Citat:
Ursprungligen postat av
Remloff
Hej Kurvajevo,
Ledsen att jag inte har replikerat på dina bortkollringar, men somliga av oss har arbeten att sköta.
Nu ska vi se.
Om ni vill ha en shopping community så står det er helt fritt. Det kan även kanske anses fördelaktigt hos små och medelstora konsumentföretag att delta i en sådan för att få lojala kunder. Själv tvivlar jag på att det är affärsmässigt smart, men i sak har jag med detta inga problem. Nästa gång du påstår det, och lägger ord under min penna som jag aldrig har skrivit, är du mer ohederlig än jag trodde. Så släpp den.
Nu är det dock dessvärre så att det är inte de små företagen som kommer i rampljuset i Lyoness marknadsföring – utan de större kedjorna som åberopas som Lojalitetsföretag, som ni lockar medlemmar med.
På varenda pro-Lyonesssajt och forum, här hemma som i USA, i Tyskland, i Sydamerika och i Storbritannien och ja, överallt, återkommer påståendet att dessa stora välrenommerade bolag skulle aldrig gått med om Lyoness vore ohederliga.
Men när vi plockar ner dessa claims i småbitar framkommer en tydlig bild som ingalunda är typisk för Sverige utan ganska generell: De är inte med i Cashback systemet, och har inga planer på att bli; de säljer vanliga presentkort i bulk som Lyoness köper själva och säljer vidare. Ni behöver dessa varumärkesägare, de ger er låda legitimitet.
Och då kommer vi till nästa hake; vem betalar för dessa rabatter, medlemskap är ju gratis, ne c’est-pas?
Vanligt medlemskap i cash-back commuynityn, ja. Premiummedlemsskap nej.
Vad kostar det då att joina/skaffa sig ett premiummedlemsskap/betala dessa handpenningar för framtida köp? Vilket är samma sak som att köpa sig en (högre) position i företaget (än den du kan få genom de två du kan rekommendera till vanligt medlemsskap).
Tre alternativ:
1. Shoppa för minst 191 000 i Lyonessanslutna affärer. Då är det gratis.
Det är en hög summa för en vanlig medelsvensson med inkomster på 300-350 papp. Dessutom är det svårt att finna alla dessa affärer som sägs stå som spön i backen. De är, faktiskt väldigt utspridda. Du kan ju berätta vilka möjligheter man har, i säg en stad som Malmö.
2. Betala 19 000 på ett bräde.
Om du får 2 % tillbaka per inköp behöver du således handla för närmare 100 papp till för att få tillbaka din investering om du handlar för runt 1000-ingen per gång. Kan ha räknat fel här. Matte är en akilleshäl. Men om du handlar för en tusing får du 20 spänn. För att dessa 20 spänn ska ackumuleras till 19 000 behöver du handla för fem tusen för att komma upp i en hundring, för tiotusen för att komma upp i 200. Hjälp mig gärna att räkna, du som kan.
3. Shoppa för 90 000 drygt och betala 9 000.
90 000 har du redan shoppat en massa för. Sedan börjar vi om med matteexersisen enligt exemplet ovan.
Det är riktigt att du kan handla för dessa 19 000 resp 9000 som du sätter in, in Lyonessanslutna affärer. Men om jag är rätt underrättad, kan du väl inte handla för allt, utan bara för 75%? Eller är det fel?
Som premiummedlem har du dock troligen höga tankar om din lilla placering /positionsinköp i systemet, och tänker att nu är det dags att tjäna en hacka på investeringen. Och då kommer vi till systemet med ackumulerande enheter som jag verkligen gjort mitt yttersta att förstå. Worldventures är rena dagis i jämförelse och det är i mina ögon ingen slump att konsumentorganisationer slår larm.
Men hur som helst, du har två binära led under dig, eller hur? Där du ska ha jämvikt mellan dem för att tjäna pengar på din position. Om jag är korrekt underrättad, ska du ha handlat för cirka 600 spänn för att få poäng, och när dina downlines också gör det, på båda benen får du lojalitetsbonus i form av cash. Fel? I så fall, räta gärna ut frågetecknen, men gör det hederligt. Jag kommer att kolla dina påståenden.
Det lilla problemet är den LILLA pyramiden – rekommendera i två led och få 0,5 procent på deras inköp. Det stora problemet är den STORA pyramiden som i praktiken innebär att miljontals euro pumpas in i Lyoness medan utbetalningarna är minimala i förhållande till insatsen.
Det är således inte konstigt, att det finns pengar inom bolaget att köpa upp presentkort från retailers och sälja dem till er. Och så länge dessa kedjor är oförstående om hur deras varumärken skadas, kommer ni kunna locka fler suckers.
Jag tycker, ärligt nu, riktigt synd om er.
Det där var faktiskt fel hela vägen, fram tills nu har jag tyckt att du har verkat skärpt.
Jag trodde att du hade mera koll, ledsen det var för mycket fel för att kunna räta upp här.
Läs om läs rätt.
Du har ju uppfattat att det går att handla för handpengen.
Vad är då problemet.
Du yrar om att genom premium medlemsskapet köper du dig en högre position.
Du kan inte köpa någon position.
Fortfarande har jag inte fått svar på var alla pengar kommer ifrån.
Jag förstår att jag inte kommer att få det av dig.
Kanske någon annan kan ge en förklaring.
Jag försökte ge en bild av hur mycket det behövs för att finansiera allt.
Jag har ingen siffra på hur många premium medlemmar det finns.
Det borde rimligen finnas tusentals vid det här laget för att det skulle ha varit en business.
Då borde det rimligen finnas tusentals missnöjda.
Var är dom, det konstiga är att det är ni som sitter utanför som låter och verkar känna er helblåsta medans dom som är inne inte har några problem.
Jo om man läste artikeln så var det faktiskt något tiotal som Breiteneder representerade.
Finns det då inte tusentals som har "investerat" jag tror snarare att det är något hundratal och då borde Lyoness enligt era teorier ha kraschat för längesen.
Det kan inte gå ut mer pengar än det kommer in.
Så tänk tanken, det kanske finns en business som bär sig.
Har du tänkt så långt, förmodligen inte då det bara finns konspirations teorier i ditt huvud.
Men vi kommer aldrig kunna reda ut det här, du har låst fast dig i din ståndpunkt.
Jag har min syn, vi står för långt ifrån varandra.
Du har ingen aning om hur det fungerar, du tror en massa.
Jag har en hel del erfarenhet och vet en hel del, ser att det du påstår inte fungerar, faktiskt fungerar.
Det är det jag har försökt belysa men det går inte att rucka på dina åsikter.
Men hur lång tid tror du det tar innan Lyoness kraschar, det borde rimligen göra det då det rinner ut mer än det kommer in. Enligt dina teorier.
Så hur lång tid ger du det. 6 mån, 12 mån