2011-06-15, 20:45
Medlem
Hej, tnkte hra om det finns ngon som vet vad det r fr regler angende skatt nr man jobbar och bor utomlands (ej inom eu) och ven har skrivit ut sig ifrn sverige och inte ger ngon fast egendom i sverige och endast befinner sig i sverige ett par veckor per r p semester.

Tex om jag jobbar p ett fartyg (ej inom eu) r jag fortfarande skatteskyldig i sverige? eller vad r det fr regler som gller?
Citera
2011-06-15, 20:57
Medlem
lemonzhellos avatar
Om du jobbar p fartyg gller ibland srskilda regler, framfrallt om det r svenska fartyg, men generellt gller att ven om du bor i Sverige s slipper du skatta hr om du arbetar i ett eller fler andra lnder under en sammanhngande tid om minst sex mnader och betalar skatt dr du arbetar. Om det inte finns inkomstskatt i det land dr du arbetar (eller om du r skattebefriad i det landet t.ex. pga att du r bistndsarbetare eller liknande) s mste du arbeta i det landet i minst ett r fr att slippa skatta i Sverige. S det r allts inte s svrt att slippa svensk skatt. Varje mnad du r borta tjnar du ihop sex dagar som du fr vistas i Sverige, s om du t.ex. drar till Tyskland fr att jobba i tta mnader i ett strck, och skattar dr, s kan du ta en 48 dagar lng Sverigesemester mitt i Tysklandsvistelsen. Rtt genersa regler. Om du dremot jobbar utomlands mindre n sex mnader s mste man kolla i skatteavtalet med det aktuella landet fr att se var du ska betala skatt.

Om du dremot lmnar Sverige och verkligen klipper banden hit, allts inte har kvar bostad eller familj, s har du ju lmnat Sverige, och d skattar du ju inte hr frn frsta dagen. Dock r det du som mste kunna visa att du har klippt banden hit under de frsta fem ren efter flytten. Oftast inte alls s svrt, om du inte har kvar huset eller frun och barnen eller fretaget hr.
Citera
2011-06-15, 21:15
Medlem
Citat:
=lemonzhello
Om du dremot lmnar Sverige och verkligen klipper banden hit, allts inte har kvar bostad eller familj, s har du ju lmnat Sverige, och d skattar du ju inte hr frn frsta dagen. Dock r det du som mste kunna visa att du har klippt banden hit under de frsta fem ren efter flytten. Oftast inte alls s svrt, om du inte har kvar huset eller frun och barnen eller fretaget hr.

Detta stmmer ganska bra in p min situation, har hus och familj utomlands, skall skriva ut mig ur sverige och tnker hyra ut en lgenhet som jag har frstahands kontrakt p, tnkte endast beska sverige ngra veckor p sommaren,s det borde inte bli ngra problem med skattemyndigheterna d antar jag?
r dom intresserade av vad fr firma jag jobbar fr eller r det inget dom kommer att bry sig om?
Citera
2011-06-15, 22:27
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
S det r allts inte s svrt att slippa svensk skatt. Varje mnad du r borta tjnar du ihop sex dagar som du fr vistas i Sverige, s om du t.ex. drar till Tyskland fr att jobba i tta mnader i ett strck, och skattar dr, s kan du ta en 48 dagar lng Sverigesemester mitt i Tysklandsvistelsen. Rtt genersa regler. Om du dremot jobbar utomlands mindre n sex mnader s mste man kolla i skatteavtalet med det aktuella landet fr att se var du ska betala skatt.

Jag frstr inte riktigt vad du menar hr. Om man arbetar och bor utomlands s betalar man vl ingen skatt i Sverige i vilket fall? Eller vad r det fr skatt du menar att man skulle betala? Man har ju ingen inkomst frn Sverige och ger heller ingen fastighet eller bil. Mjligtvis att man betalar skatt fr avkastning p pengar om man har dem i en svensk bank. Men det r vl det enda?
Citera
2011-06-15, 23:12
Medlem
lemonzhellos avatar
Fr att besvara bda frgorna samtidigt: bor du utomlands s bor du utomlands. Ingen skatt hr, annat n kanske kupongskatt p aktieutdelningar hrifrn, fastighetsskatt etc. Helt rtt.
Bor du hr, men t.ex. jobbar som skidlrare i Norge i sex mnader s slipper du skatta hr fr inkomsten, du skattar bara i Norge. Skatteverket r inte intresserade av vilken arbetsgivare du haft eller liknande, bara att du uppfyller kraven, s spara biljetter, hyresavier eller liknande frn Norge s att du kan visa att du faktiskt var dr i sex mnader, annars ska inkomsten i princip beskattas hr. Just Norge var kanske ett dligt exempel, fr enligt nordiska skatteavtalet s skattar du i Norge och inte hr ven om du bara jobbar i Norge ett par veckor. Men du fattar principen.

Det finns grovt sett tre stt fr ett land att bestmma vilka som ska vara skattskyldiga i det landet.
Det frsta och vanligaste r hemvistprincipen, de som har hemvist i ett land ska skatta dr, OAVSETT varifrn pengarna kommer. Har man hemvist i Sverige (eller ngot annat av de ca 100 lnder som tillmpar den principen) s r man skattskyldig dr oavsett varifrn ens inkomst kommer. Sedan r det en annan sak att ett skatteavtal kan innebra att man slipper skatta i Sverige. Det r ju faktiskt ocks s att tv lnder kan anse att en och samma person har hemvist i just det egna landet, samtidigt. D blir det till att kolla i avtal. Inte alls ovanligt, Sverige tycker att A bor hr, medan Spanien tycker att han bor dr.

Den andra principen r kllprincipen, ett land beskattar alla inkomster som hrrr frn just det landet. Den tredje principen r nationalitet. USA t.ex. anser att alla som r amerikanska medborgare r skattskyldiga i USA, oavsett var de bor och var de jobbar. En amerikansk medborgare som bor i Sverige och jobbar i ett tredje land skulle allts kunna f skatteansprk mot sig frn tre lnder, p en och samma inkomst.
D gller det att kolla i skatteavtalen...

Fr man av en eller annan anledning en deklaration trots att man tycker att man inte ska skatta i Sverige s skriver man bara p baksidan att man har bott och/eller arbetat i landet X och tjnat Y kr under den och den tiden, samt betalat si och s mycket i skatt, det rcker.
Citera
2011-06-19, 14:39
Medlem
Du kanske skulle skicka e-post till Skatteverket med dina funderingar s svarar de snabbt.

ven om du skulle ha pengar kvar i Sverige och f en mindre inkomst s kan du f "rabatt" p din svenska skatt.

Ring eller skriv till Skatteverket s fr du korrekt information som gller fr dig.
Citera
2011-06-19, 15:53
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Vad jag har lst i trden om Filippinerna under Asien i reseforumet fr du inte ga ett hus i Sverige om du inte vill betala skatt etc.
Citera
2011-06-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Vad jag har lst i trden om Filippinerna under Asien i reseforumet fr du inte ga ett hus i Sverige om du inte vill betala skatt etc.
Klart att om man r skriven i ett annat land s behver man inte betala inkomstskatt i Sverige. Fastighetsskatt kommer man inte undan dock.
Citera
2011-06-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag frstr inte riktigt vad du menar hr. Om man arbetar och bor utomlands s betalar man vl ingen skatt i Sverige i vilket fall? Eller vad r det fr skatt du menar att man skulle betala? Man har ju ingen inkomst frn Sverige och ger heller ingen fastighet eller bil. Mjligtvis att man betalar skatt fr avkastning p pengar om man har dem i en svensk bank. Men det r vl det enda?

Man skattar dr man r skriven.
S enkelt r det.
Citera
2011-06-20, 10:15
Medlem
lemonzhellos avatar
Man skattar dr man r bosatt, vilket inte behver, men egentligen alltid ska vara, samma plats som dr man r skriven. Liten men ibland viktig skillnad. Skenskrivningar gr allts varken till eller frn om de upptcks, man r skattemssigt bosatt dr man har sin huvudsakliga dygnsvila eller centrum fr sina levnadsintressen, som det heter.

Om man ger en svensk fastighet blir det fastighetsskatt oavsett var i vrlden man bor, men det som syftades i den andra trden var kanske det att om man har kvar sin bostad i Sverige s anses man ha vsentlig anknytning hit, och d blir man faktiskt skattskyldig hr, oavsett om man faktiskt bor i Thailand. En sommarstuga r ok att ga hr, men inte sin tidigare permanentbostad, s ett rd infr en utlandsflytt r att slja den tidigare svenska bostaden, sedan kan man kpa en ny som man ska ha som sommarstuga, det r helt ok.
Citera
2011-06-20, 10:24
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lammern
Man skattar dr man r skriven.
S enkelt r det.

Nej det r det inte. Inkomstskatt betalar du i det land du utfr ditt arbete. Andra skatter betalar du i det land de uppkommer. Till exempel om du ger fastigheter i Sverige eller sljer en lgenhet i Norge.
Citera
2023-08-19, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Man skattar dr man r bosatt, vilket inte behver, men egentligen alltid ska vara, samma plats som dr man r skriven. Liten men ibland viktig skillnad. Skenskrivningar gr allts varken till eller frn om de upptcks, man r skattemssigt bosatt dr man har sin huvudsakliga dygnsvila eller centrum fr sina levnadsintressen, som det heter.

Om man ger en svensk fastighet blir det fastighetsskatt oavsett var i vrlden man bor, men det som syftades i den andra trden var kanske det att om man har kvar sin bostad i Sverige s anses man ha vsentlig anknytning hit, och d blir man faktiskt skattskyldig hr, oavsett om man faktiskt bor i Thailand. En sommarstuga r ok att ga hr, men inte sin tidigare permanentbostad, s ett rd infr en utlandsflytt r att slja den tidigare svenska bostaden, sedan kan man kpa en ny som man ska ha som sommarstuga, det r helt ok.

Om man jobbar p en oljerigg utanfr Norge, cirkus 200 dagar om ret, folkbokfrd i skattefritt land som exempelvis Monaco, inte r skriven i Sverige fast p ledigheterna s besker man reser man till Sverige och bor och lever hr tills man ska tillbaks till riggen? Och man hyr en skitbillig 1a i typ Norrland dr ingen bor och det r verkligen skit billigt.

Exempelvis s om du skulle resa till USA s skulle ju du inte behva betala skatt dr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in