2013-09-02, 17:54
Medlem
e-katts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurvajego
Kurvajegos sektpladder........
Så du tycker drakarna i nästet inte var pålästa om Lyoness bluff?

Dragons Den, Draknästet om Lyoness bluff
http://lyonessfakta.wordpress.com/
Citera
2013-09-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e-katt

Rättsutlåtande ger shopping communityn Lyoness rätt | Allt om ...
alltomlyoness.wordpress.com/.../rattsutlat...
20 jun 2013 - Rättsutlåtandet motsäger således kärandenas ombud Eric Breiteneder, som i ett ...

Här är en länk som motsäger det du säger.
Det finns således andra åsikter, i det här fallet är det en professor i straffrätt som går på Lyoness linje.
Lyoness bryter inte mot några marknadsförings lagar.
Läs gärna och begrunda den länken.
Men vi kan ge er rätt, Lyoness har inga rabatter och om det är som framförallt Remloff säger, dom som "investerar" betalar kalaset, då gäller det förmodligen övriga kedjor också.
Vi tar ett räkne exempel. Det är kanske 16-18 tusen medlemmar, man måste vara över 18 för att vara medlem, om vi då räknar med att säg 5000 personer köper presentkort på bensin för 1000:-/mån, Lyoness påstår att medlemsförmånen är 3% dvs 30:- bara där går det alltså upp 150 000:-/ mån i pyramiden. Sen har vi dom övriga kedjorna där vi heller inte har några rabatter utan Det är "investerarna som står för det, räkna lågt och säg att det är tillsammans lika mycket från övriga dvs 150 000:- till/mån.
Sen har Lyoness anställda också det är väl 6 eller 7 st vad jag har sett när jag varit förbi. Vad kan man ha i lön där, räkna lågt där också, säg 20 000:-/mån +sociala det gör på 6 man runt 200 000:-. Nu är vi uppe i en halv miljon. Lokalhyra vet ej kanske 20 000:-/mån däröver måste dom i toppen på pyramiden ha ut sitt för att dom inte ska bli griniga, hur mycket kan det gå dit. 200 000:-/mån sen har vi alla trycksaker, bilar till anställda samt övriga omkostnader.
Det rör sig om närmare 1 miljon / mån. Det innebär att det måste komma in 50 "investerare"/ mån som lägger in 19000:- bara för att det ska vara ett nollsummespel.
Jag har tyvärr inga riktiga siffror, det här är bara spekulation från min sida men du som verkar insatt har kanske korrekta siffror eller någon annan teori.
Om det måste komma in 50 investerare/mån för att driva runt det och alla har blivit blåsta borde man rimligen höra av dom.
Så med din teori är vi någonstans här. Det gör med marginal över 1000 pers som har lagt in 19000:-. Det sitter kanske runt 10 negativa personer i det här forumet och dom är förmodligen inte ens medlemmar. Märkligt att dom 1000 inte hörs. Det kanske är så att det bara är några hundra som har lagt in 19000:-. Men du då borde Lyoness ha kraschat för längesen.
Utöver det har dom klarat en ISO9000 certifiering där det ingår en granskning hur man hanterar medlemmarnas pengar. Kanske har dom lyckats få med sig ISO9000 i blåsningen också.
Schysst pyramidspel som Gordon uttryckte det, tar från dom rika (investerarna) och ger till dom fattiga (gratismedlemmarna). Som sagt när man tänker lite längre än sina egna rädslor kommer det upp en annan bild.
Citera
2013-09-02, 22:14
Medlem
e-katts avatar
Citat:
Så med din teori är vi någonstans här. bla...bla, Kurvajego-sektpladder.

Rätt uppfattat, min teori är du på känt manér kör det vanliga sektpladdret, blanda bort korten, tro att folk inte begriper varför du lägger ner otroligt mycket energi för att försvara Lyoness bluff.
Citera
2013-09-02, 22:24
Medlem
Fetpappas avatar
Citat:
...

Du erkänner alltså att det är ett Ponzi scheme som Madoffs?

Bara för att man tar pengar från investerare och ger till konsumenter betyder det inte att det är legitimt.

Dessutom är rabatterna inte bara tänkt att gå till konsumenterna. De ska även gå till investerare längst upp i pyramiden. Och det gör de ju bevisligen. Bara det att det inte är butikernas pengar, utan investerarna längst ned.

Detta betyder också att de fåtal pizzerior och frisörssalonger som faktiskt ger rabatt ska finansiera rabatterna hos de stora kedjorna samt ge avkastning till de fåtal utvalda längst upp, Friedl & CO.

Låter detta rimligt?

Detta verkar med all rimlighet vara en smart form av Madoff-scam. Tänk på hur länge Madoff kunde hålla på, trots anmälningar till myndigheter.
Citera
2013-09-02, 22:59
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e-katt

Den där sidan var väldigt intressant och förklarar ju faktiskt det mesta.
Citera
2013-09-02, 23:08
Medlem
Remloffs avatar
Hej Kurvajevo,
Ledsen att jag inte har replikerat på dina bortkollringar, men somliga av oss har arbeten att sköta.

Nu ska vi se.

Om ni vill ha en shopping community så står det er helt fritt. Det kan även kanske anses fördelaktigt hos små och medelstora konsumentföretag att delta i en sådan för att få lojala kunder. Själv tvivlar jag på att det är affärsmässigt smart, men i sak har jag med detta inga problem. Nästa gång du påstår det, och lägger ord under min penna som jag aldrig har skrivit, är du mer ohederlig än jag trodde. Så släpp den.

Nu är det dock dessvärre så att det är inte de små företagen som kommer i rampljuset i Lyoness marknadsföring – utan de större kedjorna som åberopas som Lojalitetsföretag, som ni lockar medlemmar med.
På varenda pro-Lyonesssajt och forum, här hemma som i USA, i Tyskland, i Sydamerika och i Storbritannien och ja, överallt, återkommer påståendet att dessa stora välrenommerade bolag skulle aldrig gått med om Lyoness vore ohederliga.

Men när vi plockar ner dessa claims i småbitar framkommer en tydlig bild som ingalunda är typisk för Sverige utan ganska generell: De är inte med i Cashback systemet, och har inga planer på att bli; de säljer vanliga presentkort i bulk som Lyoness köper själva och säljer vidare. Ni behöver dessa varumärkesägare, de ger er låda legitimitet.

Och då kommer vi till nästa hake; vem betalar för dessa rabatter, medlemskap är ju gratis, ne c’est-pas?

Vanligt medlemskap i cash-back commuynityn, ja. Premiummedlemsskap nej.

Vad kostar det då att joina/skaffa sig ett premiummedlemsskap/betala dessa handpenningar för framtida köp? Vilket är samma sak som att köpa sig en (högre) position i företaget (än den du kan få genom de två du kan rekommendera till vanligt medlemsskap).

Tre alternativ:
1. Shoppa för minst 191 000 i Lyonessanslutna affärer. Då är det gratis.

Det är en hög summa för en vanlig medelsvensson med inkomster på 300-350 papp. Dessutom är det svårt att finna alla dessa affärer som sägs stå som spön i backen. De är, faktiskt väldigt utspridda. Du kan ju berätta vilka möjligheter man har, i säg en stad som Malmö.

2. Betala 19 000 på ett bräde.

Om du får 2 % tillbaka per inköp behöver du således handla för närmare 100 papp till för att få tillbaka din investering om du handlar för runt 1000-ingen per gång. Kan ha räknat fel här. Matte är en akilleshäl. Men om du handlar för en tusing får du 20 spänn. För att dessa 20 spänn ska ackumuleras till 19 000 behöver du handla för fem tusen för att komma upp i en hundring, för tiotusen för att komma upp i 200. Hjälp mig gärna att räkna, du som kan.

3. Shoppa för 90 000 drygt och betala 9 000.

90 000 har du redan shoppat en massa för. Sedan börjar vi om med matteexersisen enligt exemplet ovan.

Det är riktigt att du kan handla för dessa 19 000 resp 9000 som du sätter in, in Lyonessanslutna affärer. Men om jag är rätt underrättad, kan du väl inte handla för allt, utan bara för 75%? Eller är det fel?

Som premiummedlem har du dock troligen höga tankar om din lilla placering /positionsinköp i systemet, och tänker att nu är det dags att tjäna en hacka på investeringen. Och då kommer vi till systemet med ackumulerande enheter som jag verkligen gjort mitt yttersta att förstå. Worldventures är rena dagis i jämförelse och det är i mina ögon ingen slump att konsumentorganisationer slår larm.

Men hur som helst, du har två binära led under dig, eller hur? Där du ska ha jämvikt mellan dem för att tjäna pengar på din position. Om jag är korrekt underrättad, ska du ha handlat för cirka 600 spänn för att få poäng, och när dina downlines också gör det, på båda benen får du lojalitetsbonus i form av cash. Fel? I så fall, räta gärna ut frågetecknen, men gör det hederligt. Jag kommer att kolla dina påståenden.

Det lilla problemet är den LILLA pyramiden – rekommendera i två led och få 0,5 procent på deras inköp. Det stora problemet är den STORA pyramiden som i praktiken innebär att miljontals euro pumpas in i Lyoness medan utbetalningarna är minimala i förhållande till insatsen.

Det är således inte konstigt, att det finns pengar inom bolaget att köpa upp presentkort från retailers och sälja dem till er. Och så länge dessa kedjor är oförstående om hur deras varumärken skadas, kommer ni kunna locka fler suckers.

Jag tycker, ärligt nu, riktigt synd om er.
Senast redigerad av Remloff 2013-09-02 kl. 23:25.
Citera
2013-09-03, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Hej Kurvajevo,
Ledsen att jag inte har replikerat på dina bortkollringar, men somliga av oss har arbeten att sköta.

Nu ska vi se.

Om ni vill ha en shopping community så står det er helt fritt. Det kan även kanske anses fördelaktigt hos små och medelstora konsumentföretag att delta i en sådan för att få lojala kunder. Själv tvivlar jag på att det är affärsmässigt smart, men i sak har jag med detta inga problem. Nästa gång du påstår det, och lägger ord under min penna som jag aldrig har skrivit, är du mer ohederlig än jag trodde. Så släpp den.

Nu är det dock dessvärre så att det är inte de små företagen som kommer i rampljuset i Lyoness marknadsföring – utan de större kedjorna som åberopas som Lojalitetsföretag, som ni lockar medlemmar med.
På varenda pro-Lyonesssajt och forum, här hemma som i USA, i Tyskland, i Sydamerika och i Storbritannien och ja, överallt, återkommer påståendet att dessa stora välrenommerade bolag skulle aldrig gått med om Lyoness vore ohederliga.

Men när vi plockar ner dessa claims i småbitar framkommer en tydlig bild som ingalunda är typisk för Sverige utan ganska generell: De är inte med i Cashback systemet, och har inga planer på att bli; de säljer vanliga presentkort i bulk som Lyoness köper själva och säljer vidare. Ni behöver dessa varumärkesägare, de ger er låda legitimitet.

Och då kommer vi till nästa hake; vem betalar för dessa rabatter, medlemskap är ju gratis, ne c’est-pas?

Vanligt medlemskap i cash-back commuynityn, ja. Premiummedlemsskap nej.

Vad kostar det då att joina/skaffa sig ett premiummedlemsskap/betala dessa handpenningar för framtida köp? Vilket är samma sak som att köpa sig en (högre) position i företaget (än den du kan få genom de två du kan rekommendera till vanligt medlemsskap).

Tre alternativ:
1. Shoppa för minst 191 000 i Lyonessanslutna affärer. Då är det gratis.

Det är en hög summa för en vanlig medelsvensson med inkomster på 300-350 papp. Dessutom är det svårt att finna alla dessa affärer som sägs stå som spön i backen. De är, faktiskt väldigt utspridda. Du kan ju berätta vilka möjligheter man har, i säg en stad som Malmö.

2. Betala 19 000 på ett bräde.

Om du får 2 % tillbaka per inköp behöver du således handla för närmare 100 papp till för att få tillbaka din investering om du handlar för runt 1000-ingen per gång. Kan ha räknat fel här. Matte är en akilleshäl. Men om du handlar för en tusing får du 20 spänn. För att dessa 20 spänn ska ackumuleras till 19 000 behöver du handla för fem tusen för att komma upp i en hundring, för tiotusen för att komma upp i 200. Hjälp mig gärna att räkna, du som kan.

3. Shoppa för 90 000 drygt och betala 9 000.

90 000 har du redan shoppat en massa för. Sedan börjar vi om med matteexersisen enligt exemplet ovan.

Det är riktigt att du kan handla för dessa 19 000 resp 9000 som du sätter in, in Lyonessanslutna affärer. Men om jag är rätt underrättad, kan du väl inte handla för allt, utan bara för 75%? Eller är det fel?

Som premiummedlem har du dock troligen höga tankar om din lilla placering /positionsinköp i systemet, och tänker att nu är det dags att tjäna en hacka på investeringen. Och då kommer vi till systemet med ackumulerande enheter som jag verkligen gjort mitt yttersta att förstå. Worldventures är rena dagis i jämförelse och det är i mina ögon ingen slump att konsumentorganisationer slår larm.

Men hur som helst, du har två binära led under dig, eller hur? Där du ska ha jämvikt mellan dem för att tjäna pengar på din position. Om jag är korrekt underrättad, ska du ha handlat för cirka 600 spänn för att få poäng, och när dina downlines också gör det, på båda benen får du lojalitetsbonus i form av cash. Fel? I så fall, räta gärna ut frågetecknen, men gör det hederligt. Jag kommer att kolla dina påståenden.

Det lilla problemet är den LILLA pyramiden – rekommendera i två led och få 0,5 procent på deras inköp. Det stora problemet är den STORA pyramiden som i praktiken innebär att miljontals euro pumpas in i Lyoness medan utbetalningarna är minimala i förhållande till insatsen.

Det är således inte konstigt, att det finns pengar inom bolaget att köpa upp presentkort från retailers och sälja dem till er. Och så länge dessa kedjor är oförstående om hur deras varumärken skadas, kommer ni kunna locka fler suckers.

Jag tycker, ärligt nu, riktigt synd om er.

Det där var faktiskt fel hela vägen, fram tills nu har jag tyckt att du har verkat skärpt.
Jag trodde att du hade mera koll, ledsen det var för mycket fel för att kunna räta upp här.
Läs om läs rätt.

Du har ju uppfattat att det går att handla för handpengen.
Vad är då problemet.
Du yrar om att genom premium medlemsskapet köper du dig en högre position.
Du kan inte köpa någon position.
Fortfarande har jag inte fått svar på var alla pengar kommer ifrån.
Jag förstår att jag inte kommer att få det av dig.
Kanske någon annan kan ge en förklaring.
Jag försökte ge en bild av hur mycket det behövs för att finansiera allt.
Jag har ingen siffra på hur många premium medlemmar det finns.
Det borde rimligen finnas tusentals vid det här laget för att det skulle ha varit en business.
Då borde det rimligen finnas tusentals missnöjda.
Var är dom, det konstiga är att det är ni som sitter utanför som låter och verkar känna er helblåsta medans dom som är inne inte har några problem.

Jo om man läste artikeln så var det faktiskt något tiotal som Breiteneder representerade.
Finns det då inte tusentals som har "investerat" jag tror snarare att det är något hundratal och då borde Lyoness enligt era teorier ha kraschat för längesen.
Det kan inte gå ut mer pengar än det kommer in.
Så tänk tanken, det kanske finns en business som bär sig.
Har du tänkt så långt, förmodligen inte då det bara finns konspirations teorier i ditt huvud.

Men vi kommer aldrig kunna reda ut det här, du har låst fast dig i din ståndpunkt.
Jag har min syn, vi står för långt ifrån varandra.
Du har ingen aning om hur det fungerar, du tror en massa.
Jag har en hel del erfarenhet och vet en hel del, ser att det du påstår inte fungerar, faktiskt fungerar.
Det är det jag har försökt belysa men det går inte att rucka på dina åsikter.
Men hur lång tid tror du det tar innan Lyoness kraschar, det borde rimligen göra det då det rinner ut mer än det kommer in. Enligt dina teorier.
Så hur lång tid ger du det. 6 mån, 12 mån
Citera
2013-09-03, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetpappa
Du erkänner alltså att det är ett Ponzi scheme som Madoffs?

Bara för att man tar pengar från investerare och ger till konsumenter betyder det inte att det är legitimt.

Dessutom är rabatterna inte bara tänkt att gå till konsumenterna. De ska även gå till investerare längst upp i pyramiden. Och det gör de ju bevisligen. Bara det att det inte är butikernas pengar, utan investerarna längst ned.

Detta betyder också att de fåtal pizzerior och frisörssalonger som faktiskt ger rabatt ska finansiera rabatterna hos de stora kedjorna samt ge avkastning till de fåtal utvalda längst upp, Friedl & CO.

Låter detta rimligt?

Detta verkar med all rimlighet vara en smart form av Madoff-scam. Tänk på hur länge Madoff kunde hålla på, trots anmälningar till myndigheter.

Du ställer en bra fråga där låter det rimligt?
Du kanske kan förklara var pengarna kommer ifrån.
Som jag har sagt tidigare, det borde finnas tusentals "investerare" för att det här skulle ha burit sig.
Det är faktiskt ganska underhållande att se era försök till förklaringar.
Ni ger er in i förklaringar om något ni inte har en aning om och sen sitter många och skriver om att det är mindre begåvade som går in i mlm bolag, och att det är så synd om alla som har ett Lyonesskort.
Undrar var dom mindre begåvade sitter.
Det här forumet är nog bara till för er konspirations teoretiker.
Jag inser återigen att det inte går att föra en vettig dialog.

Madoff var aldrig så genomlyst som Lyoness. Hos Madoff hade man inga tankar om ruffel och båg.
Lyoness har varitgenomlyst från start ändå har man inte lyckats slå hål på det.
Slår det aldrig er att det kanske finns något som fungerar.
Lyoness är en business som bär sig.
Citera
2013-09-03, 07:12
Medlem
e-katts avatar
Citat:

Det kan tyckas underhållande att se dig desperat kämpa för att trolla bort fakta men ger också en väldigt bra bild av vad det är Lyoness i huvudsak sysslar med. Du är en genial representant för Lyoness Bluff. MrLyon var/är en annan aggressiv postare i tråden som marknadsförde Lyoness Bluff väldigt smidigt.
Citera
2013-09-03, 07:28
Medlem
Citat:
Du ställer en bra fråga där låter det rimligt?
Du kanske kan förklara var pengarna kommer ifrån.
Som jag har sagt tidigare, det borde finnas tusentals "investerare" för att det här skulle ha burit sig.
Ni ger er in i förklaringar om något ni inte har en aning om och sen sitter många och skriver om att det är mindre begåvade som går in i mlm bolag, och att det är så synd om alla som har ett Lyonesskort.
Undrar var dom mindre begåvade sitter.
Det här forumet är nog bara till för er konspirations teoretiker.
Jag inser återigen att det inte går att föra en vettig dialog.

Madoff var aldrig så genomlyst som Lyoness. Hos Madoff hade man inga tankar om ruffel och båg.
Lyoness har varitgenomlyst från start ändå har man inte lyckats slå hål på det.
Slår det aldrig er att det kanske finns något som fungerar.
Lyoness är en business som bär sig.

Nu har du bara rätt och slätt fel!! Beträffande Maddoff så fanns det redan i början på 80-talet officiella misstankar om Ponzi, samt även undersökningar pågicks, då kunde man inte bevisa det, misstankar gick från och till hela 80-talet samt 90-talet. I början på 2000-talet var det igen stora rubriker och undersökningar men inte förrän han själv medgav det till sin son 2008 blev han fast!!
Så det to ca 30 år innan man fick fast honom trots misstankar och undersökningar så det du!!!
Och sluta tjavsa om ditt Cashback kort, ingen påstår väl att det är det direkta svidleriet, det är business partner delen som finansierar skiten som är ett direkt pyramid bedrägeri. Kolla fast överstepräst Freidls egna uttalande på dolda kameran, allt handlar om positioner positioner och igen positioner. Cashback kortet är bara för syns skull!!!
Citera
2013-09-03, 08:12
Medlem
Fetpappas avatar
Citat:
Men vi kan ge er rätt, Lyoness har inga rabatter och om det är som framförallt Remloff säger, dom som "investerar" betalar kalaset, då gäller det förmodligen övriga kedjor också.

Du kan snacka bort dig så mycket du vill, men här erkänner du att du själv inte vet var pengarna kommer ifrån och att du tycker att Remloff:s påstående verkar vara korrekt.

Det betyder att det är ett Ponzi-bedrägeri eller pyramidspel. Solklart. Det genereras inga intäkter, man tar in nya "investeringar" för att betala ut till pyramidtoppen samt en liten del till de som endast shoppar. Så länge man hittar nya offer så fortgår bedrägeriet.

Till skillnad från Madoff som ofta lurade rätt välbärgade människor så lurar Fiedl låginkomsttagare eller medelklass.

Sen gav AMSS en mycket utförligare förklaring än mig ang att Madoff klarade sig så länge som 30 år.
Citera
2013-09-03, 09:12
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Det där var faktiskt fel hela vägen, fram tills nu har jag tyckt att du har verkat skärpt.
Jag trodde att du hade mera koll, ledsen det var för mycket fel för att kunna räta upp här.
Läs om läs rätt.

Intressant svar där Kurvajego, du väljer alltså att inte svara om vad som är fel och hur det egentligen står till när Remlogg bjuder in till diskussion? Tycker du själv att det verkar pålitligt att bara berätta hur fel folk har och att ingen fattar någonting utan att förklara var de felar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in