øynene på mennesker. Imidlertid henspiller det tyske navnet på at kroppen uten vinger ligner på et håndverktøy brukt av skomakere, for å for å lage hull (eller «øyne») i læret før sying.
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Källargubben, är det någon generation tillbaka? Jag tänker på min farmor som skrämdes upp med knarrgubben som bodde under den spång som fanns vid farmors barndomshem och brunnsgubben som bodde i varenda jäkla brunn i omgivningen. Samma grej som något århundrade tidigare ledde till att folk aktade sig för Bäckahästen, Näcken och skogsrået antar jag. Min farmor aktade sig för och respekterade brunnsgubbar, småfolk, huldran, mylingar och allsköns oknytt till den dag hon dog som gammal tant, så de måste ha skrämt upp henne något oerhört som barn.

Väldigt intressanta hågkomster! Ja, skogsrån, småfolk, näckar, mylingar och andra väsen var levande verklighet för stora delar av Sveriges folk för bara ett hundratal år sedan, och även ännu senare. Ibland när det på Flashbacks historie- eller religionsavdelningar ställs frågor om hur länge hedendomen levde kvar i Norden, brukar jag påminna om folktrons väsen, som ju genomgående har sitt ursprung i förkristen tro.

Men trodde din farmor på brunnsgubben också? Jag har hört att den gubben är vad folkloristerna kallar fikt - ett väsen som diktats upp för att skrämma / uppfostra barn med.

Det har upptecknats hundratals sägner om skogsrån och mylingar, och otaliga människor i det gamla bondesamhället svor på att de själva hade mött gastar och tomtar. Det var väsen som man trodde på, helt enkelt.

Brunnsgubben förekommer däremot nästan inte alls i sägner eller ögonvittnesskildringar. Han var en renodlad fantasiskapelse. Glinen skulle lära sig att hålla sig borta från brunnen, och därför fick de höra varningar för Brunnsgubben som skulle ta dem. Detsamma gällde källargubben och ågubben, kan jag tro.

https://sagobygden.blog/tag/brunnsgubben
https://kulturminnet.wordpress.com/2...8-brunnsgubben
http://www.hillehembygd.se/artiklar/...ubbar_1995.pdf
På varje gård fanns en brunn med lock över och locken var i de flesta fall lätta att rubba även för barn. Inte så underligt att vuxna drog till med någonting ordentligt skrämmande för att barnen skulle sky brunnen.
/---/
Källargubben räddade i princip årsskörden av potatis från att bli fördärvad av vinterkyla eller värmebölja, vilket kunde bli följden om barnen gavlade för mycket med källardörren.
Knarrgubben har jag aldrig hört eller läst om tidigare (även om man får en del träffar när man googlar).

Brunnsgubben nämns också i denna tråd.

(FB) Vilka varelser skrämde dig som barn?
__________________
Senast redigerad av Ördög 2021-09-05 kl. 15:16.
Citera
2021-09-05, 16:43
  #938
Medlem
Symptms avatar
fick höra att värme från en hårtork inte är riktig värme

bah ok?
Citera
2021-09-05, 22:48
  #939
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Nej jag tror inte hon trodde på brunnsgubben, men inte fanken gick hon i onödan nära en brunn så det satt djupt… Hennes sida av släkten hade ett lite knepigt förhållande till vatten på grund av lite drunkningsolyckor av ganska tragiskt slag.

Annat oknytt var dock verklighet för henne, inte minst mylingar och småfolk i skogen som hon lärde oss barnbarn att hantera - utifall att... Hon betraktades också som en person som kunde ”se” saker och trodde det också själv. Hon sade även till mina släktingar att jag kunde ”se” vilket ju är lite spooky med tanke på att hon inte sade det om någon annan släkting.

Jag har hört om knarrgubben från en del andra håll också, verkar ha handlat om att hålla ungar borta från broar, spångar och liknande.
Citera
2021-09-05, 23:25
  #940
Medlem
Strongmanx2s avatar
1. Om man tränar styrketräning som ungdom kan man stanna i växten.
2. Tittar man på för mycket TV så blir ögonen fyrkantiga.
3. Röker man Cannabis kan man flera år senare få en "Flashback" och bli hög igen.
4. Allt går lösa.
Citera
2021-09-05, 23:27
  #941
Avstängd
är väl bara att man skulle akta sej för brunnsgubben , förstår varför det sades
Citera
2021-09-07, 20:33
  #942
Medlem
"Om du slickar på kniven kommer du skära din tunga" - Förskolelärare.
Nog kan det vara fallet i sällsynta fall men tror knappast det händer särskilt ofta med en bordskniv, tror det var ett försök till att lära ut bordsskick. Men nå var det effektivt, aldrig slickat på en kniv under mina 18 år och kommer förmodligen aldrig göra det (inte för att jag är direkt rädd för att skära min tunga men får bara en äckelhetskänsla av att göra det + att det är dåligt bordsskick).
Citera
2021-09-07, 20:54
  #943
Medlem
Om man skelar med ögonen kan de fastna
Citera
2021-09-08, 15:09
  #944
Medlem
Säger nu inte att jag nödvändigtvis trodde på allt, men det var väl mest de vanliga folkhemsmyterna man matades med. En del halvsanningar, missförståndbaserade faktioder och överdrifter med mera.

Pappa kunde bli bländad och köra i diket, om man tände den pyttelilla svaga taklampan därbak i bilen.

Det var farligt att hålla tillbaka en nysning. Man kunde skada hjärnan.

Man var tvungen att vänta en timme med att bada efter att man ätit en sketen liten smörgås på stranden. Annars kunde man få kramp och drunkna.

Inte stå för nära TVn..

Man kunde få en psykos långt långt senare om man provat röka hasch en gång bara!

FN gör så att det blir fred i världen.

Farligt att styrketräna när man var för ung. Det skulle man absolut vänta med, annars kunde det hindra utvecklingen eller nåt.

Man kunde få långtgående men eller bli mördare som vuxen av blod på tv och filmvåld. Minns faktiskt att jag som liten blev tillsagd av de vuxna att blunda ibland om det blev läskigt på tv.

Det är förbjudet att dricka alkohol om man är under 18.
__________________
Senast redigerad av LynxRufus 2021-09-08 kl. 16:06.
Citera
2021-09-08, 15:13
  #945
Medlem
Rolig anekdot.

Det här var faktiskt ingenting jag trodde på alls ens som litet barn, men jag minns att pappa hade fått för sig att det var citat: FARLIGT med så kallade rollspel som en del ungdomar spelade. Drakar och demoner (Dungeons & Dragons) var namnet på ett oerhört populärt rollspel på 80-talet, men det fanns såklart fler.


Långt senare som vuxen har jag hört en historia om att den myten var ett rent påhitt från den kristna högerns moralpanik i USA.

Ingen hejd på paniken om hur mycket som kunde vara farligt om man växte upp i ett hem med två medelklassföräldrar som försökte vara pålästa och medvetna om det moderna samhällets alla tänkbara faror.
__________________
Senast redigerad av LynxRufus 2021-09-08 kl. 16:09.
Citera
2021-09-08, 15:18
  #946
Medlem
Om jag sprang runt naken efter dusch eller dylikt sa alltid min pappa att jag inte skulle gå nära katten för att han skulle tro att snoppen var en korv och bita av den.

Levde med den skräcken upp i vuxen ålder.
Citera
2022-10-19, 21:22
  #947
Medlem
Moonelf-McGoblins avatar
Jag kommer ihåg några saker:

Min pappa hade bil på 90-talet och den hade en sån där cigarettändare, ni vet. Han sa att om man tryckte på den så skulle bilen explodera så varje gång vi åkte bil så blev jag livrädd att någon skulle komma åt den av misstag.

En gång satt jag och åt Pop Rocks (sånt där godis som smäller i munnen) och då plockade pappa upp den tomma förpackningen och började läsa på den. Detta var innan jag började skolan så jag kunde inte läsa själv, men pappa sa i alla fall att det stod "Varning för atombomber!" på påsen. I flera veckor efteråt trodde jag att godiset innehöll nån slags bomb som jag hade ätit upp och att det bara var en tidsfråga innan jag skulle sprängas i luften, alternativt att jag skulle bli träffad av en bomb för att jag ätit det godiset.

Att om man känner att en rap eller brakskit är på gång så är det farligt att hålla det inne. Farsan påstod det men jag har aldrig hört det från något annat håll. Om jag rapade eller släppte en fjärt i skolan så fick jag skäll av läraren.

Att enda nackdelen med att röka är att det är så fruktansvärt dyrt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback